Annons

Objektivlockssäkring

Produkter
(logga in för att koppla)

Walkerboh

Aktiv medlem
Objektivlock är irriterande att tappa bort.
fäst en fiskelina med lite klister på locket och knyt fast den andra ändan i kameraremmsfästet.
Ser kanske lite "senilsnöreaktigt" ut mem man slipper den irriterande känslan av tappade objektivlock.
 

miae

Aktiv medlem
Man kanske kan tänka sig att alla objektivlock inte lossnar lika lätt... Själv har jag ett Nikor 35-70 som mitt "standardobjektiv" och locket lossnar nästan om man tittar lite för länge på det... Man behöver ju inte ha locket permanent fastsatt i remfästet. En löstagbar konstruktion är nog att föredra så slipper man springa runt men en massa lock... Kan se lite märkligt ut...;)
 

Walkerboh

Aktiv medlem
använd en tafs då då har du en hake att använda
eller dra fiskelinan dubbel och gör en enkel ögla.
eller fäst linan i objektivet.

eller så får du ha dem dinglande, hmm nytt mode för fotografer?

vill du inte det så kan du sälja alla dina linser utom en, det löser ju problemet :D
 
Senast ändrad:

miae

Aktiv medlem
Ursäkta min okunnighet, men vad är en tafs? Trodde att det hade med fiske att göra:confused:
 

Ingemansson

Aktiv medlem
En tafs är en liten förstärkning som fästs på fiskelinan med en låsbar krok, vid den fäste sedan ditt bete (fiskedrag), detta för att fisken inte skall kunna slita av linan.

Tafs= En extra bit grov fiskelina med fästöglor.

Låter som en god idé!

//Andreas
 

PrinsValium

Aktiv medlem
På nikkor skulle man kunna knyta fast linan i kaninöronen. Är det någon som har koll på vad dom egentligen använts till från början.
 

Liza

Aktiv medlem
Det finns färdiga att köpa. En liten klisterbit som fästs på locket och ett gummisnöre att trä på objektivet.
 

Losjö

Medlem
Ingemansson skrev:
En tafs är en liten förstärkning som fästs på fiskelinan med en låsbar krok, vid den fäste sedan ditt bete (fiskedrag), detta för att fisken inte skall kunna slita av linan.

Tafs= En extra bit grov fiskelina med fästöglor.

Låter som en god idé!

//Andreas
En liten korrigering som inte har med denna tråd att göra egentligen. En tafs är till för att inte fiskar med tänder, som får draget för djupt i munnen inte ska bita av fiskelinan. Slita av den kan de göra ändå. Oftast består tafsen av en tunn plastklädd vajer. Vill inte verka visservasser, men rätt ska vara rätt. För detta är väl rätt. Ok tillbaka till tråden nu.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det lönar sig inte att vara visservasser ;-)

Din definition av tafs accepteras säkert av gädd- eller barracudafiskare med gigantiska wobblers, men som flugfiskare skriver jag inte under.

Ok, tillbaka till tråden nu ;-)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Varför objektivlock?

Eee...objektivlock? Jag tar av alla mina objektivlock direkt när jag ger mig ut och plåtar. Funkar inte att hålla på att ta av och på alla lock när jag plåtar - då riskerar jag att missa en bild medan jag fipplar.

Locken ligger i fotoväskan. Det ska regna mycket för att jag ska ta fram dem.
 
ANNONS