Annons

Ulles foto rena skämtet?

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Jag lockades för en tid sedan av "Ulles Foto" (kodak) och deras erbjudande om 100 kopior från digitalt för 150:-

Följande har hänt:

Jag skickar in mina bilder via internet den 20/10. Den 27/10 ringer det en tjej från andra sidan sverige och säger att hon har fått mina bilder tillsammans med sin egen sändning. Bilderna har min address, men är fakturerade på hennes faktura tillsammans med hennes bilder och address. (hur lyckas man med det?)

Enligt tjejen skulle bilderna skickas tillbaka till kodak för att sedan direkt skickas ut till mig. Jag har fått bekräftat att bilderna skickades tillbaka samma dag alltså den 27/10.

Jag ringer till kodak 2/11 och undrar varför jag inte har fått några bilder. Till svar får jag att bilderna inte har anlänt till kodak och de beklagar samtidigt som de meddelar att jag får mina bilder gratis när de väl kommer.

Idag, den 10/11 ringer jag igen eftersom jag inte fått några bilder. En virrig norrman meddelar mig att de fortfarande inte har fått in några bilder. Jag försöker få honom att inse att någonting uppenbart har gått fel och ber dom ta fram en ny uppsättning och skicka till mig eftersom jag inte vill vänta längre. Hör och häpna så ber han mig vänta en vecka till!!! Jag tror inte mina öron och lägger på luren...

Ja, vad gör man? Visst, jag kan ju skita i dom och framkalla på ett annat labb, men det borde inte vara så... Jag vill ju bara ha mina bilder!

Ett fall för Sverker på "plus" kanske? enligt mig så åker Ulles ner med huvudet före i röda soptunnan med den erfarenheten jag har fått!

*suck*

Vad har Ni för erfarenhet av Ulles Foto? Är det värt att vänta på bilderna eller ska jag lägga ner det? Det är ju väldigt attraktivt pris och jag har tänkt att kopiera många, många bilder så priset är ju av viss betydelse...

//Peter
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
maerklund skrev:
På On/Off kan du beställa 100 kopior för 150:-.
Det kanske man skulle prova...
Hur är kvaliteten? Vilket labb går bilderna till? Är det snabb leverans?

Det handlar ju om bilder som ska in i "familjealbum", men det är ju ändå kul om det är rättvisa färger =o)

//Peter
 

Zal

Aktiv medlem
Jag har framkallat via OnOff flera gånger och är jättenöjd.
Bilderna blir exakt som på min kalibrerade skärm tycker jag.
Det är VSFL som "framkallar" bilderna (http://www.vsfl.se).
Det står på hemsidan för OnOff att det ska ta 4
arbetsdagar innan bilderna
är klara. Jag har oftast kunnat hämta dem efter 2 dagar.
Man hämtar dem i den butiken som man anger vid beställningen.
(Man kan även få dem hemskickade om man vill)

De verkar inte lägga på en massa skärpa och färgförbättringar som andra
ställen gör till överdrift ibland.
Det enda jag brukar göra med mina bilder innan jag
skickar in är att lägga på en svag USM (oskarp mask).
Resultatet jag får ut på papper är jag helnöjd med!

Mvh Linus
 

jns

Aktiv medlem
Har fått vänta länge också vid senaste beställningen från kodak. Tidigare har det dock funkat bra, bilder hemma på ca 10dagar. Nu har jag väntat ca tre veckor....Ringde och kollade, då skulle de kommit för ca en v sen men inga bilder har kommit än...


//jns
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Det låter som om det i första hand inte är Ulles Fotos fel. Ansvaret verkar ju vara Kodaks. Ulles Foto är bara en återförsäljare. Skulle du köpt en ny Canon-kamera där och den var trasig, skulle det då vara Ulles Fotos fel?

Vad är det som säger att tjejen verkligen har skickat tillbaka bilderna? Hon kanske glömde det.

Och sist, vad kan fotosidan göra åt dina problem?
 

Viberg

Medlem
Om man köper en ny kamera i butik och den är trasig så förväntar man sig att butiken fixar en ny hel kamera från fabriken. Inte att man själv ska ta kontakt med tillverkaren.

Har man beställt foton från ett ställe och de inte levereras så förväntar man sig att stället man beställt av fixar fram dem, oavsett vems felet är.
 

skutte

Aktiv medlem
peter_wahlström skrev:
Jag lockades för en tid sedan av "Ulles Foto"

//Peter
Jag har använt mig av Ulles foto några gånger, det har fungerat klockrent! Jag har både skickat efter vanliga 10 x 15 och större förstoringar. Tänker fortsätta.
/Göran
 

Arvid Sundqvist

Ny medlem
Jag har skickat analoga bilder på framkallning dit och är inte alls nöjd med resultatet. En hiskelig skillnad jämfört med tex. fotohörnan i Umeå. Tycker då jag. Sen att det tog en jädrans tid att få bilderna är ju inget direkt plus heller.
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
PerFogelberg skrev:
Det låter som om det i första hand inte är Ulles Fotos fel. Ansvaret verkar ju vara Kodaks. Ulles Foto är bara en återförsäljare. Skulle du köpt en ny Canon-kamera där och den var trasig, skulle det då vara Ulles Fotos fel?
Nej, det är inte deras fel, men det är deras ansvar att vara serviceminded mot sina kunder. Kan dom inte erbjuda ersättning eller annan kompensation, så finns det många andra företag man kan välja och de förlorar snabbt sina kunder.


Vad är det som säger att tjejen verkligen har skickat tillbaka bilderna? Hon kanske glömde det.
Hon ringde till mig och berättade att hon lade bilderna på lådan. Visst, jag kan inte vara säker, men jag försöker lita på folk så långt det går. Dessutom var det fakturerat på hennes faktura och jag tror hon var ganska angelägen om att få den justerad.


Och sist, vad kan fotosidan göra åt dina problem?
Det är intressant att höra om det är fler som har haft samma problem. Kanske var det värt att byta leverantör om många hade haft samma strul. Jag har fått tips om andra leverantörer och på det här sättet är fotosidan ovärdelig för mig (och säkert för många andra också)...

Fotnot:
Nu har jag äntligen fått mina bilder efter 27 dagars väntetid. Resultatet var helt OK och som kompensation behövde jag inte betala. Jag ger dom nog en chans till!

Mvh //Peter
 
ANNONS