Annons

Scannerjämförelse Minolta/Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Hej!

Jag vet att många postat frågor om scanners, men jag finner inte svaret på min fråga...

Jag har länge funderat på att köpa en scanner. Jag vill ha en bra scanner och då finns det ett par att välja mellan.

Den jag tittat på senast är Minolta Dimage Scan Elite II. Det som är bra med den är att den har ICE (som verkar funka bättre än FARE) och att priset är OK. Å andra sidan kan jag tänka mig Canon FS4000US som har högre upplösning. Denna är dock något dyrare + att den har FARE?

Följande scanners har jag tittat på:

Minolta Dimage Scan Elite II
Canon FS4000US

(Finns det någon ny scanner som kommer inom kort som är i prisnivå med ovanstående, har ICE och ligger på 4000dpi)

Budgetalternativ:
Epson 2450 (flatbädd)


Vad är standard vad det gäller diaramar... hörde något om att Minoltan inte kan ta 3 mm diaramar...


Kom gärna med synpunkter på Minoltan/Canon. Samt posta gärna en länk om ni har en Minolta Elite II så att man kan få se lite inscannade bilder.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Fare och ICE gör ju samma sak och Canonen har APS adapter, för en korrekt prisbedömning bör man då lägga till priset på den APS adapter som finns till Minoltan...
Då blir det ungefär samma pris. ICE sägs vara snabbare än Fare. Men du får ju 4000 ppi med Canonen, vilket räcker till A3 utskrifter. Minoltan har ju "bara" 2820 vilket då inte riktigt räcker till A3.

Måste ju säga att budgetalternativet nog borde vara Dual Scan II istället för epsonen.
 

steinick

Aktiv medlem
Angående 3 mm diaramar.

Det är inget att oroa sig för. Dessa tjocka diaramar är glasade och användes för projektion i diaprojektorer utan autofokus (t ex bildspel med Kodak Carousel). Ingen sund människa arkiverar diabilder i glasade ramar, och skannar inte sina projektionsduplikat. No problemo,alltså!

Moderna glaslösa ramar är 1,5-2 mm. Det klarar alla skannrar.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vanliga glaslösa Gepe är 3 mm. Jag har tvingats rama om alla mina bilder till deras slimmade variant som är 2 mm när jag köpte min skanner.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det går med lite våld och vaselin om man silvertejpar hållaren först. I början skannade jag faktiskt några 3 mm-dior men ledsnade efter att jag hade halkat med fingrarna över själva diat pga bristande kontroll när man måste använda så mycket styrka. 3 mm i Scan Dual 2 är i princip på gränsen alltså, det känns lite som om hållaren skall spricka.
 

steinick

Aktiv medlem
Jag ser i GePe:s katalog att de gör både 2 och 3 mm glaslösa ramar (med och utan metallmask). Under alla de år jag använt dessa ramar har jag inte träffat på 3 mm glaslösa. Märkligt!
 

Jeppe

Aktiv medlem
:( .....Suck....tjaaa..blir väl till att beställa ett gäng 2mm då... :(
+ ett öppningsverktyg.. :rolleyes:
 

kaw

Aktiv medlem
steinick skrev:
Under alla de år jag använt dessa ramar har jag inte träffat på 3 mm glaslösa. Märkligt!
Jo, speciellt eftersom dessa finns hos de flesta fotohandlare. Då är det dock varianten utan metallmask och den ger en reflex vid skanningen så att bilden blir ytterligare något beskuren av ramen.

Tre millimeter fungerar förresten med gamla Minolta Dual-skannern.
 

steinick

Aktiv medlem
Jag har inte besökt de flesta fotohandlare (vilket i och för sig kan bero på att av de 33 år som jag hållit på med foto har jag bott 27 i Lund).

För övrigt fungerar 3 mm ramar i Nikons filmskannrar (åtminstone i LS-30 och LS-3000).
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
jimh skrev:
Vanliga glaslösa Gepe är 3 mm.
Jag har ett 100-pack Gepe ramar utan tjockleksangivelse och det är 2 mm.
Och prislappen sitter kvar, en blå lapp från Obs!, härliga tider när 100-pack kostade 16.95 kr :D

Om man vill ha ramar som är enklare att öppna vad kan man använda då? Jag har några gamla ramar som är märkta agfa som där man viker upp framsidan...
 
ANNONS