Annons

"Napalm-flickan"

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Jag skall skriva en artikel och kommer då ta upp "historiska bilder" som förändrat historien eller satt sin definitiva prägel och sin plats i historien.

Den bilden som berört mig mest är den av en Vietnamesisk flicka som skadats av napalm och springer naken och gråtande på en grusväg.Jag har dock glömt namnmet på fotografen och flickan. Är det någon som kan komma med lite info?

Tack !!!

NIKLAS
www.niklaswibom.com


Ps. Vilken bild har berört dig mest?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
"Skåningen" skrev:
Den bilden som berört mig mest är den av en Vietnamesisk flicka som skadats av napalm och springer naken och gråtande på en grusväg.Jag har dock glömt namnmet på fotografen och flickan. Är det någon som kan komma med lite info?
Fotografen heter Nick Ut, tjejen Phan Thi Kim Phuc.
Här finns lite info om flera av hans bilder.
 

jensohlsson

Aktiv medlem
Hej! Det har skrivits en avhandling på ämnet. Vänta, ska jag bar hämta den i bokhyllan..

Så! Jo, den heter "Kameran i Krig" och är skriven av Kari Andén-Papadopoulos. (Förövrigt samma efternamn som den grekiske juntaledaren på 60- och 70-talet, även om jag tvivar på något närmare samband.)

Avhandlingen handlar om "den fotografiska framställningen av Vietnamkriget i svensk press under åren 1965 till 1972".

Kolla upp den! Tror det är precis vad du söker. Dock uttalade sig författaren till avhandlingen nyligen i TV med anledning av bilderna på övergreppen i Irak. Hon fick frågan om de här bilderna "kan förändra historien", vilket hon var ganska skeptisk till. Så det är inte säkert att ni har samma uppfattning om en bilds inverkan på historien, även om du säkert hittar massor av nyttigt i boken.

Jag hittade den på ett antikvariat i Lund och spontanköpte den bara pga av titeln. Men den finns nog på bibblan, annars kan du få låna mitt exemplar ett tag.

/Jens
 

hansen2

Aktiv medlem
Kommer inte ihåg detaljerna kring den men jag har för mig att det var i Vietnam där en polis skjuter en man i huvudet på ngn decimeters håll. Ni känner säkert igen vilken bild jag menar. Finns även en filmsnutt på händelsen, man mår riktigt illa av just den.

/Johan
 

Maverick

Aktiv medlem
Bilden av en svältande och helt utmattad liten afrikansk pojke där det sitter en gam i bakgrunden är en väldigt stark bild.

Eller siluetten av ett annat afrikanskt barn där de väger honom/henne men det ser ut som han/hon blir hängd.

Det ska finnas en tråd sedan tidigare om dessa bilder men jag hittade den inte förut när jag sökte.

Mvh
Maverick
 

mange78

Aktiv medlem
Philip Jones Griffiths

Kolla även upp denne fotograf. Han har bla gett ut en bok som heter Vietnam INC och som innehåller många starka och målande bilder av konflikten.

Mange
 

Montenegro

Aktiv medlem
Maverick skrev:
Bilden av en svältande och helt utmattad liten afrikansk pojke där det sitter en gam i bakgrunden är en väldigt stark bild.
Kevin Carter, Pulitzer-vinnare 1994 - som senare återvände till Afrika och begick självmord.

Är det bara jag som blir upprörd över att han observerade flickans kamp fram till matstationen i 20 minuter - innan hon till slut gav upp, medans han väntade på att gamen skulle flaxa med vingarna, istället för att hjälpa henne?
 

Chrillan04

Aktiv medlem
zapper skrev:
Fel sida kanske, men bilden finns här:

http://www.highwaygirl.com/archive/000198.html

En oerhört jobbig bild att titta på & när man läser om hur bilden togs vill man bara gråta.

Det fanns en länk under Amazing photos på denna hemsida med fler bilder från svält & krigshärdar, riktigt starka bilder.

Människans grymhet vet inga gränser.

Christian
(Som är tacksam över att leva i ett land förskonat från liknande händelser & som snart skall hem & ge sin dotter en stor kram,)
 

Maxe

Aktiv medlem
Jens Assur har ju tagit flera bilder som får en att undra vad vi håller på med igentligen. Bland de som är förskräckliga finns ju hans bilder från Angola.
 

apoe

Aktiv medlem
Det är väl lite off topic, men jag reagerar på hur olika Kevin Carter och Nick Ut handlade. I båda fallen var en liten flick i nöd. Utan hjälp skulle båda flickorna dö. Nick Ut körde iväg flickan till ett sjukhus, Kevin Carter lät henne dö. Nick Ut har fortfarande kontakt med flickan. Kevin Carter tog sitt liv.

Man kan inte annat än undra över människans natur. Jag hoppas jag skulle bete mig som Nick Ut.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
zapper skrev:
Är det bara jag som blir upprörd över att han observerade flickans kamp fram till matstationen i 20 minuter - innan hon till slut gav upp, medans han väntade på att gamen skulle flaxa med vingarna, istället för att hjälpa henne?
Jag har hört att han inte alls stod och väntade in henne. Jag tror att nästan alla kända bilder blir omdiskuterade, kolla bara Capas bild på soldaten som blir skjuten.

Gamen flaxar inte med vingarna på bilden.

Dessutom; i Sudan, då som nu, var det många som svalt. Han kan inte hjälpa alla.

Jag har full förståelse för din tankegång; men vad hans bild gjorde var att den skapade en ganska stor opinion i Europa om svälten i Sudan. Det hade pågått länge utan att något hände. Men just den bilden blev en väckarklocka.
 

Montenegro

Aktiv medlem
Calle S skrev:
Jag har hört att han inte alls stod och väntade in henne. Jag tror att nästan alla kända bilder blir omdiskuterade, kolla bara Capas bild på soldaten som blir skjuten.

Gamen flaxar inte med vingarna på bilden.

Dessutom; i Sudan, då som nu, var det många som svalt. Han kan inte hjälpa alla.

Jag har full förståelse för din tankegång; men vad hans bild gjorde var att den skapade en ganska stor opinion i Europa om svälten i Sudan. Det hade pågått länge utan att något hände. Men just den bilden blev en väckarklocka.
Absolut, du har rätt i det du säger - det är fel att hänga ut fotografen som den skyldige när han/hon bara upplyser samhället om att detta faktiskt händer, samtidigt som man kan fråga sig varför ingen annan gjorde något åt saken? Men i texten på länken som jag angav så står det att Carter satt bredvid och väntade i 20min på att gamen skulle flaxa - för att ge bilden mer dynamik, och när den inte gjorde det tog han sin bild, gick sedan iväg och satte sig under ett träd och grät och bad. Jag bara undrar varför han inte hjälpte henne istället? Men det kanske är en myt som uppstått, en råtta-i-pizzan skröna.
 

mipert

Aktiv medlem
Ingen som påverkats av en glad bild?

Jag tänkte föreslå en bild på Harriet Andersson från ”sommaren med Monika” men den faller inte in under bilder som påverkat historien.
Men den har haft stor påverkan på mig och min syn på hur kvinnor kan fotograferas.

Precsi som Helmut Newton när berättar om Rosie i Berlin och hur han påverkades av henne när han senare blev fotograf.
 

Kijana

Aktiv medlem
Maverick skrev:
Eller siluetten av ett annat afrikanskt barn där de väger honom/henne men det ser ut som han/hon blir hängd.

Den bilden är tagen av Paul Hansen, Expressen, 1998. Finns med i Foto nr 11/2004 - som jag läste i så sent som i går kväll...
 
ANNONS