Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

handla kamera i USA

Produkter
(logga in för att koppla)

anglea

Ny medlem
Hej!
Jag är intresserad av att beställa/köpa en kamera från USA och jag skulle vilja höra hur andra gjort.
Är det billigast att skicka efter från en amerikansk nätbutik eller är det billigare att låta en amerikans vän handla en kamera där och sedan skicka den till mig?


Sedan undrar jag hur det är med skatter? På nätbutikernas sidor står det att man själv får stå för skatter och tull. Men hur tar man reda på vad den kostnaden blir? Kan man minimera tullkostnaderna/skatterna på något sätt? Eller "komma runt" de kostnaderna helt och hållet? Vad baseras tullavgiften på? Är det köpesumman eller vad produkten är värderad till? Går det överghuvudtaget att ta reda på vad slutsumman kommer att bli?

Jag blir väldigt tacksam för alla svar! Mvh Angelica
 

Damocles

Aktiv medlem
Se till att inte bara hoppa på första bästa billiga näthandlare, då kommer du få problem, laddare saknas, manual kan saknas, osv. Handla av en erkänt bra handlare som BHphoto eller Adorama.

Betänkt också garantier, på digitalkameror är det oftast ingen garanti i europa på varor köpa i USA. Canon vet jag har garanti på optik men inte på kamerorna. Sen är det skillnad om du köper USA eller så kallad grey market. På grey market är det handlaren själv som har garanti, då gäller inte den vanliga USA garantin heller.

På kostnaden tillkommer alltid frakt, sen på den totalen av det tillkommer Moms (25%) och tull. Tullen beror på vad det är för vara. Digitalkameror är 0%, analoga kameran och optik är 7% om jag kommer ihåg rätt. Finns på tullverkets hemsida.

Beställer du inom USA tillkommer sales tax (8% tror jag). Men bara om du handlar inom samma stat.

Skickar du med UPS eller FedEX så kommer du få betala moms och tull, med USPS så är det inte säkert, det kan gå, eller inte.

Det finns även en mängd mer information i trådar här i forumet om du söker.
 

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Jag undrar ocksa lite om det. Sitter i New York just nu (Lexington avenue) och undrar vilka affarer som ar bra och vilka som ar daliga.
 

Damocles

Aktiv medlem
Kul att du gillade den Felix, jag har själv bara handlat från dom via nätet, men ett framtida besök ligger på min att-göra lista. ;)
 

JohanStåhl

Aktiv medlem
Moms mm i USA?

Damocles skrev:
På kostnaden tillkommer alltid frakt, sen på den totalen av det tillkommer Moms (25%) och tull. Tullen beror på vad det är för vara. Digitalkameror är 0%, analoga kameran och optik är 7% om jag kommer ihåg rätt. Finns på tullverkets hemsida.

Beställer du inom USA tillkommer sales tax (8% tror jag). Men bara om du handlar inom samma stat.

Skickar du med UPS eller FedEX så kommer du få betala moms och tull, med USPS så är det inte säkert, det kan gå, eller inte.

Jag har en del grejer i min shopping cart hos B&H Photo nu;

Subtotal: $1009,85
Shipping: UPS 3-day "free"
Tax: $0.00
Total: $1009.85

Får jag räkna med andra kostnader om jag betalar med mitt VISA (ja, jag har scannat in båda sidorna) och beställer till en adress i Californien?
Tull går bort...såklart!
 

Yooda

Aktiv medlem
Re: Moms mm i USA?

JohanStåhl skrev:
Jag har en del grejer i min shopping cart hos B&H Photo nu;

Subtotal: $1009,85
Shipping: UPS 3-day "free"
Tax: $0.00
Total: $1009.85

Får jag räkna med andra kostnader om jag betalar med mitt VISA (ja, jag har scannat in båda sidorna) och beställer till en adress i Californien?
Tull går bort...såklart!
Nedå det är alla kostnader som ska dras (tror jag), Beställde själv därifrån för ca 2 månader sedan och allt gick kanonsmidigt, men dom ringde upp han som tog emot mina prylar i Miami så att han kunde bekräfta att ordern va korrekt...
Hur får du hem sakerna till Sverige?
 

JohanStåhl

Aktiv medlem
jo, en polare firar jul där. Kommer hem i Januari. Då blir det julafton för mig om han inte blir av med det i tullen... kan vara bra att packa upp grejerna så att det ser ut som om han har använt det ett tag.
 

Yooda

Aktiv medlem
JohanStåhl skrev:
jo, en polare firar jul där. Kommer hem i Januari. Då blir det julafton för mig om han inte blir av med det i tullen... kan vara bra att packa upp grejerna så att det ser ut som om han har använt det ett tag.
skicka hem kvitton m.m, eller är dom flera så ta kvitton i en annan väska som någon annan bär...
När vi kom hem från Miami i lördags så va det 1 tullare som satt o halvsov framför datorn, så det e nog ganska lugnt ;=)
 
ANNONS