Annons

Fotografera hundar!

Produkter
(logga in för att koppla)

lynx

Medlem
Vill börja fotografera mera igen! va länge sen nu förutom med den vanliga digitalkameran förstås.. men inte lika skojigt!

Hundar är vad jag vill fotografera!!
finns det någon som kan ge mej hjälp å tips?

mvh//Lynx
 

Misster

Aktiv medlem
Det finnes masse av bra(og dårlige) hundebilder på foto.se, med å studere disse kan man lære en del. Du er også velkommen å ta kontakt gjennom www.fotomack.no - så kan vi prøve å hjelpe deg!
 

Efwa

Aktiv medlem
Jag håller med Misster, kolla in bilderna här på sidan och lär av dem. Lär vad andra tycker och vad du tycker själv.

Tips annars? Fota hundar och fota hundar så kommer det snart att ge sig. Akvaristen säljer en bok på engelska om hur man fotograferar hundar. Det finns bra tips i den, men det är också lite på låg nivå ibland. Det är mycket typiska porträtt och amerikanska kliché-bilder, men den tycker jag ändå om att bläddra i ibland.

Sök på natur och porträtt i sökdelen så får du ett antal bra träffar.
 
Hundgård

Hej!
Vad roligt att du ska börja fota hundar.
Jag gillar hundar och även att fota dem. Dessutom så verkar hundägare i gemen gilla att någon vill ta kort på deras hund.
Bor du i någon storstad så kan du alltid uppsöka någon rastplats/hundgård för att fota hundar. Fördelen: många hundar inom ett begränsat utrymme.Dessutom så brukar hundarna ha väldigt roligt = tacksamma att fota. Hundrastplatsen vid Vita Bergsparken i Stockholm är ett sånt ställe.

Sen kan ett autofokus vara bra att ha om du vill ta snabba ögonblicksbilder.

Lycka Till
Staffan
 

Maverick

Aktiv medlem
Ljusa hundar är lättare än svarta hundar att fotografera. I synnerhet när du vill ha lite miljö med i bilderna. Nära porträtt så spelar det inte så stor roll. Om det är en mörk hund så exponera efter de mörka delarna på hunden. Att exponera efter ögat brukar kunna bli okej också om hunden har bruna ögon.

Mvh
Maverick
 

m.bucht

Aktiv medlem
Maverick skrev:
Ljusa hundar är lättare än svarta hundar att fotografera. I synnerhet när du vill ha lite miljö med i bilderna. Nära porträtt så spelar det inte så stor roll. Om det är en mörk hund så exponera efter de mörka delarna på hunden. Att exponera efter ögat brukar kunna bli okej också om hunden har bruna ögon.

Mvh
Maverick
Håller nog inte med om att ljusa hundar skulle vara lättare att fotografera än mörka, då en mörkare miljö eller bakgrund är nästan ett krav om man inte vill att hundens kunturer skall se alldeles utbrända ut.
Har själv fotograferat en del hundar, då mest min egna mörka Berner Sennen hanne, som jag tycker är väldigt tacksam att fotografera!

Ps. Detta är min egen uppfattning och erfarenhet av att fotografera ljusa hundar!

Du får helt enkelt testa dig fram till ett bra resultat.
Det hela beror också på vilken egen eller personlig effekt man vill ha på just sin egen bild.

/m.bucht
 

Maverick

Aktiv medlem
Min näst intill svarta SH ser ut som spökplumpen om det är lite avstånd. Närbilder är det enda som fungerar med någorlunda säkert resultat.

Fyllnadsblixt kan ju vara ett alternativ.

Mvh
Maverick
 

Maverick

Aktiv medlem
En lat skrivare svarar. SH står för Siberian Huskey. Den är iofs oregistrerad men den följer rasstandart slaviskt för en amatörbedömares öga.

Mvh
Maverick
 

lynx

Medlem
tacktack

oj! va massa svar=))

tack så mycket! får pengar imorron så då blir det köpa rullar å så ut å plåta!

Det där med rastgårdar va en bra ide!!
Jag har nämligen haft små tankar om att fotografera hundar i mitt närområde (Möllevången i Malmö) som ändå är ganska känt för att ha mycket hundar!
Ungefär som Christianias hemsida om ni sett den med deras hundar?

http://www.christiania.org/dogs/main640.html


mvh Lynx Fridh
 

lynx

Medlem
nu är ju inte dessa bilder dom bästa dock men iden är bra tycker jag om en sida med Möllevångens alla fyrfota invånare =)
 

NixXxoN

Aktiv medlem
Ja det gäller att inte vara hundrädd och åka dit. De strövar ju lösa där och det är inga små hundar där inte men bra lägen att fota får man ju där men egentligen är det ju fotoförbud där!
 

lynx

Medlem
hundarna där bryr sej varken om människorna eller varandra mestadels.nej fota där får man inte men på Möllevången får man!! =D
 
ANNONS