Annons

Kaffe med mjölk-färgad film

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Framkallade min andra film igår och denna gång höll jag till i mörker när jag laddade filmen på spiralen.
Så långt allt bra.

Framkallade enligt anvisning i 7½ minut och sedan stop-bad. När det kom till fixeringen blev jag osäker då jag inte testat filmen före i fixvätskan (vet för övrigt inte riktigt hur man gör det heller). Men på flaskan stod det 2-5 minuter, så då valde jag tre minuter.

När filmen var torkad och klar så upptäckte jag till min förskräckelse att filmen inte var helt genomskinlig, utan "kaffemedmjölk-färgad" om ni förstår mig då...

Testade ändå att kopiera några bilder med uselt resultat, bleka och kontrastlösa bilder...

Vad gjorde jag för fel i framkallningen då filmen blev sådan? Var det för lång/kort framkallning? Eller var det fixeringstiden som skulle justeras?

Har fler filmer som jag vill framkalla, men om det blir så här igen så är det ju inte roligt. Då är det bättre att jag ger upp tankarna på att framkalla själv...


Om det är ngn av er som råkat ut för samma sak själv eller ändå vet vad det beror på att filmen blev sån, snälla förklara för mig då hur jag skall göra för att undvika det i fortsättningen...


/Catherine - som börjar tappa hoppet om egen framkallning
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Jamas skrev:
Pröva fixera om den!
Se till så att fixet är 20grader med.
Kolla så du blandat fixet rätt med.
Du menar att jag kan stoppa samma film i fixlösning igen? Går det ?
Skall jag göra om sköljning och photo-flo också?

Problemer med det är ifofs att jag redan klippt upp filmen i remsor, kan jag fixera i venliga baljor för fotopapper då istället?


Många frågor, men jag trodde filmen inte gick att rädda.

/Catherine
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Javisst.

Gör samma steg igen från fix till sköljning.
Det går jättebra att göra det i en framkallninsskål då.

Bästa är om du blandar iordning nytt fix så länge, så du vet att det är ok.
 

-Catherine-

Aktiv medlem
*glad*

Tusen Tack Tobias!

Då ska jag försöka mig på det. Hoppas att filmen går att få ordning på.

Det var alltså fixeringstiden/fixet som gjorde att filmen belv som den blev?
Bara så jag vet tills nästa film.

/Catherine - tacksam
 

BenHur

Aktiv medlem
Klassiska fixtidstestet...

Klipp av laddsnutten på filmen, lägg dem i fixet. Ta tid på hur lång tid det tar innan den blir glasklar. Dubblar du den tiden sen när du fixar din film så ska allt var helt OK.
 

-Catherine-

Aktiv medlem
BenHur skrev:
Klassiska fixtidstestet...

Klipp av laddsnutten på filmen, lägg dem i fixet. Ta tid på hur lång tid det tar innan den blir glasklar. Dubblar du den tiden sen när du fixar din film så ska allt var helt OK.

Måste jag göra det i mörkret då? Då blir det ju lite svårt att se när filmen klarnar....
Eller spelar det ingen roll om jag tar ut den i ljuset och lägger den i fix då?


/Catherine - frågvis
 

-Catherine-

Aktiv medlem
BenHur skrev:
Klart du gör det i ljuset!!!

Den lilla snutten ska du ju inte ha till nåt ändå.

*ler generat*

Vad ni måste tycka jag är korkad...men jag blev tvungen att fråga iaf.

Ok, då skall jag testa det med nästa film jag framkallar och hoppas det blir bra då.


/Catherine
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Jag brukar köra med Anders tips: "dubbla klarningstiden" och det är ett ganska välkänt sätt att fixa film på. Är man osäker kan man klippa laddsnutten i två bitar och när man börjar med andra halvan av fixtiden lägger man i den andra biten. När tiden är ute ska bitarna se lika klara ut. Om inte var man lite för optimistisk i sin bedömning av klarningstiden och får köra en liten stund till.

När tiden blir för lång är fixen alldeles för gammal, blanda då ny.

Tänk också på att skölja ordentligt. Om fix får vara kvar i filmen så förstörs filmen fortare. Snåla alltså inte med sköljningen efteråt.

