Annons

MRC med en eos 300

Produkter
(logga in för att koppla)

PerS

Medlem
Ett problem för mig (och säkert många andra) är att jag alltid har fel film i vid fel tillfälle.
Så jag har funderat på att kunna byta filmen mitt i rullen. På min eos300 så spolar den först ut hela rullen och sedan spolar in bilden jag just tagit i rullen.(hoppas ni föstod det där) Så om jag då vill byta film efter 10 bilder sätter jag på locket så det inte kommer in nå ljus på filmen och tar resten av bilderna som är kvar (14 alt 26). Då börjar kameran spola automatiskt och det går snabbt, och jag måste på nå sett bryta strömmen. Går det att göra genom att vrida på huvudratten till "Lock" eller måste jag öppna batteri luckan?
Sen när jag ska sätta tillbaks filmen så tar jag dom första 10 bilderna med lock på så det inte kommer in ljus på filmen och fotar upp rullen som vanligt.
Brukar nån göra så här eller har ni nån annan metod???

/Per
 

acke

Avslutat medlemskap
Det låter krångligt att bryta strömmen för att stoppa filmen från att spolas in i rullen.

Köp hellre en filmutdragare för en hundring. Eller tillverka en själv. Det finns beskrivet hur man gör i en annan diskussion.

När du sätter in en halvexponerad rulle, kom ihåg att dra fram en ruta extra, annars finns risk för att du exponerar dubbelt på en ruta. Jag skulle inte lita på att kameran drar fram filmen exakt lika långt efter varje exponering.

Mvh
Acke
 
ANNONS