Annons

Fråga till användare av Epson 1240U Photo (och liknande)

Produkter
(logga in för att koppla)

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Jag tänkte höra om det bara är jag som ofta måste skruva upp ljusheten/gamma i bilden om inte alltid halvvägs så ofta ganska mycket?

Jag har på senare tid börjat undra om det kan vara min diaenhet som är för ljussvag.

Och nej, bilderna är inte speciellt underexponerade. Många dior som känns mörka i scannern blir nästan urfrätta i diaprojektorn.
 

Timo Julku

Avslutat medlemskap
vet inte om detta hjalper

Hejsan.
Nu blev jag sa ivrig att svara att jag inte kollade om det ar en flatbed du har. Men i vilket fall, jag har precis klippt en Microtek scanner med ett dialock, det funkar toppen, med min erfarenhet sen innan ska man med min uppfattning inte gora nagonting med installningarna i scan programmet, om man har mojlighet till att anvanda Photoshop senare. Och nu till mitt tips. Jag upplevde att mina scans blev morka o trista nar jag scannade osso, sa jag kalibrearde o kalibrerade och det blev kanske lite battre. Men sa fick jag en snille blixt. jag tog en papp skiva som kommer med foto papperna nar man koper dem, och klipte ut ett hal som dian passar 100% i och la pa glaset. Sen la jag lampan ovanpa och dian i halet (min lampa ar storre an en dia) detta gjorde att sjalva glaset pa scannern inte lystes upp av det overiga ljuset och scannen har borjat poppa pa ett fantastiskt sett sen dess...
Som sagt jag har inte kollat om det var flat bed men det har funkar toppen fint.
Timo
 

Sgt Hal [E.F.S]

Aktiv medlem
Jag kör på automatik för att sedan justera i Photoshop. Däremot kom jag på en ny undran...
När jag scannar dia så gör ju diaramen att bilden kommer ngn millimeter upp från glaset jämfört med att scanna papper då bilden ligger kloss mot glaset. Någon som har en metod för att lösa detta? Det rör en Epsin 1240U Photo.
 

mipert

Aktiv medlem
LeadHead.

Jag har inget direkt svar på din fråga, men kan du inte lägga ut en råskannad bild direkt i forumet här så vi kan se vad du menar med ”mörk”.

Beskär du bilderna vid skanningen, en del program påverkas om du skannar in en del av den tomma filmremsan. Borde i och för sig bli ljusare med dia, men...
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
ClasH skrev:
Kolla att färgkalibreringen är rätt inställd mellan skärmen och scannern.
Hmm... Jag vet bara att bilderna som ser ut att vara ok på min skärm (och det är ingen eller minimal skillnad mellan scannerprogram och PS eller webläsare) ser ut i princip likadant på andra datorer (har prövat hos min kusin och på skolan) och inte alltför många klagar här på sidan heller så jag utgår från att de jag upplever som mörka faktiskt är för mörka.
 
Senast ändrad:
ANNONS