Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En tanke om dialock...

Produkter
(logga in för att koppla)

Pete

Medlem
Jo, jag kom på följande tankegång:

En scanner torde ju fungera genom att belysa objektet och samla in ljuset som reflekteras.

Om man då lägger en spegel på diabilden så borde ju ljuset från "läshuvudet" reflekteras tillbaka igenom diabilden och få samma effekt som om bilden belystes från andra hållet?

Jag måste prova när jag kommer hem...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
HPs skannrar brukar ofta inkludera en dylik anordning. Funkar sådär bra. Jag har byggt en kopia en gång som funkade typ lite sämre än sådär.

Info finns här.

Problemet i konstruktionen är ju att ljuset kommer både uppifrån och underifrån så det blir ju smått kaotiskt med alla strålar.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jo fast det är ju bara att öppna sin scanner och slita loss sladden till belysningen och koppla tåten i en flouroserande lampa.. :p :rolleyes:
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Funkar inget vidare alls med spegel...
Bilden blir alldeles för mörk av den enkla anledningen att ljuset inte räcker till.
Ett dialock är ju en flouriserande lampa som genomlyser diat/neget, lite grand som ett ljusbord kan man säga. Fast med starkare sken. Den ordinarie belysningen används inte över huvudtaget när man scannar dia/neg på scanners med inbyggt dialock.
 
ANNONS