Annons

Färgkarta för kalibrering av scanner

Produkter
(logga in för att koppla)

Krerik

Ny medlem
Hej,

Jag undrar var man kan få tag på färgkartor eller liknande med både färg och gråskala för att kunna kalibrera min scanner ?

Hälsnigar Krister Eriksson
 

mjonsson

Aktiv medlem
Terje skrev:
Kan inte ge några tips om det digitala...
Men jag kan tänka mig att försöka.
Det finns ett antal leverantörer jag kan tänka mig. Molanders, Matton och liknande.

Det du vill ha är först och främst en IT8 testkarta. Det är denna man scannar in. Sedan behöver du referensvärden som hör ihop med den IT8 du scannade. Detta följer med.

Normalt när man köper ett "profileringsprogram" så följer en uppsättning IT8:eek:r med. Man brukar få påsikt, och pos genomsikt i två format (dia + mellan).

DVS så vet jag inte om det är så stor idé att fixa IT8 om man inte har mjukvara att skapa ICC profiler.

En sak som dock kan hjälpa lite är att du skaffar dig en gråtonskala som du använder att ställa svart/vit-punkt mot när du scannar. Ev skulle man kunna lägga in fält med rött, grönt och blått också och se till så att scannerprogrammet tolkar detta som just R, G & B och inte har något färgstick i dessa fulltoner. Men, det har jag inte provat själv, har förmånen att sitta och arbeta med ICC profiler (om det nu är en förmån och inte ett nödvändigt ont).

/Mattias
(kanske någon admin kan flytta denna tråd till t.ex Digital efterbehandling)
 

acke

Avslutat medlemskap
Skicka frågan vidare till Forum>Utrustning och teknik>Foto och datorn, där finns det förmodligen någon som kan svara.
 

Jöörgen

Guest
De stora filmtillverkarna (som till exempel Agfa, Fuji och Kodak) tillverkar också kalibreringsbilder för sina respektive filmer. Dessa bör du kunna beställa i en vanlig fotobutik men de kostar en del.

Det finns även piratbilder. Där har jag bara erfarenhet av Coloraid och jag kan inte säga annat än att de är prisvärda.
 

Krerik

Ny medlem
Tack för alla tips! Jag skall kolla på Matton vad de har.

Den programvara som jag använder är Micrografx Picture Publisher, ett mycket bra program till en liten penning (köpte för 300 riksdaler för några år sedan), där jag kan kalibrera scannern och skärm och lägga in olika profiler för färg och gråskala.

När man har scannat in en bild får jag oftast justera en del. typ gamma och dra ned något på någon färg för att få det bra i mina ögon.

Med en profil behövs bara ett klick med musen så är det klart!

/ Krister Eriksson
 
ANNONS