Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"beskära porträtt"

Produkter
(logga in för att koppla)

EmmaT

Aktiv medlem
Har fått i skoluppgift att fota porträtt, men jag ska "beskära porträttet" alltså inte fota hela ansiktet utan ex. klippa av pannan, ta bort hakan etc. Men, jag har inga som helst ideér eller vidare kunskaper om hur jag ska göra. Jag ska fota det i helgen.
Har ni några bilder ni kan visa mig eller ge lite tips på hur jag kan göra?

MvH / Emma
 

johanu

Aktiv medlem
Gå in på "sök bilden" här på fs. Välj t ex kategorierna porträtt, mode och raklam samtidigt genom att hålla control-tangenten nere medan du väljer. Då får du en massa porträtt att välja mellan.
Hittar du något porträtt som du gillar men som inte är tillräkligt beskuret, test att beskära bilden själv på olika sätt genom att t ex hålla för ett papper.

Hoppas du hittar inspiration.
 

gbjerne

Aktiv medlem
Kapa i pannan är väl en "klassisk" kapning ;)
exempel

Ett tajt utsnitt med kapningar både här och där är ett annat alternativ.
exempel

Eller varför inte gå in och kapa ordentligt när du ändå är i farten..
exempel

Om tänderna spretar:
exempel

Kapningar av porträtt kan göras på hur många sätt som helst. Tänk bara på att "behålla" någon fokuspunkt iform av ett öga eller kanske en mun.

Lycka till
 

EmmaT

Aktiv medlem
tack så mycekt för eran hjälp, har fått lite inspiration och tips, ska bara försöka genomföra det...=)
/ Emma.
 
ANNONS