Annons

Foto och nymedia - tyck till!

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Ganska snyggt bildspel och det passade i svartvitt. Vad jag inte gillade var att över/toningarna hackade. Det finns program som inte gör det. Konstigt att Magnunfotograferna inte använder sig av bättre program?
 

Highweiss

Aktiv medlem
Graal skrev:
Ganska snyggt bildspel och det passade i svartvitt. Vad jag inte gillade var att över/toningarna hackade. Det finns program som inte gör det. Konstigt att Magnunfotograferna inte använder sig av bättre program?
Jo, det löper inte särdeles smoooth på min dator heller - å andra sidan göra löper ingenting smoooth på min dator... Om jag förstått det rätt så är det här bildspelet en form av trailer för en större utställning som skall hållas i New York.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jag har själv ett billigt program (PicturesToExe) för lite över 200:- som inte hackar. Men det kanske är som du säger att man inte bryr sig så mycket eftersom det är en trailer.
 

Highweiss

Aktiv medlem
Graal skrev:
Jag har själv ett billigt program (PicturesToExe) för lite över 200:- som inte hackar. Men det kanske är som du säger att man inte bryr sig så mycket eftersom det är en trailer.
Värt 24 dollar? Har faktiskt funderat lite på att skaffa nått åt det där hållet...!

EDIT: synnerlingen ohemult av mej som trådstartare att själv gå in på off-topic... :-D
 
Senast ändrad:

Highweiss

Aktiv medlem
Till saken: fotojournalistikens framtid.

Ok, eftersom få tycks vara intresserade av foto och nymedia... ;-) ...så är det väl bäst att gå rakt på sak.

Jag var på en föreläsning med Hannu Vanhanen för nån vecka sen. Vanhanen är professor i bildjournalistik vid Tammerfors Universitet och han har doktorerat under rubriken "bildreportagets (r)evolution". Han lyfte fram Off Broadway som en överlevnadsform för det journalistiska bildreportaget. Han är av den åsikten att ett av få sätt för fotojournalistiken att överleva är genom multimedia på internet. Alltså olika former av det som så fräscht brukar kallas "nymedia" - i stil med Off Broadway. Håller ni med???

Är internet det "enda" hoppet för fotojournalistiken på lite längre sikt?

Blir fotojournalistiken på sikt en "subkultur" eller kraftigt marginaliserad uttryckform?

Fram med era tankar och idéer!

/Andreas
 

mipert

Aktiv medlem
Re: Till saken: fotojournalistikens framtid.

Highweiss skrev:
...Är internet det "enda" hoppet för fotojournalistiken på lite längre sikt?

Blir fotojournalistiken på sikt en "subkultur" eller kraftigt marginaliserad uttryckform?

Fram med era tankar och idéer!

/Andreas
Beror på vad som menas med fotojournalistik.
Avser vi fotografer som har till jobb att göra bildreportage, eller kan vi räkna in alla som berättar historier med bild?

Det finns ju mängder med reportage på Internet, om resor, tävlingar, födslar och annat. Personliga dagböcker inte minst.

Det är ju också en form av bildreportage, de skapas för att berätta för andra om en händelse eller företeelse, ofta kan de vara av hög klass.
Men, de görs av icke avlönade privatpersoner.

Så egentligen är bildreportage i ”nymedia” inget nytt...
 

mipert

Aktiv medlem
Snyggt bildspel.

Men något bildreportage var det inte.

Bara en samling lösryckta bilder med cool musik, hade gjort sig bra på väggen på ett fik i Helsingfors studentområde.

Musiken gav mig mer än bildspelet...
 

Highweiss

Aktiv medlem
Re: Re: Till saken: fotojournalistikens framtid.

mipert skrev:
Beror på vad som menas med fotojournalistik.
Avser vi fotografer som har till jobb att göra bildreportage, eller kan vi räkna in alla som berättar historier med bild?

Det finns ju mängder med reportage på Internet, om resor, tävlingar, födslar och annat. Personliga dagböcker inte minst.

Det är ju också en form av bildreportage, de skapas för att berätta för andra om en händelse eller företeelse, ofta kan de vara av hög klass.
Men, de görs av icke avlönade privatpersoner.

Så egentligen är bildreportage i ”nymedia” inget nytt...
Jo, sorry, uttryckte mej lite oklart. Jag syftar nog främst på professionella fotografer som jobbar med bildreportage.

