Annons

Slumpad bild= kommentar..

Produkter
(logga in för att koppla)

gunte

Aktiv medlem
Vilken fantastisk idé som plötsligt uppenbarade sig i min skalle...vad..jo..vid första inloggning för dagen (medlem) skulle det dyka upp en slumpvald bild ur galleriet och då måste man kommentera den för att gå vidare....själva nyttan med detta begriper jag inte själv..men visst är det en kul idé ?
mvh/gunte..
 

AJä

Aktiv medlem
Ja, det låter inte så tokigt alls. Jag hade inte stört mig på att få kommentera en bild för att komma vidare. På detta sätt ökar man helt klart antalet kommentarer, frågan är bara hur kvaliteten blir på kommentarerna?
 

sagan

Avslutat medlemskap
Tja..man får väl uppmana att kommentarn ska vara "ordentlig" under bilden eller något? tror inte det blir sämre en annars iaf ;)
 

mårten

Aktiv medlem
varje gång man går in på sidan? jag skulle bli tokig av alla halvkassa kattbilder o dyl. som jag skulle bombarderas med. en gång i veckan skulle däremot vara ganska kul.
 

mårten

Aktiv medlem
kim99x skrev:
Tja..man får väl uppmana att kommentarn ska vara "ordentlig" under bilden eller något? tror inte det blir sämre en annars iaf ;)
ja just det... när man är trött på denna funktion så kommer man att bara skriva "dfkasjdfkhalgkjaghalkg" för att komma vidare. och sånna kommentarer är ju inget kul.
 

gunte

Aktiv medlem
mårten skrev:
varje gång man går in på sidan? jag skulle bli tokig av alla halvkassa kattbilder o dyl. som jag skulle bombarderas med. en gång i veckan skulle däremot vara ganska kul.
Första inloggning för dagen:skrev jag förstås,Mårten..
mvh/gunte..
 

globaljuggler

Aktiv medlem
Tvång brukar inte funka. Dels kommer rena "icke-kommentarer" uppkomma som redan har nämnts, men även en viss andel av medlemmarna kommer gå till andra foto-sidor, och en del medlemmar kommer använda sidan i mindre utsträckning.
 

gunte

Aktiv medlem
globaljuggler skrev:
Tvång brukar inte funka. Dels kommer rena "icke-kommentarer" uppkomma som redan har nämnts, men även en viss andel av medlemmarna kommer gå till andra foto-sidor, och en del medlemmar kommer använda sidan i mindre utsträckning.
Å hjälp..finns det människor som skulle ta till såna drastiska beslut ?? stackars dom....
mvh/gunte..
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nä, jag tror inte heller på tvång. Hellre då något roligt incitamentssystem.

På Utsidan.se har vi ett lekfullt "kottesystem"; bidrar man mycket på sajten genom att skriva artiklar, recensioner odyl får man fler kottar, vilket återspeglas i att man tillsammans med medlemsnamn ser 1-5 kottekorgar. En kotte "multnar" efter ett år så det gäller att ligga i om man vill ligga på topp, och nya medlemmar har också en chans att komma upp på topplistan med tiden.

En del tycker säkert det där är urfånigt men de flesta som bidrar verkar också bry sig om sin kottestatus. Folk älskar att synas och komma på topp, det märker vi här på fotosidan.se redan nu - eller hur... ;)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Kottar låter verkligen urfånigt, jag röstar mot :)

Däremot inser jag ju efter lite eftertanke att guntes förslag var bra men kanske behöver finslipas lite. Jag håller med globaljuggler om tvång - det är inte bra.

Vad sägs om att alla tilldelas en slumpvald bild per dag att kommentera och att den bilden är åtkomlig via länk från den personliga profilen? De som absolut inte vill kommentera kan ju avstå.

Naturligtvis måste det ju finnas incitament för att folk skall kommentera dessa. Kanske att ens egna bilder får större chans att dyka upp i (semi-)slumpfunktionen?
 

mårten

Aktiv medlem
gunte skrev:

Första inloggning för dagen:skrev jag förstås,Mårten..
mvh/gunte..
oj. det såg jag inte. men jag måste ändå hålla med dem som inte tror på tvång. antingen så tröttnar folk eller så skriver de nonsens bara för att komma vidare.
 

ica

Avslutat medlemskap
Jag tycker Guntes förslag är bra. Det är väl inte särskilt mycket tvång i att behöva kommentera en bild för att komma vidare och inte betungande heller.
 

globaljuggler

Aktiv medlem
ica skrev:
Jag tycker Guntes förslag är bra. Det är väl inte särskilt mycket tvång i att behöva kommentera en bild för att komma vidare och inte betungande heller.
Förslaget kommer oundvikligen leda till att en del medlemmar försvinner, samt att andra kommer besöka fotosidan.se mer sällan än nu.

Tänk er ett samtliga medlemmar bredvid varandra på en rad, rangordnade efter hängivenhet. För de mest hängivna är Guntes förslag inget problem alls. Problemet är att den sista medlemmen i raden "marginalmedlemmen" går till fotosidan just därför att det på marginalen ger någon gnutta mer i utbyte jämfört med precis allting annat i liven och på webben. Personen efter denna marginalmedlem är just inte på fotosidan.se därför att denna har större nytta någon annanstans. Inför vi någon form av tvång ökar onyttan något och marginalmedlemmen kommer finna större nytta genom att sluta besöka fotosidan.

Genom att införa tvång kommer antalet medlemmar att minska just därför de minst hängivna tycker det är besvärligt och jobbigt och de kommer lämna fotosidan. De som trots allt stannar kvar kommer besöka fotosidan.se mindre ofta eftersom den förväntade nytta man får av ett besök måste uppväga onyttan av krånglet och besväret.

(ja det stämmer, jag pluggar nationalekonomi :D )
 

ica

Avslutat medlemskap
Varför skall vi måna om marginalmedlemmar? Jag trodde detta var en sida för fotoentusiaster.
 

Dagobert

Avslutat medlemskap
Marginalmedlemmen är den man ska måna om för att medlemsantalet ska kunna öka!
För varje medlem som "trillar" bort så flyttas ju också marginalmedlemmen. För varje förflyttning kommer den närmare även den mest entusiastiska medlemmen.
Man skulle kunna likna resonemanget som vid en ond spiral. Har den börjat snurra åt fel håll är det inte lätt att vända den och vänder man den så tar det tid att komma tillbaka upp till tidigare nivå!!!

Nej, idén är god, men jag tror inte att den är så bra så att man ska genomföra den! ;)
 
ANNONS