Annons

Bra artikel om ”det danska fotoundret” i Sydsvenskan

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
"Det danska fotoundret"..

Ja, det var med glädje jag läste en artikel om "Det danska fotoundret" i dagens nr av Sydsvenskan.

I artikeln jämför de den danske bildjournalisten Henrik Saxgren med den svenske tennisspelaren Björn Borg. Precis som det blev en framgångsvåg inom svensk tennis i och med att Borg kom fram, har tydligen fotografen Saxgren visat vägen för en rad andra danska fotografer.

Speciellt är det den danska dagstidningen "Politiken" som satsar på att göra bra bildreportage. Bildchefen Per Folkver säger att det personliga bildspråket i deras tidning idag är en betydande del av tidningens varumärke och att många läsare idag också har en egen favoritfotograf..precis som de har favoritskribenter.

I artikeln säger bildchefen: "Insikten att också en fotograf kan berätta en egen historia har ändrat på förutsättningarna. Det är idag kanske till och med viktigare att ha en egen fotograf på plats än en egen reporter".

Vidare kan man läsa: "Det personliga tilltalet också i bild blir viktigare och viktigare i takt med att en massa "lortebilleder" (skräpbilder) sköljer över oss på tv och internet, i reklam, gratistidningar och glättade magasin".

Förutom "vägvisaren" Henrik Saxgren nämner de sex st andra fotografer som anses hålla "världsklass": Joachim Ladefoged, Claus Björn Larsen, Tine Harden, Nicolai Fuglsig, Jan Dage och Jan Grarup.

För den som är intresserad av att läsa mer om "Det danska fotoundret" har en viss Jens Möller Nielsen skrivit en bok om detta som heter "Pludsligt i verdenklasse" (Plötsligt i världsklass). Boken gavs ut år 2000.


Det verkar alltså finnas hopp för bildjournalister trots allt. I alla fall i Danmark.. ;=)
 

forstheim

Aktiv medlem
Hehe, jag skrev precis ett längre inlägg om detta. Tog upp lite om vad som stod i den artikeln.. :=)

Därför hänvisar jag till tråden "Det danska fotoundret" istället..om det är okej Mikael!?

/JP
 

niklasl

Aktiv medlem
Hade man kunnat få Sydsvenskan samma dag även här på ostkusten hade jag fortsatt prenumerera... Hittar inte artikeln på nätet - finns den där, månne?
 
ANNONS