Annons

Var får man tag på Blodlutsalt ?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Du råkar förresten inte veta skillnaden på kaliumcitrat och kaliumbromid om man gör eget blek? (frågar för att det kanske var något sånt du tänkte använda blodlutsaltet till?)
 

J. Patric

Aktiv medlem
Blodlutsalt heter Kaliumferricyanid eller kaliumhexacyanoferrat(III) på kemiskt språk, vilket kan vara bra att veta.

VWR har det givetvis, men det gälelr att hitta en återförsäljare eftersom de inte säljer till privatpersoner: http://se.vwr.com/app/Home

Lotta, jag har sett att kaliumcitrat och kaliumbromid används i tonare, men jag vet inte vilken skillnad de gör. Ställ frågan på photo.net så får du säkert svar. Det finns många fotokemister där.

Jag använder kaliumbromid i framkallare, där det fungerar som antislöjmedel. Jag har en burk kaliumcitrat också, men jag har inte börjat blanda tonare själv än.
 

jonasfx

Aktiv medlem
billigt och bra, tack! :)

Finns en återförsäljare i Tyskland som säljer både blodlutsalt och andra kemikalier, dock inte lika billigt som länken ovan till Tyska Ebay.

http://www.moersch-photochemie.de/content/rohchemie
hm.. vore sjyst att stödja moesch faktiskt. de hade några varianter men jag antar torrt är bäst livslängd på. eller alla kanske är torra? står inte så mycket om de olika sorterna.
hur som, kanske kan höra om brunos bildverkstad kan ta in. de brukar sälja lite från moersch.
 

J. Patric

Aktiv medlem
hm.. vore sjyst att stödja moesch faktiskt. de hade några varianter men jag antar torrt är bäst livslängd på. eller alla kanske är torra? står inte så mycket om de olika sorterna.
Rött blodlutsalt finns väl bara som torrt, om jag inte minns fel.

Många kemikalier är hygroskopiska drar åt sig vatten från luften, som t.ex. torr natriumkarbonat, som blir till monohydratformen över tid, och när det dragit åt sig vatten påverkas mängden som behövs när man går efter recept. Men det är svårt att veta hur mycket av det som är monohydrat och hor mycket som fortfarande är torrt. Därför är det nog bättre att köpa monohydrat, som håller sig stabilt över tid.

Har man torr natriumkarbonat men receptet gäller för monohydratet, så måste man räkna ut hur mycket man behöver. Det går åt lite mindre. Och tvärtom om receptet vill ha torr och man har monohydrat. Natriumkarbonat finns också som decahydrat, med ännu mer vatten i kristallerna.

Torrt har fördelen att det väger mindre, om man tänker på fraktkostnaden. Ser man till att snabbt försluta burken när man tagit ut och mätt upp mängden, så håller det nog i många år ändå. Köper man en stor burk så kan man hälla över en del till en mindre burk som man sedan använder sig av, så slipper man öppna den stora burken lika ofta.
 
ANNONS