Annons

Funderingar på Fotoquicks abonnemang

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Larsson

Aktiv medlem
Har tittat på Fotoquicks abonnemang som innefattar möjligheten att köpa en kamera till subventionerat pris. Den nya Pentax ist DS för 5995 med objektiv verkar onekligen intressant. Abonnemanget kostar då 249 per månad i två år ger totalt ca 12000 kr, ca 2500 mer än på Cyberphoto men då har jag fått ett antal kopior under tiden. Har någon annan övervägt detta?
 

rob

Aktiv medlem
Har inte övervägt själv då jag redan har kameror.
Tycker generellt sett att det är en bra ide med tanke på att många (nästan) aldrig får ut sina bilder på papper nuförtiden.
Räkna på vad det skulle kosta att köpa papperskopiorna "löst", då ser du ju om det är värt paketpriset. Förutsatt att du verkligen tar ut pappersbilder.
 

paco

Aktiv medlem
Det är klart att FQ tar fullt betalt för kameran och kanske lite till. Samtidigt så får du bilder på papper och en sorts avbetalningsplan.
 

greken

Aktiv medlem
Frågan är om du verkligen kommer att kopiera så himla många bilder på papper. Jag har fått för mig att man ska köpa ca 100 bilder per månad eller har jag fel kanske? Själv beställer jag papperskopior från Kodak i Holland (http://ofoto.eu.com) för en billig peng (1,99E för en A4 bild om jag minns rätt).

http://gallery.gulnet.nu/
 

snysop

Aktiv medlem
Vet inte hur aktuellt detta är nu, men jag har ett sådant abonnemang.

På bröllopsresan tog jag ca 140 kort som jag ville ha in i album. För det fick jag betala 600:- för att få dem på en timma samt med vit ram runt. Svindyrt.

Och när jag fick se att de sålde kameran jag ville ha, *ist DS med abonnemang så slog jag till.

Det som är bra är att man kan "sälja" eller ge bort framkallningar till vänner och familj, om man nu inte hinner framkalla allt själv. Dessutom så kan man få bilderna på en-timmas om man ringer och ber dem snabba på. Är väldigt nöjd. :D

För mig var denna lösning bra då jag vill framkalla mycket kort & inte hade råd att lägga 10 000:- på ett bräde. Skönt att slippa "vanlig" avbetalning.
 

boran

Aktiv medlem
jag håller med "snysop"

Jag tycker de på Fotoquick ger ett riktigt bra bemötande i de butiker jag har varit.

Jag lät mig luras till ett abonnemang delvis för att jag ville ha en extra-kamera att alltid ha i jackfickan.

Jag gillar att man får tillgång till abonnemangets alla bilder med en gång och dessutom kan byta några små mot en större bild. Framför allt ger abonnemanget friheten att slösa ordentligt med utskrifter som jag nog inte hade tagit mig råd till annars.

Efter att ha kollat runt och sett att kameran fanns billigare på andra ställen så insåg jag att det faktiskt var abonnemanget som lockade.
 

snysop

Aktiv medlem
Abonnemanget är faktiskt väldigt smidigt. Man kan även byta in några bilder så man får hem bilderna. Kameran finns som sagt billigare på andra ställen, men här "tvingar" man sig till att framkalla sina kort och det passar mig bra.
 

Joakim A

Aktiv medlem
Tycker det låter väldigt dyrt och du är tvingad att printa ut bilder..

Låt säga såhär istället, du köper kamera + glugg på ett billigt ställe med garanti och sedan printar ut bilder när du vill på tex SIBA (150 kr för 200 bilder i 10x15) så har du nog tjänat in dom där 18000 kronorna väääldigt snabbt.

Det är som en avbetalning med ränta.. man ska inte ta lån helt enkelt om man absolut inte behöver och vill.

// Jocke, som funderat, men såg kostnaderna
 

snysop

Aktiv medlem
Jo jag hör dig och det är inte "jättebilligt", men för mig var det toppen då jag vid tillfället inte kunde lägga ut 10 000:- på kameran (hollandresa, ögonoperation etc). Plus att jag vill bli "tvingad" till att framkalla bilderna. Jag slarvar annars och åker på att framkalla några hundra bilder med en gång. Nu kan jag ta allt pö om pö... 2 bilder hit, 1 bild dit. Kan få bilderna hem, kan få stooora bilder, allt är enkelt och smidigt. Även om jag hade lagt hela kameran kontant från början så hade jag nog ändå valt att ta ett abonnemang. Det passar mig bra. Men det är absolut inget man skall göra i tron på att man "sparar pengar".

