Annons

Måste man ha presskort för att komma längst fram.

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderhamns-fotograf

Aktiv medlem
Hur kommer man åt och få den bästa bilden??
Msåte man ha ett presskort för att få stå längst fram vid sen på en konsert?
Eller får man inte komma och ta bilder på olika händelser om du inte jobbar åt press?
Har ni blivit nekad för att ni inte har legitimerat er som press?
Eller känner du att du har fått större hjälp, en vanlig amatör fotograf?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
På större arrangemang krävs det ackreditering för att få komma framför scenen. Då är det varför man fotograferar som avgör om arrangören ger en ackreditering. Kan man motivera varför man vill plåta kan man säkert få ackreditering.

Om man inte sökt om ackreditering i förhand så kan man be att få tala med vaktchefen eller någon annan ansvarig i hygglig tid innan konserten.

Att ha presskort underlättar givetvis men är inget absolut krav.

Det enda ställa jag upplevt där det är helt nödvändigt med presskort är i Riksdagen. Men även där går det att komma runt kraven om fixar det i förväg.
 

stef-n

Aktiv medlem
OK, men hur får man ackreditering utan att redan ha ett uppdrag, går det? Jag skulle vilja åka på svenska rallyt nästa år med ackreditering, för att kanske kunna roffa åt mig lite bättre platser än i år, med förhoppning om att kanske kunna sälja någon bild till någon lättlurad... :) Näe, men hur går man tillväga då? Visserligen har jag en hemsida där jag lägger upp bilderna, men det är ju inte direkt wrc.com. Jag har funderat lite på att ta kontakt med någon av lokaltidningarna och höra om de kan hjälpa mig med ackreditering i utbyte mot en bild eller något i den stilen. Mitt mål med ackreditering är att få lite bättre platser och därigenom förhoppningsvis få bättre bilder, lyckas jag sedan sälja någon är det en ren bonus. Jag hade ju ändå åkt dit och fotat, liksom.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ingenting är omöjligt. Har man ingen uppdragsgivare så kan man alltid jobba med ett "eget projekt" eller jobba som "frilansare".

På Hultsfredsfestivalen i somras delades ut begränsade fotopass till alla fanzines som sökte. Många av dem var helt paffa att det fick ackreditering och fri entré.

Men behöver man fotopass till Rally?
 

Highweiss

Aktiv medlem
Precis som Magnus skriver så gäller det a) att vara ute i god tid och b) att ha en bra motivering till varför man borde få akreditering.

Presskort och en klar arbetsgivare utgör för pressansvariga ett tecken på att dom kan "lita" på personen i fråga - han eller hon kan "spelets regler". Alltså vana journalister som vet hur det går till - ingen börjar ropa ut sina frågor okontrollerat under presskonferensen eller försöker riva av någon egen intervju medan presskonferens pågår etc. Eller vana fotografer som, för att nu ta ett exempel, respekterar signaler från de som håller presskonferensen att de skall sluta köra vidvinkel från 1 meters avstånd så att presskonferensen kan börja. Eller låter bli att klättra upp på högtalarskåpen under en storkonster för att få en trevlig vinkel...etc.

Men. Det är trots allt bara vanliga mäniskor som avgör vem som kommer in. Om du är ute i god tid (ett par veckor i förväg) kan du försöka stämma träff med den pressansvariga och givetvis vara supertrevlig och superartig och förklara vem du är och vad du vill. Och om du har nån kontakt med lokaltidningar kan du be de skriva ett papper där de intygar att du samarbetar med dem (det behöver i praktiken inte betyda något alls, med det vet bara tidningen och du).

Sen vad gäller t.ex just konserter så är det ofta rätt besvärligt (produktionsbolagen och skivbolagen walks in mysterious ways...). Var beredd på att det kan bli nej så länge du inte har en klar arbetsgivare och/eller presskort. Och det hjälper antagligen inte att böna och be, det blir rätt sannolikt ändå nej. Därmed inte sagt att det INTE skulle löna sig att försöka! Det förlorar man ingenting på!

Rally är, precis som Magnus skrver, kanske inte ett problem, dock? Är det inte bara att ställa sig i en trevlig kurva och vänta på att nån supersnabb finländsk chaufför passerar?

Lycka till!

/Andreas
 

stef-n

Aktiv medlem
froderberg skrev:

Men behöver man fotopass till Rally?
Tja, behöver och behöver, på vissa av de mest populära ställena (särskilt hoppen, givetvis) är det så knökfullt bakom avspärrningarna att det bara är att glömma att försöka få plats där. Sedan får man inte glömma alla som precis i fel ögonblick drar upp en liten digitalkompakt och bara håller den med en hand ut åt sidan och då ibland skymmer rätt rejält. Hoppbilderna blir inte riktigt detsamma med en suddig arm och kamera som skymmer bilen. :/

Samtidigt kilar det omkring några lyckostar med västar och stora kameror och kan stå vart de vill (inom rimliga gränser givetvis) framför avspärrningarna. Jag vill alltså vara en av dem. Kameran är redan rätt stor, nu behöver jag bara västen... :)

Men jag kanske skulle prova och ringa/maila till någon pressansvarig el dyl på rallyts högkvarter.
 