Det är inte heller tillrådligt att öka tiden för fixering för mycket. Just dubbla klarningstiden är tydligen ganska bra avvägt mellan färdigfixerat och skadligt för film.
 

BenHur

Aktiv medlem
När man är ny på nån ting så finns det väl inga frågor som är för dumma? Men däremot så finns det ju ickepedagogiska svar från såna som underteckand som ser alltför mycket som självklart.... ;=))
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Kör du med framkallningsdosa/"daylight tanks"? Då kan du lägga lilla snutten uppe i tratten förutsatt att du har vätskenivån tillräckligt hög. Jag brukar köra så och fiska upp den med en pincett/filmtång när jag vill kolla på den.

Efter att framkallningen stoppats helt så kan man i teorin ta ut den i ljuset även om jag inte tycker det är någon bra idé att göra så (framför allt så är det så lätt att göra fel). Det är innan eller under framkallningen det är kritiskt med ljus. Det silver som exponeras efteråt men inte ännu framkallats tvättas ju bort i fixen.

Det är därför man ska se till att inte börja med fixen, för då finns inte mycket kvar på filmen. Du tvättar bort allt silver, både det som har latent bild eller ej :)

[Edit: Det är precis av denna anledning som "dubbla klartiden"-testet med lilla laddsnutten funkar. Den delen är oftast exponerad då den varit utanför kassetten, fast det spelar ingen roll då man klippt av den innan man kör ner filmen i framkallaren är den inte framkallad. Då finns det inget metalliskt silver i emulsionen och allt tvättas bort av fixern. Alltså blir det bara klar filmbas kvar. Lycka till med att rädda filmen.]
 
Senast ändrad:

-Catherine-

Aktiv medlem
Tack för era svar

Vet inte hur jag skulle klara mig utan detta forum :)
Nu skall jag gå ner i mitt mörkrum och försöka rädda filmen, återkommer med resultatet senare.

Håll tummarna för mig är ni gulliga.


/Catherine - hoppfull igen
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Fel film förmodligen!

Ville bara uppdatera med nya fakta.

Följde råden om att lägga filmen i fix igen för att se om jag fick ordning på den. Men efter Tre och en halv timme (3½) och ingen förändring skett (hade naturligtvis koll på filmen under dessa timmar), så insåg jag att den skulle inte bli på annat vis än denna cafe latte-färg.

Grubblade Och grubblade på detta i flera dagar tills att en tanke slog mig:

Fimen jag framkallat var av modellen "fusk-svartvit film" dvs sådan färgfilm som ger svartvita bilder. Funderade på om detta kunde vara mitt problem.
Skulle jag istället för den framkallare jag använt mig av, istället använt mig av kemi för färgfilm?

Framkallade ikväll en vanlig Tmax 100 -film utan problem i samma framkallare som den förra, Och under exakt samma förhållanden.


Vad tror ni? Tror ni som jag att det var filmen, att jag måste ha annan kemi om jag skall framkalla dessa svartvita färgfilmer?



/Catherine
 

lottawe

Aktiv medlem
Re: Fel film förmodligen!

-Catherine- skrev:
Fimen jag framkallat var av modellen "fusk-svartvit film" dvs sådan färgfilm som ger svartvita bilder. Funderade på om detta kunde vara mitt problem.
Skulle jag istället för den framkallare jag använt mig av, istället använt mig av kemi för färgfilm?

Framkallade ikväll en vanlig Tmax 100 -film utan problem i samma framkallare som den förra, Och under exakt samma förhållanden.


Vad tror ni? Tror ni som jag att det var filmen, att jag måste ha annan kemi om jag skall framkalla dessa svartvita färgfilmer?



/Catherine
Var det en C41:a har du säkerligen felet där. Såna lämnas till vanlig färgframkallning för samma pris som vilken rulle som helst.

Vill du framkalla själv äre det nog bra att köra på "lättare" s/v film som t e x Efke eller kanske Tri-x eller givetvis som du gjort med Tmax (lade just till det efteråt nu, för jag drog mina favvofilmer först.) Efke är väldigt tålig mot "fel" i framkallningen. Färgframkallning är en petigare och jobbigare process som inte är lönsam om du inte har mängder att framkalla.

C41 ska alltid framkallas som färgfilm. Däremot kan du lätt göra snygga s/v kopior själv av den sedan.
 
