Annons

Olika scanning beroende på program!?

Produkter
(logga in för att koppla)

flutte

Aktiv medlem
Jag har en (mycket billig) Acer flatbäddsscanner, som jag brukar scanna papperskopior (färg) med. Scannerprogrammet som medföljer är MiraScan 3, och det beter sig rättså underligt;

Trots att originalbilden har ett antal _väldigt_ ljusa fält (mer eller mindre helvita), så visar histogrammet att det saknas riktigt ljusa punkter.

När man förhandsgranskar scanningen så får man se två bilder, en "råbild", och en "korrigerad" bild. När alla reglage är i normalläge, och alltså skall vara helt okorrigerade, visas den korrigerade bilden ljusare än råbilden. Ungefär som om programmet automatiskt justerat histogrammet.

Se bifogad bild.

Om jag scannar, sparar och sedan öppnar bilden i PSP 7, så är bilden mer lik den korrigerade bilden, och histogrammet är fullt utdraget.

Det fick mig att testa VueScan istället, och där blir den scannade bilden helt annorlunda. (Se nästa inlägg).
 

Bilagor

flutte

Aktiv medlem
Som ni ser är det utvärderingsversionen jag anväder. Kanske lägger den ett ljusare lager med $-tecknena på allting, och det förvirrar en del?
 

Bilagor

flutte

Aktiv medlem
Och när man slutligen jämför med mirascans resultat så ser det helt annorlunda ut...

Okej, mirascans färger är faktiskt relativt nära originalet (originalet är lite gulare, samt lite rödare, och har en aning mer stuns i färgerna), men varför skiljer sig resultatet från förhandsgranskningarna???

Bäst tycker jag råscanningen är, men det kan jag inte uppnå?!

Har ni upplevt något liknande? Vad skall man göra? Byta scannerprogram till något annat? I sådana fall vad? Blir det bättre med det "riktiga" VueScan?

(Och, ja; ansiktet är lite överexponerat på papperet också, men inte lika mycket som på skärmen).

Jag har kalibrerat skärmen så att jag ser ca 20 gråskalor enligt tidigare trådar här, och ställt in gamma-justeringen i PSP. Alla bilder är jämförda i PSP och nedsparade till jpg/gif därifrån inför uppladdningen till fotosidan.

M v h Fredrik
 

Bilagor

ANNONS