Men visst, "nymedia" är inget nytt as such. Många tidningar och tidsskrifter har ju en längre tid gett utrymme för bilden på nätet. Men det jag funderat på är vad som händer när det journalistiska bildreportaget försvunit "helt" i tryckt form och "förpassats" ut på nätet. Kanske ett onödigt skräckscenario som förhoppningsvis inte blir verklighet - men jag skulle anta att vi är på väg mot det hållet. Ta 50-, 60- eller 70-talen och jämför med nuläget - och tänk sen framåt 10-20 år. Var är vi då? Hur och var lever det det journalistiska bildreportaget då? "Måste" det ta nya former i form av "nymedia" - vad har ljud, bildkombinationer och layout på nätet att ge?

Usch, lite filosofiskt flum där. Ursäkta. Men jag tror att det här är saker som man borde fundera på nu - inte om 10 år. Många pressfotografer säger redan idag att de känner sig allt mer trängda i nyhetsflödet. Allt större del av deras "produktion" är "meningslösa" bilder som skall skapas i ett tempo och för ett syfte som verkligen inte gynnar det journalistiska. Allt mindre utrymme ges för bildreportage. Också tabloidformatet får en känga av en del fotografer för att det begränsar utrymme.

Å andra sidan skall det erkännas att de här åsikterna mest förs fram av äldre fotografer. Kan det kanske vara så att den äldre generationen som (åtminstone delvis) fått uppleva nån form av guldålder helt enkelt är bittra över hur medievärlden förändrats? En generationsväxling helt enklet? Den kan man ju se inom alla delområden inom journalistiken - också (framför allt) äldre skrivande journalister och TV-journalister knorrar. Borde vi istället tänka som så att de äldre fotograferna är indammade och nostalgiska och out of touch med världen? Och att bildreportaget kommer att hitta sina nya vägar "automatiskt" - och skulle det inte göra det så är det inte så farligt?

Svåra frågor...

Angående Off Broadway så håller jag givetvis med - det är ju inte ett bildreportage. Och i och med att det verkar vara frågan om nån form av trailer för en större utställning så är det kanske inte heller ett så bra exempel på hur det kan se ut i framtiden. Däremot har jag förstått att utställningen också kommer att se ut lite som trailerna - bildspel med musik. Är nån på väg till New York under de kommande veckorna? :)

Musiken är faktiskt skitbra - måntro denna fabio barovero gett ut nått i CD-väg...!
 

Kasch

Aktiv medlem
F'låt men vad var det som var så snyggt med bildspelet som alla verkar hylla? Jag kan ana intressanta bilder bakom de små tumnaglarna men det var ju varken nyskapande eller kreativt i mina ögon. Kände mig ganska nollställd när det tog slut - satt och väntade på att den *riktiga* trailern skulle dra igång.

/K

(Jag definitivt är ingen erfaren fotograf men bildintresserad och har jobbat en hel del med multimediaproduktion under det glada nittiotalet som manusförfattare och PL.)
 

Highweiss

Aktiv medlem
Kasch skrev:
F'låt men vad var det som var så snyggt med bildspelet som alla verkar hylla? Jag kan ana intressanta bilder bakom de små tumnaglarna men det var ju varken nyskapande eller kreativt i mina ögon. Kände mig ganska nollställd när det tog slut - satt och väntade på att den *riktiga* trailern skulle dra igång.

/K
Okej, intressant! Bilderna var alltså dels från Irak och dels från "The Blackout", alltså det stora strömavbrottet i New York förra hösten (?). Jag upplevde bildspelet som väldigt starkt och det var ju ett klart politiskt ställningstagande också. Framför allt tycker jag att musiken förstärkte det emotionella buskapet. Och bilderna - visst, dom är kanske lite små och går kanske lite snabbt... men jag tycker de är väldigt laddade bilder (inte minst en av de första, kosymsnubben som ligger på marken!).

Själv säger upphovsmakarna så här om sitt syfte:

"Their idea of creating a show comes from their desire to extract and make tangible feelings and deeper thoughts that get lost in the journalistic essays, always linked to specific Events. Events that go "on stage" at a specific time in history. It comes from the need to express and touch, grasp, awake you. It comes from the need to inform us about the essence of the events."

"Showen" de pratar om är uppenbarligen hela utställningen, kanske inte bara den här web-trailer eller vad man nu skall kalla det.
 
ANNONS