Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp en nybörjare! vad är en telekonverter?

Produkter
(logga in för att koppla)

banderkejs

Avslutat medlemskap
Hej, låt mig först börja med att säga att jag är en nybörjare och vet absolut INGENTING om fotografi.
Nu ere så här att jag har inhandlat en digital kamera (Sony Cybershot DSC-P73)

och har funnit att det finns diverse tillbehör till den...

Det är dessa jag är nyfiken på...

1. SONY Adapterring VAD-PEB

2. SONY Vidvinkel lins VCL-DH0730

Nu till min fråga, jag undrar om ni skulle kunna förklara för mig vad telekonvereter används till/dess funktionalitet? så att även en amatör på högsta nivå som jag förstår vad det hela rör sig om.

Vindvinkel??? Inte det blekaste aning om vad det är...och när behöver man det? länk med exempel? skillnad? blir det bättre bilder??

är dessa tillbehör lite "overkill" för mig?

har sökt på google utan resultat....så nu vänder jag mig till er i hopp om att får svar! För övrigt God JuL.

Mvh/Franz
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
kort svar

sätter du på din vidvinkeltillsats på det vanliga objektivet så får du med mer på bilden vid samma avstånd, du får en större bildvinkel som kan vara bra då du fotograferar i trånga utrymmen (små rum) eller vill få med hela kyrkan från grusgången där du står.

Med en teletillsats, eller telekonverter, så blir det precis tvärtom. Du få med mindre på bilden - alltså en mindre bildvinkel (större förstoring). Kan ju vara bra då du står på strandkanten och vill ta en tjusig bild på segelbåtarna där ute (om nu den vanliga zoomens högsta förstoring inte räcker till). Använd dock inte dessa båda tillsatser om du inte behöver, skärpan blir nämligen en aning sämre (märks inte alltid)

Leta på nätet och låna lite böcker och läs mer om vidvinkel- och teleobjektiv.
 
ANNONS