Annons

Pixmanias service

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer1

Aktiv medlem
Leveransen mycket punktlig. DHL levererade paketet exakt 2 dygn efter beställningen.

MEN man levererade med en fransk handbok till kameran som väl inte ens en promille av oss svenskar kan förstå. Fransmännen tror att deras tungomål är ett världsspråk.

Jag skickade email till dom och bad dom skicka en engelsk manual. Det emailet har dom inte ens svarat på och det är riktigt dåligt.

Som tur är kan man ladda hem en manual på nätet.
Det blir nog inga fler Pixmaniaorder från mig.
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
När skickade du mailet?
Du kan inte räkna med att de svarar inom 24h eller på helger. Själv så skulle jag väntat 48h och skicka ett mail till. Blir det inget svar på detta så finns det kanske befog för tankar om dålig sevice.
Att det kom en Fransk manual kan bero på att det var en import kamera. Var den billigare än normala listpriset?
 

Christer1

Aktiv medlem
10:e december skickade jag emailet och har ännu ej fått svar.

Säljer man i Sverige med svensktalande representant borde man veta att svensken inte förstår franska.
Om man inte kan leverera svensk manual är det engelsk som gäller.
 

eatfrog

Aktiv medlem
Detdär med manualen på annat språk är mycket vanligt. Det finns en anledning till att det är billigare att beställa från pixmania än att köpa på din lokala expert butik.

Nästan alla märken har alla sina manualer på alla språk uppe på nätet, leta runt lite och du kan nog hitta en svensk manual till din pryl (som du ej nämnde vad det var för nåt).

/Henri
 

Jeppe

Aktiv medlem
Pixmania är baserat i Frankrike, alltså säljer de franska grejjor. Alltså får man fransk manual. Att de sen har en svensk representat spelar ingen roll.
 

Christer1

Aktiv medlem
Enligt deras hemsida säljer man i 20 länder.
Alltså inte bara i Frankrike, man borde alltsa vara "internationaliserad"

Se http://www.pixmania.com/

Tror ni engelsmännen eller grekerna är intresserade av en manual på franska?

Jag vill bara påvisa en brist i deras marknadsföring så att den som vill ha annan service väljer annan leverantör.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Saxat ur deras FAQ:
Var kan jag hitta en svensk/engelsk manual till min produkt ?

Engelska manualer kan laddas ner på följande länkar:

CANON - http://www.canon-asia.com/supports/techsupports.html
http://www.canon.ca/english/index-customersupport.asp
http://www.canonusa.com/html/conCprTSIndex.jsp ?app=download
EPSON - http://www.epson.co.uk/support/download/
PENTAX - http://www.pentaxusa.com/docstore/index.cfm ?show=6
FUJI - http://www.fujifilm.co.uk/technical/type.pl ?id=3&folder=1
JVC - http://www.jvc.co.uk/download.php
APPLE - http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Manuals/hardware/0342158iPodUGWin.PDF
SAMSUNG - http://www.samsung.com/Support/ProductSupport/Download/index.aspx
PANASONIC - http://www.panasonic.co.uk/customer-Support/download-centre.asp

För svenska manualer vänligen besök tillverkarens hemsida.

http://www.pixmania.com/se/se/s_action/faq/index.html#produits11

Det som då mest sticker ut är väl:
"Engelska manualer kan laddas ner på följande länkar:"
och "För svenska manualer vänligen besök tillverkarens hemsida."

Varför tror du att de är billigare än de flesta andra?
Jo, för att de köper in stora kvantiteter av en vara..
 

Damocles

Aktiv medlem
Standard är väl att antingen skicka med en manual på det lokala språket, en Engelsk manuel, eller en multilingual med typ Engelska, Spanska, Franska och Tyska i.

Men även i sverige sälls produker med enbart svensk manual, ska då folk som beställer utomlands få en manuel på sitt eget språk blir det i regel lite dyrare, då det inte räcker med att ett exemplar ska ha manualen, utan ALLA exemplar. Och det funkar inte med bara en engelsk manual i länder som inte har engelska som primärspråk då du ALDRIG kan räkna med att alla kan engelska.

Och appråpå världspråk, Engleska är inte överlägset med så stor marginal mot flera andra språk, även om du kommer rätt långt med det.
 

MaxZ

Aktiv medlem
Christer1 skrev:
Fransmännen tror att deras tungomål är ett världsspråk.
Dagens "mindre smart" uttalande... Såpass mycket världsspråk att de har skapat en svensk version på www.pixmania.SE.

Jag kan förstå din irritation över att manualen inte är den som du förväntade dig, men bespara oss gärna den typen av kommentarer.

/Max.
 

Kodiak

Aktiv medlem
Förvisso kan det var onödiga uttalande men ibland kan det vara på sin plats.
Bla så pratar franska piloter franska med flygledartornet på franska flygplatser. Vilket gör att de flesta piloter i övriga flygplan runt omkring inte fattar någonting. Allvarlig flygtrafikfara med andra ord.

