Annons

Kan jag bli modell?

Produkter
(logga in för att koppla)

lilla_i

Medlem
Skulle vara skoj att veta om man har chans på en LITEN karriär som modell. Vad man hört ska man ju vara så hiskeligt lång. Själv är jag runt 161, välproportionenrad, slank, och (vad jag tycker) ganska snygg. Min frisör berömmer mig för mitt tjocja, friska och hela hår. Nån som vet om man kan bli modell när man är så "stor" som jag? Kan man bli hårmodell om man inte har tillräckligt stor kropp? Hur får man kontakt med en seriös agentur? Kan inte tänka mig nakenbilder. Om man vill ha hjälp m att sätta ihop en portfölj m snygga blider, vilken fotograf vänder man sig till om man inte vill betala hutlöst mkt, max 500 spänn. Vill inte bli blåst eller utnyttjad naturligtvis. Har ni info eller bra idéer, tyck till!
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Vem bestämmer att du måste vara lång för att vara modell?!

Och en portfölj finns det säkert många amatörmodeller som hjälper till med, kanske att bilderna till portföljen är betalning för modelleringen?

Det finns ju ett antal personer här på fotosidan som fotograferar "folk", säkert någon av dem som bor på samma ort som du (eller iaf i närheten).
 

j.a.n

Aktiv medlem
Självklart kan du bli modell !

Skönheten sitter i betraktarens öga inte i måttbandet ;-)

Inre trygghet viktigare än yttre ideal bilder.


Med detta vill jag ha sagt att tycker du att du själv är snygg räcker detta hur långt somhelst. En trygg och avslappnad person ger automatiskt ett bättre intryck, och känner man sig vacker utrålar man detta.

Lycka Till

// MVH Anders Nilsson
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Alla modeller behöver inte vara långa. Ansiktsmodeller, handmodeller, underklädersmodeller osv.

En del kända frisörer i Stockholm söker ofta efter hårmodeller.
 
Senast ändrad:

jbomelin

Avslutat medlemskap
SinusLinus skrev:
Och en portfölj finns det säkert många amatörmodeller som hjälper till med, kanske att bilderna till portföljen är betalning för modelleringen?
Du menar amatörfotografer? Det är så jag jobbar i alla fall. Modellen får bilden till sin portfölj, sminkösen till sin och jag till min.
 

Jacob vP

Aktiv medlem
Hej.

Visst kan du väl satsa på modellyrket.

Längden (minst 175cm) behöver du om du ska gå manekäng och till rena "mode" jobb. Som reklammodell är det inte så noga med längden.

Seriös agentur. Ja, det ska du vara noga med. Jag bor i skåne, så jag anlitar Sweden Models i Malmö. Även om någon påstår nåt annat så är det den agenturen som gäller i södra sverige. Det finns ju så klart i Göteborg och Sthlm, men där vet jag inte vilka agenturer som är bra.

Och du... du får ingen "seriös" och ordentlig modellportfolio för 500 spänn. Räkna med mycket mer pengar. Det är alltså om du verkligen vill satsa som modell. Gå inte till ngn fotograf som du inte känner till. Agenturen känner till bra fotografer.

Det vore ju synd om du plåtar för flera tusen och sen besöker agenturen och dom bara rycker på axlarna av ngn anledning. Prata med agenturen först. Det kostar inget att kolla.

Visst, sen kan man byta tjänster fotograf/modell. Det kan du ju göra om du känner någon duktig fotograf med erfarenhet av modell bilder. Annars är det slöseri med din tid.

/Jacob vP
 

mipert

Aktiv medlem
Jacob har koll på hur det fungerar (såklart).

Kan vara värt att veta att om du skall skicka in bilder till en modellagentur för att kolla av om de är intresserade behövs ingen bildpärm, det räcker med ett par ansiktsbilder och en helfigur av hyfsad semsterkvalitet.
Gå till agenturen först, innan du betalar 2000 spänn för en bunt bilder som kanske inte går att använda.

Lite agenturer att kolla:
http://lakarvillan.nu/fotoinfo/modell.htm

Bildpärm.
Framförallt amatörfotografer försöker ofta göra ”konstnärliga” bilder med olika poser och snygga skuggor inspirerade av italienska Vogue.

Vad agenturer vill ha är egentligen en form av avancerade passbilder med bra smink och fint ljus.
Tänk på modellen som en vara, om du skall välja en kamera efter en bild så är det nog bäst om halva kameran inte ligger i skugga och bakgrunden är en djungel med risiga buskar.
 

Lars-Åke

Aktiv medlem
Hej Ida.

Som det redan sagts här så är det nog bra att du lyssnar lite med kända agenturer om vad dom vill ha och vad dom tror om dina förutsättningar inom modell branchen. Sedan finns det säkert många amatör fotografer som gärna hjälper till med att fotografera dej , men även där bör du nog veta vem fotografen är..om du sedan vill ha proffsiga bilder så kan det kosta nästan hur mycke som helst med styling , fotografering osv...

tror inte du ska ta första "bästa" billiga alternativ du får. Det kan vara värt vänta på ett som kanske kostar men som du känner är mer rätt..

Lycka till Lars.åke
 

lilla_i

Medlem
När det kommer till kritan kanske det alltså blir längden som bestämmer vilka som blir modeller? Eller har jag fel? De agenturer jag kollat lite på har som första krav att man ska vara si och så lång, ha den och den klädstorleken osv, först då vill de ha ens bild. Tråkigt! Det finns så många snygga och korta tjejer!
 

zlice

Aktiv medlem
Du behöver ju inte börja stenhårt med att skaffa en dyr portfolio. Börja med att låta någon amatörfotograf fota dig så du får mera kameravana. Jag tror det kan vara en hjälp på vägen. Lycka till i alla fall.
 
ANNONS