Annons

Pasepartou? billigt

Produkter
(logga in för att koppla)

FrePe

Aktiv medlem
Hejsan alla glada!!!

Jag skulle behöva ca 15 st pasepartouer (ursäkta stavningen) vet någon vart det finns att få tag på till rimligt pris.

Go kväll!!!
 

Jeppe

Aktiv medlem
Åhléns brukar ha till rimliga priser.. 40:- för en passepartout för 20x30cm bilder. (Yttermått 40x50)
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Om du kräver den bästa "syrefria" kvaliteten så blir det inte "billigt",, det kan fotohandlaren (ramaffären,,) beställa hem.

Annan enklare papper eller lite grövre papper går å hitta billigt i en Hobbybutik eller likande.

Gallerix är ju ett förslag åsså,,

Vh Niclas,
 

Graal

Avslutat medlemskap
Vad jag kan se så blir det mycket billigare att köpa syrafria kartongskivor i en ramaffär och skära till passepartouten själv än att köpa färdig hos t.ex Clas Ohlsson. Men vill man slippa arbetet och nöjer sig med de färdiga storlekarna så kanske det ändå är värt priset.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
De typiska minus som följer med de färdigköpta är att dem mycket sällan har fördelaktiga proportioner.

Antingen är sidorna helt lika eller så är de två motstående sidorna samma bredd och de andra två motstående en annan bredd.

De kanske på så vis passar många som inte är så kritiska men de är inte att rekommendera, enligt Mig.

Man kan ju såklart skära till sina önskade proportioner från en färdigskuren men dem tycks alltid bli allt för smala,,

Mvh Niclas,
 

Bilagor

FrePe

Aktiv medlem
Tackar för alla svar:)

Trots de många alternativen måste jag nog gå på en dyrare variant då jag är ute efter vad nicklas beskriver, en tjockare nederkant vilket är helt rätt, kanske gör jag som såhär > överkant x 1,618 för att få nederkantens tjocklek... tack alla.

Ps. Har ett stället som gör tjocka fina syrefria pasepatuer efter mina mått för 70 kr/st, det är väll ganska billigt?
 

Millacamilla

Aktiv medlem
Mitt tips är att du ringer runt till lito olika rambutiker i stan. Det gjorde jag när jag skulle ha utställning (jag hade mkt speciella mått) och det skiljer jättemycket i pris! Det kan alltså löna sig att kolla upp några olika. Jag fick mina till ett billigt pris, men fick stå ut med en förvirrad dam i butiken :)
 

aolsson

Aktiv medlem
Det är faktiskt *kul* att skära passepartout (om man har en skaplig skärare i alla fall).

Det är så många gånger som bilden behöver beskäras till "icke standardformat".

Dessutom kan man experimentera med flera i varandra för färgränder, montage med flera bilder i en ram... Massor med möjligheter.
 
ANNONS