I alla övriga länder runt om i världen pratar man engelska mellan piloterna och tornet. Vilket är de bestämmelser som finns för din och min flygsäkerhet.

Sen tror jag de flesta känner till hur fransmännen agerar mot människor som turistar i deras land utan vidare kunskaper i franska...

Så att det inte finns sanningshalt i "Fransmännen tror att deras tungomål är ett världsspråk." håller jag inte med om...

/Svante
 

Kodiak

Aktiv medlem
För övrigt kan jag bara fylla på om Pixmania...

Beställde en Mp3-spelare som jag skulle ge bort i julklapp den 15/12. Garanti om leverans innan jul om man beställde innan 22/12. 3 ggr har dom ändrat när dom kan leverera och nu hittar jag ytterligare en leveranstidpunkt på deras hemsida...

Sen har jag frågat dom vad deras garanti innebär vilket dom vägrar svara på...

Skitkasst helt enkelt... Trots att dom som det nu verkar inte kan leverera innan 10/1 så drog dom pengarna den 15/12...

Skitfirma som jag inte kommer att handla på igen...

/Svante
 

snysop

Aktiv medlem
Kodiak skrev:
För övrigt kan jag bara fylla på om Pixmania...

Beställde en Mp3-spelare som jag skulle ge bort i julklapp den 15/12. Garanti om leverans innan jul om man beställde innan 22/12. 3 ggr har dom ändrat när dom kan leverera och nu hittar jag ytterligare en leveranstidpunkt på deras hemsida...

Sen har jag frågat dom vad deras garanti innebär vilket dom vägrar svara på...

Skitkasst helt enkelt... Trots att dom som det nu verkar inte kan leverera innan 10/1 så drog dom pengarna den 15/12...

Skitfirma som jag inte kommer att handla på igen...

/Svante

Jag vill inte försvara någonting utan bara lägga en annan syn på saken. Vissa produkter kan faktiskt inte finnas till hand innan jul. Vet själv att tex Creative N200 inte gick/var svårt att få tag i före jul. Detta felet låg hos Creative själva och inte hos alla återförsäljare som lovat sina kunder varan före jul. Däremot så skall företaget informera om vad som försigår.

/Karin
 

stoltz

Aktiv medlem
Kodiak skrev:
I alla övriga länder runt om i världen pratar man engelska mellan piloterna och tornet. Vilket är de bestämmelser som finns för din och min flygsäkerhet
Detta får man göra - Helt enligt reglerna. Som privatpilot får jag prata svenska med tornet om jag är svensk och flyger i sverige. Så det du skriver är inte helt sant - Lite OT men ändå viktigt att belysa för att inte lägga ytterligare börda på den stereotypa bild av fransmän som framhävs i denna tråd.

Hur många som uttalar sig om fransmän har varit mer än 2 veckor i frankrike de senaste 5 åren?

Rätt så roligt att människan kan generalisera en hel nation från en begränsad mängd information - Gärna så liten mängd som möjligt, då startar man stereotypiseringsfiltret på högvarv!

Köper man prylar i Frankrike så kan man räkna med fransk manual, köper man grejor i Tyskland är det samma sak. Frågan är om det är en symptom på dålig service eller att man som kund inte kollar upp vad som gäller?

Att pixmania inte lever upp till förväntningarna man har som kund är sin sak och det är allvarligt i sig - Men man får också fundera på vilka förväntningar man ställer sig som kund och om dom är realistiska.
 

stoltz

Aktiv medlem
Kodiak skrev:
För övrigt kan jag bara fylla på om Pixmania...

Beställde en Mp3-spelare som jag skulle ge bort i julklapp den 15/12. Garanti om leverans innan jul om man beställde innan 22/12. 3 ggr har dom ändrat när dom kan leverera och nu hittar jag ytterligare en leveranstidpunkt på deras hemsida...
Men man kan väl inte dela ut julklappar den 15/12 - Julafton är ju den 24:e! Skämt åsido, jag förstår din irritation och det är tråkigt att dom inte meddelat dig. Samtidigt är det inte alltför ovanligt att varor blir försenade. Sen kan man tycka att dom kunde meddelat dig och frågat om du ville köpa en annan spelare.

Sen har jag frågat dom vad deras garanti innebär vilket dom vägrar svara på...
Det står ju faktiskt en hel del om deras garantierpå deras hemsida

Skitkasst helt enkelt... Trots att dom som det nu verkar inte kan leverera innan 10/1 så drog dom pengarna den 15/12...
Detta är inte så ovanligt i samband med kortköp via Internet i utlandet.
 

stoltz

Aktiv medlem
Christer1 skrev:
Fransmännen tror att deras tungomål är ett världsspråk.
Det är det faktiskt - När man klassar språk enligt definitionen "världsspråk" så tittar man på 2 faktorer:

- Mängden människor som talar språket i fråga
- Geografisk spridning

Kinesiskan skulle enligt den ena faktorn kunna definieras som ett världsspråk, men faller på den andra faktorn.

