Annons

Högt asa-tal lite korn

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Tjenare. Jag skall fotografera människor inne en längre tid framöver och behöver lite tips angående filmval. vad jag behöver är en negativ film med högt asa-tal, 800 -1600 men bävar för det grova korn det för med sig i bilderna.

Innan har jag testat T-max men tycker att de blir för "mörka" på något obeskrivligt vis. Finns det någon annan film som fungerar bättre. Filmen kan vara både sv/v och färg, det spelar ingen roll bara kornigheten inte blir så hög.

En annan fråga är: Om man tar kort med färg och redigerar om i photoshop till svartvitt, blir det lika bra då?

/Lasse
 

Anderzon

Aktiv medlem
Ang. Film...

Angående filmen så kan jag rekomendera Dig *Fuji Superia Press 800* Jag har pressat upp till 3200 med ganska hyffsat resultat. Fuji Press 1600 har jag ingen erfarenhet av. Men som sagt köp en rulle Press800 och testa! En mycket bra alldaglig film!

Lycka till // Martin
 

m.bucht

Aktiv medlem
Hejsan Lasse!

Jag skulle nog pröva Fuji's Negativa Färgfilm Superia 800new 135-36
Har själv kört den ganska mycket under mörka förhållanden och fått ett mycket bra resultat.
Tänk bara på att inte använda blixt för mycket då det kan göra att bilderna kan se lite dassiga ut.

Du får väl testa en rulle för det är en mycket bra film nu när dom har gjort om den lite!

Finns billigt på scandinavianphoto.

http://www.scandinavianphoto.se/

/m.bucht

Ps. Bilderna i min portfolio under "Kultur & Reportagebilder" är tagna med den filmen.

http://www.bucht.fotosidan.se
 
Senast ändrad:

berga

Aktiv medlem
Även Kodaks Supra 800 fungerar utmärkt för den typ av fotografi.

Ett tips, köp filmerna i en butik som har hög omsättning av denna typ av filmer. Jag köpte Supra 800 på ett snabblab/fotoaffär i ett köpcenter i Stockholm och filmen hade gått ut enl. datummärkningen. Detta till skillnad från de som jag köpte från Scandinavianphoto.

De utgående filmerna hade lite sämre kvaliteter. Tillräckligt för att jag blir missnöjd, men de flesta bilderna gick att använda.
 

LasseL

Aktiv medlem
Till saken hör också att jag fotograferar med mellanformat. Finns dessa filmer i 120 format?

Om inte vad finns det då för film att rekommendera?

/Lasse
 

Olle

Aktiv medlem
Några högkänsliga filmer med fint korn i förhållande till filmkänsligheten och som finns i 120-formatet:

S/V, Ilford Delta 3200 (är egentligen en ISO 1000/31 film)
Neg. färg, Fujicolor NPZ ISO 800/30
Dia, Fujicrome Provia 400F (kan pressas)
 

mipert

Aktiv medlem
...bävar för det grova korn det för med sig i bilderna.

Tänk på att för snål exponering (underexponering) med negativ färg ger grövre korn.

Med svartvit film är det tvärtom.
 
ANNONS