Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa neg. scanner från BH photo

Produkter
(logga in för att koppla)

Mushkot

Aktiv medlem
Jag har tänkt köpa en scanner från bh pfoto, men kom att tänka på att amerikanerna har annan nätspänning... Kommer detta bli ett problem? Scannern i fråga är en Konica Minolta DiMAGE Scan Elite 5400 (sen undrar jag om det är ett bra val också, men det är nog en helt annan tråd). Någon som har erfarenhet?
 

Zamn

Aktiv medlem
Jag köpte en scanner från canada och bodde i Australien vid det tillfället. Där är det också annat volt o kontakt. Lyckades hitta en helt ny ac-adapter i en el-affär och körde scannern på den istället. Funkade prima.
 

Anders_Dahl

Aktiv medlem
Mushkot skrev:
Jag har tänkt köpa en scanner från bh pfoto, men kom att tänka på att amerikanerna har annan nätspänning... Kommer detta bli ett problem? Scannern i fråga är en Konica Minolta DiMAGE Scan Elite 5400 (sen undrar jag om det är ett bra val också, men det är nog en helt annan tråd). Någon som har erfarenhet?
Det verkar som transformatorn inte är inbyggd i själva scannern. Bara att hitta en lämplig trafo här hemma då, ska inte vara några problem.

Scan Elite 5400 testades i senaste FOTO tillsammans med Nikon Coolscan V ED. Nikonscannern verkar vara ett betydligt bättre köp, dessutom 1500 kr billigare här i Sverige.
 

Mushkot

Aktiv medlem
Re: Re: Köpa neg. scanner från BH photo

Anders_Dahl skrev:
Det verkar som transformatorn inte är inbyggd i själva scannern. Bara att hitta en lämplig trafo här hemma då, ska inte vara några problem.

Scan Elite 5400 testades i senaste FOTO tillsammans med Nikon Coolscan V ED. Nikonscannern verkar vara ett betydligt bättre köp, dessutom 1500 kr billigare här i Sverige.
Tja.. skillnaden på bhphoto är bara 80$, bör man ändå satsa på nikonen? Minoltan har ju ändå firewire... Men å andra sidan ska strömmen nog inte bli nåt problem med nikonen. Nu blev jag ännu mer osäker, tack för rådet... :p ;)
 

bufo

Medlem
Köp, inget att vara orolig för. Köpte själv en dualscan i USA och den fungerar utmärkt. Lite lurigt att hitta en fungerande adapter var det, men inte överdrivet svårt. Hittande en billig variant i Borås, dock ej i Göteborg(!). Gav ca 150 spänn för den, helt ok och smidig.
 

kronqvist83

Aktiv medlem
jag köpte ett playstation under den tid jag bodde i USA. Det var inte helt lätt att hitta en transformator i Sverige när jag kom hem (för runt 2 år sen). Men visst gick det. Stor och klumpig var den dock, väger nog en 4 kg, men ska man bara ha den hemma så kvittar det ju.
 

Anders_Dahl

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Köpa neg. scanner från BH photo

Mushkot skrev:
...Minoltan har ju ändå firewire... ...
Med ICE aktivt tog det 15m och 10s att skanna en bild.

Nikonskannern gjorde samma jobb på 4m 30s.

Visserligen 5400 ppi mot 4000 och 16 bitars färg mot 14 men ändå.

Känns som USB-2 eller Firewire kvittar i detta sammanhang.
 

Mushkot

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Köpa neg. scanner från BH photo

Anders_Dahl skrev:
Med ICE aktivt tog det 15m och 10s att skanna en bild.

Nikonskannern gjorde samma jobb på 4m 30s.

Visserligen 5400 ppi mot 4000 och 16 bitars färg mot 14 men ändå.

Känns som USB-2 eller Firewire kvittar i detta sammanhang.
Hm. Det är bara det att jag bara har USB 1.1 (tror jag), och det jag är mer intresserad av är hur bildkvalitén blev. Är det nån skillnad alls mellan dessa två?
 

Anders_Dahl

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Köpa neg. scanner från BH photo

Mushkot skrev:
Hm. Det är bara det att jag bara har USB 1.1 (tror jag), och det jag är mer intresserad av är hur bildkvalitén blev. Är det nån skillnad alls mellan dessa två?
Om du vill kan jag skanna in testerna och maila dig...
 

Anders_Dahl

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Köpa neg. scanner från BH photo

Mushkot skrev:
Right... max 1mb typ. kanske lättare att skicka över msn eller icq eller liknande?
Använder varken eller......

Jag skickar en åt gången (totalt fyra).

Skicka ett kort replay när du hämtat, så skickar jag nästa!
 

Mushkot

Aktiv medlem
Okay, satt och räknade lite på detta. Inte säker på om det är standardtull på det, men jag kom fram till detta:

Med tull: (569,95$ (priset) + 94$ (frakt)) x 1,067 (tull?)x 1,25 (moms) x 6,91 (dagens dollarkurs + 1,5% som banken tar ut) ~ 6119 kr

Utan tull: (569,95$+94$)x1,25x6,91 ~ 5735 kr

Priset på Scandinavian Photo: 5295 kr.

Har jag räknat rätt? Blir det faktist dyrare att beställa från USA?
 

Damocles

Aktiv medlem
Ja, ser ut så. Det är långt ifrån allting som blir billigare att beställa från USA, mycket beroende på frakten som nästan är en tusenlapp med påslagen. Andra saker kan vara sjukt billiga.
 
ANNONS