Happy Horse

Aktiv medlem
Råsunda

Måste berätta om en händelse i somras. Hade med mig kameran till Råsunda på ett derby, utan presskort. Jag satt på läktaren och plåtade.
Det tog inte lång tid innan vakterna kom fram och informerade mig att jag kunde bli portad från Råsunda!!! Plåta supportrar var OK men inte matchen. Gräsmattan fick inte synas på bild helt enkelt. Givetvis ifrågasatte jag detta och trodde att det var typ Canal+ som bestämt detta men icke. Jag blev hänvisad till Svenska Fotbollsförbundet, det är dem som satt upp reglerna.


//
Nina
 

KGS

Aktiv medlem
Sjukt, snart blir väl en landslagsplan skyddsobjekt! Jeeeesus, när ska de fatta att fotboll är en lek!?
 

StaffanH

Avslutat medlemskap
Handlar det inte mer om att Fotbollsförbundet har sålt fotorättigheterna till olika nyhetsförmedlingar och därför är mer eller mindre tvungna att införa fotoförbud för andra?

Staffan
 

ekequist

Aktiv medlem
Var det en landskamp eller klubbmatch du var på?

Jag tror inte att Fotbollsförbundet har sålt rättigheterna, det låter jättemärkligt om det skulle vara så. Fotar själv regelbundet på Råsunda (dock med ackreditering och från innerplan och inte från läktaren) och jag har inte hört något om att rättigheterna ska vara sålda till vissa bildbyråer eller dyl.

Däremot kan det vara så att de vill ha koll på vilka som fotar på matcherna och varför, därav ackreditering och väst med nummer.

/Martin
 

Helgesson

Aktiv medlem
För dom som inte har några moraliska betänkligheter så går det att beställa presskort
från ett företag på internet. Vet ej hur seriöst det är...900:-

Kanske öppnar några dörrar..
 

ekequist

Aktiv medlem
Oups...såg minsann inte ordet "derby". Då är det ju självklart en klubbmatch.:) Jag har för mig att det är Fotbollsförbundet som har hand om alla ackrediteringar vid derbyn, till skillnad mot "vanliga" klubbmatcher där respektive hemmalag hanterar ackrediteringarna.

/Martin
 

marten_p

Aktiv medlem
På t ex spelningar brukar det vara så enkelt som att skicka mail till arrangören och berätta att man vill plåta. Jag brukar kort och gott skriva att jag är frilans. Ibland får man inträde betalt, ibland inte. När det är artister jag själv är väldigt intresserad av brukar jag skriva att jag självklart betalar inträde...

Har än så länge aldrig blivit nekad. Kan tänka mig att det är annorlunda på vissa jätteevenemang dock.
 

Damocles

Aktiv medlem
För dom som inte har några moraliska betänkligheter så går det att beställa presskort
från ett företag på internet. Vet ej hur seriöst det är...900:-

Kanske öppnar några dörrar..
Jag hoppas du har läst diskussionerna som redan varit om detta. Kort sagt är väl att en stor majoritet anser det smått förkastligt och i längden underminerande för det som presskortet faktiskt ska användas till.

Du kan lika gärna tillverka ett själv om du har utrustningen.
 

KGS

Aktiv medlem
Skriv "FOTOGRAF" med stora bokstäver så det syns tydligt o lägg in en bild på dej själv o skriv ditt namn o lite annat skoj o så laminerar du det o hänger runt halsen. Klart!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
chisel skrev:
På t ex spelningar brukar det vara så enkelt som att skicka mail till arrangören och berätta att man vill plåta.

´´´

Har än så länge aldrig blivit nekad. Kan tänka mig att det är annorlunda på vissa jätteevenemang dock.
Detta är antagligen den bästa metoden. Det är ett ärligt och långsiktigt sätt att jobba på. Man kan fjäska med att erbjuda arrangören bilder. Tänk på att alla gillar bra bilder och en klubbägare kan ha stor nytta av bilder. Dessutom är det ju alltid bra att få kontakter.

På de riktigt stora arrangemangen spelar det ingen roll om man har presskort eller inte. Då är platserna begränsade och det är vilken uppdragsgivare man har som räknas.

Det är alltså så att på de ställen där man skulle kunna komma in med fejkat presskort så skulle man säker komma in ändå.
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Ni har helt fel!!!

Man MÅSTE ha presskort,rosa jeans,cowboyhatt och vita platå-skor för att få plåta på stora tillställningar.

Ni borde skämmas över att ge sådan felaktig information !!!!


Niklas
Seriös Fotograf
 

Helgesson

Aktiv medlem
Damocles skrev:
Jag hoppas du har läst diskussionerna som redan varit om detta. Kort sagt är väl att en stor majoritet anser det smått förkastligt och i längden underminerande för det som presskortet faktiskt ska användas till.

Du kan lika gärna tillverka ett själv om du har utrustningen.
Nej..jag har inte läst diskussionerna ang detta.
Förövrigt kan jag tillägga att företaget ifråga
säljer inplastade papperslappar med ditt foto på.
Dvs..icke certifierat enl svensk standard, mao ogiltigt. Dessutom måste man skicka med personbevis, vilket i sin tur verkar fullständigt livsfarligt. Mitt inlägg var varken en uppmaning eller seriöst.
Så ni som läser detta kan ju ha det i åtanke om ni stöter på detta företag på internet.

Slut
 
ANNONS