Annons

Selentonare och Fix

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Är i färd med att selentona några bilder för första gången men så funderar jag om härdande fixering kan ställa till det?

För enkelhetens skull har jag hittils använt Kodak Polymax fixet (härdande) att fixa mina bilder, men så har jag också sett recept på avhärdare. Bör man använda avhärdare innan toningen för att mjuka upp emulsionen eller icke härdande fix (vilket fix är sådant?)?

Jag är inte så mycket ute efter färgton i papperet men arkivbeständighet och djupare svärta.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hos Ilford försvann härdare i fix för flera år sedan.

Sedan rekkommenderas HCA, fixförstörare, innan selentoningen genomförs.

Är du helt säker på att det är härdare i?
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
På kodak's hemsida står det beskrivet som: "General-purpose, single-solution hardening fixer for films and papers"
Är inte det samma sak som att det är härdare i? Det är mest för flytande-koncentrat-egenskapen jag kört Polymax. Hmm detta var här emedan replenishern verkar vara non-hardening. Icke replenishern ser dock inte ut att vara samma som det Polymax-Fix kag köper på Clas Ohlsson. Får undersöka det här närmare.

Behöver man köra HCA även för RC-papper? Annars har man väl det mest till fiberpapper, eller?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
jag har för mig att om det finns fix kvar så kan toningen bli fläckig.

Men det är bara att prova.
Blir det fläckar, använd HCA.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Men det är alltså så att om man använder "hardening" fix så skall man avhärda bilderna innan man försöker tona dem?

Polymax T fixet som finns på Kodaks hemsida säger att det är hardening men det säger också att spädningen skall vara 1:7 medan min Polymax Fix skall spädas i 1:9 och jag lyckas inte hitta något datablad för den. Någon som känner till selentoning i kombination med polymax fix?
 

Liza

Aktiv medlem
Vi använder Kodaks fix i mörkrummet och jag har aldrig haft problem med selentoning. Det som reagerar är beroende på vilket papper du använder. För att få starkare djupsvärta har jag utspädning 1:19 på selenen och ca 3-5 minuter i badet med agitering. Kopian ska vara färdigsköljd innan du lägger den i selenen. Sen blir det även skillnad om du lägger i en torr eller våt kopia. Är den torr så förskölj en minut eller så, då kan selenen bättre arbeta i emulsionen.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Vad trevligt. Enligt Kodak så är Kodak Fixer också ett "hardening fixer" då borde det gå med polymax fixet också tycker jag. Ska skölja väl.

Tackar!
 
ANNONS