Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni som har Epson 2450, kolla här!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacob vP

Aktiv medlem
Jag funderar på att beställa.

Men jag undrar:

Finns det ngn möjlighet att scanna in 36 st 24x36 alt. 10 st 6x6 alt. 10 st 6x7 omonterade dia på en gång så att man får en digital kontaktkarta?

Vilka storlekar på monteringsmidevitterna är det till bladfilm? Är det cm eller tum. (9x12 cm eller 4x5 tum).

Finns det möjlighet att scanna större bladfilm, som 12x16 el 18x24?

Måste man ha Firewire eller går det med USB också?

/Jacob vP
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Med de medföljande maskerna kan du på en och samma gång scanna in:

*två omonterade 24x36 neg/diaremsor på upp till 6 bilder

eller,

*ett omonterat neg/dia från 120 film (upp till
6x9 cm) och/eller ett dia/neg på 4x5"

eller,

*4 st monterade 24x36 dior

Den går ju att köra via USB, men vinner mycket på att köras via Firewire (eller USB2 som den också stöder)
 

objernulf

Aktiv medlem
Kommentarer om 2450

Firewire/USB2 ger endast snabbare skanning i flatbäddsläge med lägre uppläsning, typ 600 dpi. Skannar man film i 2400dpi är skillnaden mellan USB och de snabba bussarna marginell pga det är skanningen som tar tid och inte dataöverföringen.

Automatiken för skanning av alla bilder på en filmremsa är i praktiken oanvändbar då den skär för mycket av bilden. Den tar bara med ca 21mm av filmens bredd på 24mm.

För övrigt är jag väldigt nöjd med skannern.
 

Olle

Aktiv medlem
Eftersom jag nyss har införskaffat en Epson 2450, men inte hunnit börja använda den än, undrar jag precis som Jacob om den går att använda till att göra kontaktkartor?
Skall man tolka svaren ovan som att det inte går?
Använder både småbild och mellanformat.
 

objernulf

Aktiv medlem
Kontaktkartor

Det finns två sätt att göra kontaktkartor.

1. Lägg 8-10 ramade dior direkt på glaset och skanna hela ytan med lite lagom upplösning.

2. Skanna bilderna individuellt och gör kontaktkartan i Photoshop. Senare versioner har ju automatik för detta.

/Olle
 
ANNONS