Annons

Fundering kring reportagefoto och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Ofta hör man Capas "If your pictures
aren't good enough, you aren't close enoug". Han sysslade en hel del med det dokumentära så om någon borde veta är det han.

Men hur nära kan man egentligen gå utan att man själv manipulerar förloppet man är där för att dokumentera?

Exempel: Jag dokumenterar en minoritet som demonstrerar.Jag har valt att använda mig av en vidvinkel för att komma så nära in på livet som möjligt. När demonstranterna ser att jag är där och fotograferar varför skulle de inte utnyttja mig för att få sin röst hörd. Kanske kastar de sten mot polisen - Vilket leder till förstasidor i aftonbladet och expressen.

Om jag däremot skulle använt mig av ett långt teleobjektiv och fotat på avstånd då kanske de inte skulle uppfattat mig som ett verktyg för deras sak - Just pga av avståndet. Avståndet kan göra att många inte ser mig eller överhuvudtaget lägger märke till mig. Då kanske den första stenen aldrig hade lämnat marken.

Vad tror ni, finns det något i det jag säger eller svammlar jag bara?
 

bearhug

Aktiv medlem
Jag håller med. Det är en svår gränsdragning.
Var själv och fotade en demonstration på Sergels Torg.

Tog dels en del överblicksbilder med normaloptik över hela torget och gick sedan in för närbilder med vidvinkeloptik.

Jag skulle vilja påstå att man kan komma nära, om man har rätt placering stör man inte och likväl provocerar man inte.

Det du beskriver handlar väl mer om "profesionella" hulliganer som redan bestämt sig att utnyttja media när tillfälle ges, då är argumentationen en annan...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
ThomasT skrev:
hur nära kan man egentligen gå utan att man själv manipulerar förloppet man är där för att dokumentera?

Exempel: Jag dokumenterar en minoritet som demonstrerar.Jag har valt att använda mig av en vidvinkel för att komma så nära in på livet som möjligt. När demonstranterna ser att jag är där och fotograferar varför skulle de inte utnyttja mig för att få sin röst hörd. Kanske kastar de sten mot polisen - Vilket leder till förstasidor i aftonbladet och expressen.
Jag tycker att ditt exempel är väl extremt, men frågeställningen är intressant.

Jag strävar ofta till att betraktaren ska uppleva sig vara med i när det händer och inte ska se händelserna utifrån.

Givetvis kan en fotografs närvaro påverka händelser men en viss påverkan behöver inte vara fel. Om jag går nära ett antal demonstranter så kanske alla ropar samtidigt och lite högre. Detta gör inte bilden osann, men tydligare. Trots allt kanske de skrek så när de började gå i tåget och när jag närmar mig så ger de lite extra igen.

Jag säger ofta till folk "Låtsas som jag inte finns" och det funkar ganska bra. Jag vill ju inte att folk tittar in i kameran i t ex en demonstration.

I detta fall har jag just sagt till att de inte ska bry sig om mig. Att gå längre ifrån för att plåta obeemärkt hade inte funkat:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=220494

Att ta reportagebilder handlar om att berätta en historia. Man ska inte ljuga och iscensätta saker som inte skulle hänt innan, men man kan arrangera saker som brukar hända i verkligheten.

Ibland kan fotografen vara en del av det som händer. Det kan ge en bra kontakt och närvara. Man kan t ex dansa med i ett sambatåg, då kan man få en maxad närvarokänsla som inte går att få utifrån. Bilden utifrån förmedlar inte energin i sambatåget på ett sant sätt - så allt blir inte rätt av ett distanserat betraktande.

Den här bilden är en bra och intresseväckande tidningsbild, men inget för en ett större reportage om homosexuella: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=121775
En bra nyhetsbild behöver inte vara samma som de som platsar i ett längre reportage.

När det gäller stenkastning och liknande så är man som fotograf inne på en slak lina. I värsta fall kan man kanske åka ditt för uppvigling om man uppmuntrar folk för mycket. Jag tycker att det skulle kännas helt fel om en grupp började kasta sten mot polisen för att jag är där och fotografera.

Sen finns det nog demonstrationer som inte alls skulle blivit av om det inte fanns stillbilds- och TV-kameror i närheten. Detta är ett etiskt dilemma för alla nyhetsjournalister.
 
ANNONS