Annons

Ir?

Produkter
(logga in för att koppla)

Isbi

Aktiv medlem
Jag har sett att en del fotar en speciell typ
av bilder och kallar det IR ? Vad menas med det?
Och hur går man till väga?
 

uchman

Avslutat medlemskap
Man bör väl kanske också nämna att det finns speciellt IR-film.
Och att IR stor för InfraRöd.
 

T-Max 400

Aktiv medlem
Hej Peter *skratt*

Finns IR filmer ja, tex Kodak EIR (har en stor röd bild med denna film bland mina bilder).

Den ska laddas i totalt mörker för den är så ljuskänslig att den slöjas annars.

Gärna exponeras med IR filter på.

Det är en negativ färgfilm.

Skärpeläget ligger inte på samma ställe som med synligt ljus och exponeringen gör inte heller det (dvs kanske stativ & långt skärpedjup + exponeringskompensera kanske +-4ev)

Mvh¨

Tobias
 

T-Max 400

Aktiv medlem
Förlåt, detta var färgfilm. Finns sv/v filmer med. Mer eller mindre riktiga IR. Endel av dem (Ilfords tex?) ligger på gränsen...
 

lottawe

Aktiv medlem
T-Max 400 skrev:

Gärna exponeras med IR filter på.

Det är en negativ färgfilm.
Den måste exponeras med något filter på för att uppnå ireffekt, utan ser den mer ut som vanlig film. Just IRfilter är inte nödvändigt utan vanligt rött eller orange kan vara helt ok det med beroende på vilken effekt man vill ha. (Mina på http://www.semedia.se/lottaelofsson/infrarott.html är exponerade med orangefilter.)

Sen så är inte EIR en negativ färgfilm utan en positiv. Dia alltså.

Som s/v film rekommenderar jag Kodak HIE. Kul att framkalla i Rodinal sen om man vill ha massa korn;)
 

Isbi

Aktiv medlem
om man vill ha effekten av att trädens löv blir vita och att sommarlandskap nästan ser ut som vinterlandskap. Hur gör man då?
 

Isbi

Aktiv medlem
ja det stämmer väl, men jag har nyss fått en egen systemkamera, så det är den tekninken jag är mest utefter. Eftersom min digital kamera inte kan fota i IR.
 

lottawe

Aktiv medlem
Först en länk som jag tycker har en bra beskrivning av s/v ir, http://www.davidromano.com/Howto.htm

Jag rekommenderar absolut Kodak Hie och ingen annan film om du är ute efter ordentlig effekt i s/v. För att uppnå det riktigt vita, svarta så behöver du minst ett rödfilter. Riktigt irfilter är dyrt men bra, fast jag skulle aldrig själv slängt pengar på det utan att testa med vanligt rött först. Något av dessa filter är alltså nödvändiga för att uppnå effekten du är ute efter. Orange som jag skrev tidigare räcker inte riktigt till då.
Beroende på tid på dagen och ljus har jag kompenserat, men oftast har det blivit bra att bara exponera "som vanligt", utom inomhus.

Filmen ska både sättas i tas ur i totalt mörker och förvaras i burken mellan exponering, framkallning p g a att den är extremt ljuskänslig.
Om du inte framkallar själv så kan det vara bra att veta att många labb inte tar emot ir. De enda jag känner till i sthlm som framkallar den är Crimson.

Och en sak till att kolla upp. Alla analoga kameror är inte heller lämpade för irfilm. Vad har du för kamera? Dras filmen fram med hjälp av ir kan den slöjas en aning. Har sett att det ibland står i manualen att irfilm inte rekommenderas i vissa kameror.
 
Senast ändrad:

Isbi

Aktiv medlem
Jag har en minolta 7000.
Om man vill ta färgbilder, finns det nån annan film som kan vara lämplig?
 

lottawe

Aktiv medlem
Corlischa skrev:
Jag har en minolta 7000.
Om man vill ta färgbilder, finns det nån annan film som kan vara lämplig?
Det sägs nog att den kameran inte ska fungera med ir, men jag kan gå i god för att den faktiskt visst gör det vad som än påstås annars:)

Någon annan ir med färg är EIR (som nämnts) känner inte jag till, fast den är klart trevlig och med bra filter kan du få riktigt häftiga effekter på den.
Tror det var hos Yfo jag kollade i ett intressant blad där olika effekter med olika filter visades.
Filmen är rätt dyr (mellan 200:- och 300:- och närmare det sista) och väldigt få handlare har den hemma, men "riktiga" tar iaf hem vid förfrågan.
 

aolsson

Aktiv medlem
Jag har testat med Konicas svartvita infrarödfilm.

Den kan laddas i dämpat ljus i motsats till andra som kräver totalt mörker då man laddar kameran.

Man kan experimentera med olika filter från orange till det riktigt supermörkröda "IR" filtren. Ger varierande grad av effekt. Generellt blir vegetation mycket ljus och himlen mörk. Moln kritvita.

Fokusering för med sig två problem:

Man ska ställa skärpan litet annorlunda. Äldre objektiv har en särskild markering för IR men nyare saknar ofta detta.

Med filter på ser man i princip inget i sökaren. Alltså får man ta väck filtret, fokusera, korrigera fokus och trycka på filtret igen. Inget för snabba skeenden följaktligen.

Exponeringsmätning är också vansklig. Det är bara att prova sig fram.

Resultat däremot blev riktigt spännande. En spöklik stämning med mycket dramatik.
 

ren

Medlem
jag har kollat på flera butiker både här i stan och på andra ställen och det finns
ingen som har IR-filter, åtminstonde inte hemma.

min fråga är då:
ska jag köpa "IR-filter Hoya R72" på cyberphoto.se för 230 kronor eller finns det något bättre ställe att beställa från?
(cyberphoto har inte filtret inne, det står "varan är beställd men leveranstid är okänd")
 

Isbi

Aktiv medlem
Testa att lägg bud på tradera.
Där finns ett antal aktioner angående filter.
Om du har tur kan ett rött filter, eller ir-filter dyka upp och möjligen under 250 om du har tur.
 
ANNONS