Annons

Problem med min OM-2:a [Avtryckaren sitter fast]

Produkter
(logga in för att koppla)

Amandus

Aktiv medlem
I går var jag ute med pappas Om-2:a och fotograferade lite. Eftersom jag tog bilder i dåligt ljus använde jag stativ och självutlösare. Efter ett par bilder ville självutlösaren inte gå enda fram, utan den stannar på mitten. Detta medför att avtryckaren inte går att trycka ner och ingen bild kan längre tas. Jag har tesat att dra upp och släppa fram självutlösaren ett par gånger men det hjälper ändå inte.

Finns det någon här som vet vad man kan göra för att lösa problemet? Finns det kanske någon knapp någonstans som man går förbi självutlösaren med?

Tack på förhand.
 

Sidde

Aktiv medlem
Strömbrytaren

På min OM2n fann det ett läge på strömbrytarenb som återställde spegel/slutare. Kanske det kan hjälpa?
 

arvro395

Aktiv medlem
Kolla så att inte batteriet är slut. Jag har för mig att OM-2 låser sig på något lite konstigt sätt ifall den inte får ström.
 

Sidde

Aktiv medlem
Jag tror läget på strömbrytaren var märkt "reset" (man vrider strömbrytaren "uppåt". Om batteriet tar slut och lutaren/spegel hänger sig så "resetar" man kameran på detta vis.
 

hornavan

Aktiv medlem
Om inte några av ovanstående tips hjälper så har jag ett osvikligt; dunka kameran med bottenplattan före i ett bord!
Ett kraftfullt bestämt brukar OM 2orna fordra.
Kolla först batteri och resetknappen.
 

Amandus

Aktiv medlem
Tack för alla svar. Jag kom på vad det var för fel, ganska pinsamt faktiskt. Det var filmen som var slut. Jag hade för mig att det var en 36-rulle som var i, men det var en 24-rulle.
Så kan det gå ibland!
 

larsborg

Aktiv medlem
Du rullade väl tillbaka filmen in i kasetten, innan Du öppnade bakdörren till verkstaden?
Annars blir risken stor, för en kraftig över exponering!
Det har hänt mig, när jag inte var riktigt vaken!
 
ANNONS