Om man ska köpa en kamera på avbetalning och gillar att få bilderna framkallade, DÅ är detta är toppen alternativ.
 

Joakim A

Aktiv medlem
snysop skrev:
Jo jag hör dig och det är inte "jättebilligt", men för mig var det toppen då jag vid tillfället inte kunde lägga ut 10 000:- på kameran (hollandresa, ögonoperation etc). Plus att jag vill bli "tvingad" till att framkalla bilderna. Jag slarvar annars och åker på att framkalla några hundra bilder med en gång. Nu kan jag ta allt pö om pö... 2 bilder hit, 1 bild dit. Kan få bilderna hem, kan få stooora bilder, allt är enkelt och smidigt. Även om jag hade lagt hela kameran kontant från början så hade jag nog ändå valt att ta ett abonnemang. Det passar mig bra. Men det är absolut inget man skall göra i tron på att man "sparar pengar".

Om man ska köpa en kamera på avbetalning och gillar att få bilderna framkallade, DÅ är detta är toppen alternativ.
Inget påhopp mot dig Karin ;)

Förstår precis och jag skrev om man inte hade möjlighet, så jag är friad på den punkten *haha*

Sen kan du ju alltid skicka räkningen till Kim *asg*.

Men faktum är att man får betala ett högre pris för kameran via sådana där fotoabbonemang, hur mycket man än och vrider på det, tyvärr.

// Jocke, som vill veta om sin fina glugg är ok *orolig*
 

snysop

Aktiv medlem
Flåt, menade inte att låta som om att jag tog ditt inlägg som ett påhopp! Det gjorde jag inte. :) Ville bara försvara mig liiiite.

Jodu, räkningen går LÄTT till Kim och KG! Det var bl.a de som fick in mig på DSLR spåret... ;) *hehehehehhe* Kan man köpa aktier i "Kim & KG AB"? *seriöst*

Japp, _jag_ vet att det blir dyrare... men som sagt, för mig värt det. :)

Vad har hänt med gluggen? Har du pajjat den?! Redan! ;)
 

Joakim A

Aktiv medlem
Japp, _jag_ vet att det blir dyrare... men som sagt, för mig värt det. :)

Vad har hänt med gluggen? Har du pajjat den?! Redan! ;) [/B]


Fast pengar är ju till för att brännas, har också upptäckt det av någon anledning.. ca 18.000 är ganska mycket för en stackars fattig student i dagens Sverige.. :(

Vet ej, gluggen låter lite när jag finfokuserar med AF, låter lite som den klonkar, som när man ändrar brännvidden och man kommer till högsta brännvidden, tex 300 mm, klonk! Där var det stopp.. så låter det när jag fokuserar och gluggen hittar fokus.. själva HSM-motorn låter inget, men själva yttersta ringen låter när den hittar fokus...

// Jocke
 

snysop

Aktiv medlem
Joakim A skrev:
Fast pengar är ju till för att brännas, har också upptäckt det av någon anledning.. ca 18.000 är ganska mycket för en stackars fattig student i dagens Sverige.. :(

Vet ej, gluggen låter lite när jag finfokuserar med AF, låter lite som den klonkar, som när man ändrar brännvidden och man kommer till högsta brännvidden, tex 300 mm, klonk! Där var det stopp.. så låter det när jag fokuserar och gluggen hittar fokus.. själva HSM-motorn låter inget, men själva yttersta ringen låter när den hittar fokus...

// Jocke
skriver i din gb istället.... synd att pajja tråden. :D
 

skrinnare

Aktiv medlem
Jag fick en annan variant på abonemang beskriven för mig när jag köpte ett objektiv på fotoquick i Gårda.

Där skulle jag få 1000 kr rabatt på objektivet om jag "förbokade" 1000 papperskopior för 2500 kr. Som jag förstod det skulle det betalas direkt vid köptillfället.
I praktiken blir ju det 1,50 per kopia, vilket verkar ganska billigt. De skulle ha 2,50 per kopia annars har jag för mig.

Men i mitt fall så skaffade jag ju digitalkamera för att slippa papperskopior, så det fick vara...
 
ANNONS