Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med kontrast på AGFA MG och Durst färghuvud

Produkter
(logga in för att koppla)

skarpedjup

Aktiv medlem
Håller på gör en kopia av den här bilden i mörkrummet, se nedan, men jag får inte alls till den som jag vill ha den.
Kontrasten blir tok för svag, trots att färghuvudet är ställt enligt AGFAS rekommendationer för det och högsta konstrast.

Ska man pröva köra med externa filter istället, elller dubbla? :)
 

Bilagor

jpersson

Aktiv medlem
Pappret har en viss maxkontrast och du kan inte pressa det mer än så. Sedan vet jag inte om de rekommendationerna som du har verkligen ger maxkontrast men det kan du prova själv.

Nu vet jag inte vad du vill åstadkomma men kan du inte komma en bit på vägen genom att skugga och/eller bränna? Om du kan få tag på blodlutsalt så kan du prova att efterbleka. Du kan nog ge bilden lite mer liv genom att tona den och så vidare...
 

MattiasL

Aktiv medlem
Sen beror det ju på hur negativets kontrast ser ut också. Och om filmsorten matchar pappret.
Har inte exakt koll på vad som matchar vad, men testa gärna med en annan filmsort eller papper.
 

mipert

Aktiv medlem
Jamas skrev:
...Kontrasten blir tok för svag, trots att färghuvudet är ställt enligt AGFAS rekommendationer för det och högsta konstrast.

Ska man pröva köra med externa filter istället, elller dubbla? :)
Vilka är deras rekommendationer?
Har du provat att bara köra med magenta på maxvärde?

Att köra med lösa filter ger oftast mer konstrastspann från mjukt till hårt.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Hur ser negativet ut? Normal-, låg- eller hög kontrast? Tätt (mörkt) tunt (mera transparent) eller normalt?
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Det är rätt tunt faktiskt. Glömde skriva det.

Det är både AGFA papper och film.

Har prövat köra magenta på max med och med olia lägen
på en spak på förghuvudet, som jag inte kommer ihåg namnet på. (Ej filter på/av)
 

Graal

Avslutat medlemskap
Är negativet tunt och med låg kontrast är möjligheterna begränsade att få högre kontrast i bilden. Vissa VC-papper har dessutom egenheten att inte kunna ge vad som motsvarar grad 4 och 5 i kontrast utan de "stannar" (blir överfiltrerade) vid den hårdare filtreringen.

Den bild du visar här tycker jag ser ut att ha ganska normal kontrast eller ngt där under. Är originalkopian motsvarande och negativet ganska tunt och kontrastlöst så kan du nog inte räkna med att få högre kontrast i slutbilden oavsett vilka papper eller filter du använder. Men då finns möjligheten till att selenförstärka negativet vilket kan ge upp till ca 1 grad hårdare kontrast.
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Jag får inte alls till kopian i närheten av den här inscanningen. Just det vita blir inte alls bra.
Får kanske lägga på hyllan och försöka få till en bra kopia i mörkrummet då.. :/ Är inte alls hemma på förstärkning och så.
 
ANNONS