Franskan talas i stora delar av afrika och i andra delar av världen där frankrike har varit kolonisatörer. Därmed har franskan en stor individbas och en geografisk spridning.

Franskan har även status som ett administrativt språk inom EU samt inom den diplomatiska världen.

Franskan ÄR därmed ett av världsspråken.
 

Damocles

Aktiv medlem
Vilka fler världsspråk finns det.

Engelska, Franska och Spanska är väl dom jag kommer på på rak arm. Men jag tycker det borde kunna vara fler språk, men det beror på hur stort antal och hur stor spridning kritererna bygger på.
 

Kodiak

Aktiv medlem
Hmm många kommentarer direkt till mig så jag ska försöka få med alla...

snysop skrev:
Jag vill inte försvara någonting utan bara lägga en annan syn på saken. Vissa produkter kan faktiskt inte finnas till hand innan jul...
...Däremot så skall företaget informera om vad som försigår.
Håller helt med men produkten fanns i lager när jag beställde. Sen har dom meddelat totalt 4 olika datum när den ska komma in och levereras till mig. Om de från början sagt "Sorry, vi har den inte i lager, det var fel på vår hemsida och vi kommer inte att få hem den innan jul" så hade jag varit helt nöjd! Då hade jag själv kunnat valt att gå till en annan butik eller avvakta.

stoltz skrev:
Det står ju faktiskt en hel del om deras garantier på deras hemsida
Om deras garantier på produkterna visst. Men jag hittar inget om deras påstådda leveransgaranti innan jul. Vet inte om jag var otydlig vilken garanti jag menade, i så fall ber jag om ursäkt.

stoltz skrev:
Detta är inte så ovanligt i samband med kortköp via Internet i utlandet.
Det är väl en sak om de debiterar när dom skickar, eller om de tänker skicka inom kort, en helt annan sak att debitera för något som man inte har att sälja förrän (kanske?) 1 månad senare.

stoltz skrev:
Detta får man göra - Helt enligt reglerna. Som privatpilot får jag prata svenska med tornet om jag är svensk och flyger i sverige.
Möjligt att det är enligt reglerna, jag är inte pilot utan har det i släkten. Som jag har förstått det är det engelska som gäller. Däremot så tycker jag att att det kan vara lämpligt att fundera över sin licens om man tycker det är lämpligt att snacka franska med tornet på Charles deGaulle när det vimlar av plan med piloter som inte förstår franska runtomkring. Ungefär lika olämpligt som om jag åker till England och kör bil på höger sida för jag tycker det är lättast och bäst.

Lämnar därmed diskussionen om fransmännen, den är för offtopic. Tycker dom har en konstig inställning till omvärlden, var glad för turisterna som kommer och spenderar pengar istället. Har också svårt att förstå att man kan tro att alla ska kunna det vi kallar världsspråk. Jag förutsätter inte att alla runt om i världen kan engelska...

Tycker någon annan något annat så är det ok.


/Svante
 

Kodiak

Aktiv medlem
Ha, inte utan att jag blir lite full i skratt.

Ringde till deras kundtjänst (08-nummer) och då är det någon som säger nåt på franska... Nog för att det är ett franskt bolag med franska manualer men ringer jag till Sthlm förväntar jag mig att man pratar svenska...

Eller ska man inte förvänta sig det???

/Svante
 

PMD

Aktiv medlem
Kodiak skrev:

Möjligt att det är enligt reglerna, jag är inte pilot utan har det i släkten. Som jag har förstått det är det engelska som gäller. Däremot så tycker jag att att det kan vara lämpligt att fundera över sin licens om man tycker det är lämpligt att snacka franska med tornet på Charles deGaulle när det vimlar av plan med piloter som inte förstår franska runtomkring. Ungefär lika olämpligt som om jag åker till England och kör bil på höger sida för jag tycker det är lättast och bäst.
Att en pilot talar det lokala språket med trafikledningen innebär ingen flygsäkerhetsrisk. Det är trafikledningen som separerar flygplanen från varandra, och all kommunikation sker mellan trafikledningen och ett enskilt flygplan. Mellan två flygplan sker normalt aldrig någon radiotrafik i ett område som är flytrafikkontrollerat. Det skulle bli fullständigt kaos då. Radiodisciplinen är mycket viktig för att trafikledningen ska kunna hålla reda på varje enskilt flygplan och ge det direktiv.

Som någon redan påpekat så pratar en del svenska piloter svenska med svensk trafikledning och ingen ser det som en säkerhetsrisk.

PD

PS. Det är knepigare när trafikledningen i Tyskland försöker prata tyska med ett utländskt flygplan. Fast de ändrade till engelska efter påpekande ...
DS.
 
ANNONS