Annons

Igår förlorade jag min oskuld... Bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Jag har länge funderat på att börja plåta dokumentärt och igår förlorade jag min oskuld inom det området.

Jag var med min flickvän på en kaninutställning i Skellefteå och fotade med mitt 20mm och mitt 50mm. Här har ni resultatet:

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=60611

(Om länken inte fungerar: Gå in i min profil -> Utställningsalbum -> Kaninutställningen )

Det hela gick smidigare än jag trodde, folk flyttar sig tydligen på sig när man kommer med en kamera stort som ett hus. Det var ingen som protesterade för att jag var där och fotograferade förutom en person som inte ville att jag inte skulle lägga upp den på kaninnet (kaninforum). Dock var det lite skämtsamt och jag fick klartecken efteråt.

Vad har ni för tips till nästa gång?

Vad bör man generellt tänka på när man fotograferar dokumentärt? Har ni några knep för att få människor att agera normalt och inte som de stod framför en kamera?

Har ni något speciellt tillvägagångssätt när ni fotograferar. Börjar ni med någon typ av bilder (tex översiktsbilder...) och fortsätter med närmare portträtt?


Efter ha konverterat från en kompaktdigitalare (DiMage 5) till en 10D har jag märkt stora skillnader. Först och främst är autofokusen tusen gånger snabbare, sen märkte jag att jag inte drog mig för att använda högre än iso 100. Nästan alla bilder är fotograferade med iso800 och några med iso1600.

Jag ser redan fram emot nästa tillfälle jag kan fotografera. Min diskmaskin var trotsallt ett underbart köp! (Internt skämt mellan mig och de som läst min bygglampstråd.)
 

Highweiss

Aktiv medlem
ThomasT skrev:

Har ni något speciellt tillvägagångssätt när ni fotograferar. Börjar ni med någon typ av bilder (tex översiktsbilder...) och fortsätter med närmare portträtt?
Ordningen skall man inte låsa sig vid, det kan ju hända att den bästa översiktsbilden presenterar sig precis i slutet och den bäst porträttbilden genast i början. You never know. Men det finns ett så kallat Life-recept på fotoreportage. Det har visat sig att fotoreportage "alltid" innehåller en viss typs bilder och det här Life-receptet listar 8 bildtyper. Tar man, låt oss säga 5 eller 6 av de här 8 typerna så torde man ha man tillräkligt med material för att bygga ett reportage. Nu pratar jag alltså om bildtyp - sen skall dom ju gärna vara helt suveräna till komposition och innehåll också...! Har Life-receptet hemma till pappers, skall se om jag hittar det i e-form på nätet nånstans...!
 

Mats Björnström

Aktiv medlem
Min första spontana tanke när jag ser bilderna är att det måste vara väldigt synd om kaninerna. Mycket hårda kontraster i svartvitt tillsammans med djur i burar... det blir inte så glad ton på det. Testa att lämna kvar färgerna :D

När jag täcker ett evenemang försöker jag få med det som jag själv gärna sett när jag läste artikeln, och det som är väsentligt. Främst översiktsbilder, bilder på människor, och relevanta eller intressanta detaljer. Än har jag dock mycket kvar att lära innan jag får balansen rätt.

Här är det senaste reportaget jag har gjort t.ex.
http://99mac.se/vbindex.php?id=767

Mats
 

pery

Aktiv medlem
Vad fel jag hade. När jag såg rubriken gissade jag att det handlade om en analogentusiast som börjat plåta digitalt :)
 
Senast ändrad:

ganska

Aktiv medlem
Det var inte direkt fotografering jag tänkte på när jag läste namnet på tråden, måste jag väl erkänna:p

//Mvh Viktor
 

Gatufoten

Aktiv medlem
ThomasT skrev:
Vad har ni för tips till nästa gång?

Vad bör man generellt tänka på när man fotograferar dokumentärt? Har ni några knep för att få människor att agera normalt och inte som de stod framför en kamera?

Oskuld, kaniner, diskmaskin och flickvän. Jojo, det är ingredienser som bara kan bara sluta på ett sätt. Beror på ordningsföljden förstås. ;--)

Ett knep är att verkligen vara beslutsam. *Nu ska jag fota här och inte skyggt leta om någon ger mig ogillande blickar.* Fotografens attityd tror jag kan betyda en del och då ger sig en del själv. Fast som sagt, det är mer tro än vetande. Många ogillar att bli fotade men många gillar uppmärksamhet. Där finns en liten detalj att knyta ihop.

Att inte stirra utan låta objektivet låsa på modellen kanske kan vara någonting. Titta bakom modellen som om du ser något intressant där borta men ... Fungerar med vidvinkel.
Den här länken om gatufotande har det länkats till massor av gånger men en gång till gör ingen skada.
http://w1.131.telia.com/~u13121867/index.html

I övrigt har jag tidigare ställt samma fråga som dig förr utan att få svar så jag lutar mig tillbaka och kollar om det kommer något.

*Kanske man ska gå på Rusta och Fota, det kan ju sluta hur som helst har jag hört.(eller var det byggavaruhuset tro) *
 
ANNONS