Annons

Fuji Neopan 100 Acros + Rodinal?

Produkter
(logga in för att koppla)

m_karlsson

Aktiv medlem
Har någon erfarenhet av att framkalla Fuji Neopan 100 Acros i Rodinal? Vilken framkallningtid krävs? Har tittat på Digitaltruth's "Massive Dev Chart" men inte hittat (eller förstått?) rätt tid.

Andra synpunkter på kombinationen Acros och Rodinal?
 

Emil-G

Aktiv medlem
Ingen egen erfarenhet av just Acros, men jag har använt The massive devchart en del, tycker det brukar funka bra.

För Acros står 11 minuter i 20'C, Rodinal 1+50 om filmen exponerats efter ISO50. 11,5 min vid ISO80. Att det står olika tider för 35mm och rullfilm (120-film) behöver du inte bry dig om. Dra en rulle nere på stan i olika ljus och testa med ovanstående innan du ger dig på din systers bröllopsbilder eller vad du nu skall soppa.

Acros fick lite kritik när den kom för att den var FÖR finkornig, att man visuellt tappade lite av skärpan eftersom ögat inte hittade nåt korn att fokusera på. Rodinal brukar ju sägas förstärka kornskärpan så kombinationen borde ju fungera.
 

m_karlsson

Aktiv medlem
Tack för ditt svar Emil.

Det som gör mig tveksam är att Massive Dev Chart bara anger tider för ISO50 och 80. För ISO50 anges 11 minuter som framkallningstid, och för ISO80 anges 11,5 minuter. Jag har tagit en rulle enligt filmens angivna ISO100. Kan en rimlig tid för ISO100 då antas ligga mellan 11,5 och 12 minuter?
 

Emil-G

Aktiv medlem
Ja, i de faggorna. Jag skulle nog göra det enkelt för mig och köra på 12min, men ett par sekunder hit eller dit brukar inte spela nån roll.

Som sagt, är det jätteviktiga bilder så bör du kanske köra en rulle till på nåt mindre viktigt och testa först.
 

m_karlsson

Aktiv medlem
Det gick bra! Eftersom jag överexponerat hälften av bilderna på rullen så valde jag slutligen att framkalla rullen i 11,5 minuter. Tror att 11,5-12 minuter är en bra tid även för en normalexponerad rulle. Jag har bara kopierat en kontaktkarta ännu så länge, men det ser lovande ut.
 
ANNONS