Senast ändrad:

arvro395

Aktiv medlem
Ja, att bilderna blev konstiga beror definitivt på filmtypen. Jag är rätt förvånad att det blev några bilder alls!
Att framkalla film i en framkallare den inte är avsedd för brukar kallas cross-processing. Man kan t.ex. göra detta med diafilm i vanlig färgframkallare och få rätt roliga resultat. Det kallas även vänd-dia.
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Re: Fel film förmodligen!

-Catherine- skrev:
Fimen jag framkallat var av modellen "fusk-svartvit film" dvs sådan färgfilm som ger svartvita bilder. Funderade på om detta kunde vara mitt problem.
Skulle jag istället för den framkallare jag använt mig av, istället använt mig av kemi för färgfilm?

[...]

Vad tror ni? Tror ni som jag att det var filmen, att jag måste ha annan kemi om jag skall framkalla dessa svartvita färgfilmer?
Ja, det måste till annan kemi för "chromogenic" (kromogenisk?) svartvit film. Precis som Lotta sade så är det C41-processen och samma som för färgfilm. Det finns en mycket bra beskrivning av hur denna typ av film funkar i Michael Langfords "Advanced Photography" om man är intresserad av de tekniska detaljerna. Han skriver kort om dessa svartvita filmer men jag måste läsa på lite närmare.

Det går att framkalla filmer avsedda för C41-process själv men man måste vara betydligt noggrannare med temperatur och tid än med traditionella svartvita filmer. Dessutom är många av kemikalierna giftigare. Gör du inga stora kvantiteter så lär det inte heller vara ekonomiskt försvarbart då hållbarheten ska vara sämre på dem också. Lämna istället in det till ett labb så får de göra det. Då kan du låta dem passa på att göra förstoringarna också. Det kan vara lite bökigt att göra dem från denna film om man bara håller på med "vanligt" svartvitt annars. Maskfärgen i filmbasen ställer till lite problem. Jag vet att folk har kört den som om det vore vanlig film men det är inget jag har personlig erfarenhet av.
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Det gick snabbt. Hittade precis följande i Langfords bok (sid 207) som kanske kan lätta lite på Arvids förvåning:
Where colour processing is not available you can give the film regular black and white processing instead. Negatives then consist of black silver instead of dye. Speed is reduced and grain in overexposed areas is more noticeable than dye image results.
När det gäller filmer av denna typ ("chromogenic") så är silvret kopplat till "bläck" i emulsionslagret och i framkallningsprocessen så tvättar man bort silvret sist i processen så själva bilden består bara av "bläcket".

Vet inte om detta gjorde dig klokare. Eftersom du har framkallat den på detta sätt så borde bilderna ha blivit underexpnerade om man får tro Langford.

Har själv aldrig råkat ut för detta (eller ens kört sådan film i "rätt" process) så jag kan nog inte hjälpa till så mycket mer. Får hoppas på något fotokemproffs.
 

arvro395

Aktiv medlem
Det går bra att kopiera bilder från fusk-svart/vit-film i det egna mörkrummet, men man behöver köra med mer kontrastrika kontrastfilter för att det ska bli några vettiga bilder. De svart/vita bilderna man får från snabblabbet blir inget vidare tycker jag.
 

lottawe

Aktiv medlem
Re: Re: Fel film förmodligen!

maxzomborszki skrev:
Lämna istället in det till ett labb så får de göra det. Då kan du låta dem passa på att göra förstoringarna också. Det kan vara lite bökigt att göra dem från denna film om man bara håller på med "vanligt" svartvitt annars. Maskfärgen i filmbasen ställer till lite problem. Jag vet att folk har kört den som om det vore vanlig film men det är inget jag har personlig erfarenhet av.
Jag tog fram kopior från C41 förr och jag gjorde dem som vanligt. Tycker de är väldigt lättkopierade och har alltid blivit nöjd med kopieringen av dem. Ibland frestar det mig att köpa en kodak 400CN bara för de snygga tonerna, men jag törs inte överlåta framkallning av någon film längre så det får vara..

Trean på översta raden, tvåan på mellersta raden och tvåan på tredje raden är alla skannade c41-kopior. http://www.semedia.se/lottaelofsson/portratt.html
 
ANNONS