Annons

Kontrastfilter Ilford vs. AGFA

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
I labbet jag har tillgång till har vi ett mycket praktiskt multikontrasthuvud från Ilford till förstoringsapparaten där man kan styra kontrasten genom att knappa in kontrastgraden på samma panel man ställer exponeringstiden istället för att byta kontrastfilter manuellt.

Den fungerar kalasbra till Ilfordpapper men till mina AGFA multicontrastpapper så får jag i princip samma bild (kontrast) om jag bara justerar exponeringstiden när jag ändrat kontrastfilter (längre tid vid lägre kontrast). Kontrasthuvudet skall vara gjort så att man inte skall behöva göra någon ändring av exponeringen när man byter kontrastläge.

Är det så att AGFA skall ha andra färger (Cyan-, Magenta-, Gul- kombination) än Ilfords papper för en given kontrast?

Eller har AGFA's multikontrastpapper ett smalare kontrastomfång än Ilfords?

Kan ålder på papperet ta död på ena emulsionslagret före det andra (i mitt fall högkontrastlagret)? Känns inte riktigt som det är mitt problem då AGFA papperet känns relativt normalkontrastigt ändå.

Tänkte göra lite nogrannare tester nästa gång istället för min subjektiva bedömning av lite kontrastpåverkan.

Hur mycket skall kontrasten ändra sig när man ändrar ett kontraststeg?

Jag vore mycket tacksam för all hjälp jag kan få rörande detta.

Mvh Richard A
 

Graal

Avslutat medlemskap
Ilford Multigrades emulsioner är nog de som ger klart störst kontrastomfång av alla variabelkontrastpapper. Medan t.ex Varycon endast kan varieras från grad 0,25 - 3,0 så kan Ilfords Multigradepapper varieras från grad 0,5- 5,0 - alltså hela två steg hårdare. Jag vet att flera andra emulsioner variabelpapper också har denna egenskap att de blir "överfiltrerade" (hårdheten får ingen effekt) på hårdare gradationer. Och då skiljer det t.ex inget mellan bilder kopierade på grad 3 och grad 5. Kanske reagerar Agfas variabelkontrastpapper likadant? Med traditionella VC-papper fås heller ingen kontrastförändring i högdagrar vid ändrad filtergrad men med t.ex Ilford Multigrade IV emulsioner kan kontrasten varieras även i högdagrarna.
 
ANNONS