Annons

Top gear, bilar och skitväder

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke_N

Medlem
Jag brukar se Top gear och har börjat fundera på hur de får bilarna och omgivningarna att se så bra ut. Det är ju i Storbritannien så vädret är ju aldrig bra, det är regntunga skyar i vartenda program. På något sätt får dom i alla fall bilderna att se ut på ett sätt som jag gärna skulle vilja efterlikna. Klara färger och gnistrande krom i totalt flatljus.

Har dom någon (väldigt stark) ljuskälla i närheten av kameran? Drar dom bara upp färgmättnaden till max? Är det egentligen bra väder fast dom redigerar in en brittisk himmel i efterhand?

Någon som har några svar eller ideér?

/MVH Micke
 

Highweiss

Aktiv medlem
Tja, det där har jag nog aldrig tänkt på. Och inte förlorat nattsömn över heller... Men... kanske de dansar nån anti-regn dans (typ regndans, fast baklänges). Tippar nog på rejäl belysning. Det finns säkert tillräkligt med sån teknik i BBC:s utrustningslager! Bara att kvittera ut!
 

Jocce

Aktiv medlem
Har oxo funderar lite på detta.

Och i alla program, speciellt de där de testar bilarna på bana, oavsett väder, så har himlen en speciell "lyster", som nästan ser likadan ut jämt.
Därför misstänker jag att de har nått sorts filter på kameran, och kanske nått Post produktion grejs de gör också.

Maila dem och fråga?


/Jocce
 

igel99

Aktiv medlem
Jag tycker det ser ut som de har försättningsfilter på kamerorna, med tanke på de ibland onaturliga och speciella färgerna på bl.a. himlen.
 

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Jag har ingen aning om hur de gör men det ser alltid grymt bra ut. Förövrigt håller Top Gear toppklass, ett skitbra program!
 

Misster

Aktiv medlem
Det er helt klart at de bruker filter på kameraene, ofte med godt resultat, men av og til går det til overdrift.
Gjetter at man kan gjøre likedant på film som på stillbild - justere kontrast og saturation i ettertid og dermed få mere sting på sekvensen. Studioopptakene ser helt ordinære ut, så det er nok kombinasjonen filter/etterarbeid som skaper det effektfulle slutresultatet.

Enig der at andre produsenter har en del å lære av programmet; altid bra driv og gutta er så entusiastiske at t.o.m. det banalaste inslaget blir interessant !
 

chaly

Aktiv medlem
Jag har funderat på detta med! och så såg jag på ett program då dom visade vad det va för filter dom använde och det va lite blå/grå typ!och ett gråfilter ! mer fick man inte veta! urk ,,, det va det programmet som dom visa den nya ford focus st,,, mvh Josef
 

Fesse

Aktiv medlem
en sak som jag har konstaterat angående denna serie är att dom ALLTID lägger på en ganska kraftig vinjettering. Himlen tonar nästan alltid ut i total svärta i hörnen, ibland mer än så. Detta gör att det blir väldigt snygga kontaster mot dom oftast färgglada bilarna.
 

chaly

Aktiv medlem
jo då det va top.gear.s07e03,,,, i inslaget om ford focus st - den orange bilen! hehe. mvh Josef,,,, det är ett blått filter och ett garderatgråfilter
 

madsen1

Aktiv medlem
Oavsett färger och sådant, så har Topgear de klart bästa fotograferna jag någonsin har sett i ett sådant "reportage" tvprogram

Mer sånt, Det gillas!
 

hailstorm

Aktiv medlem
Ja visst är det kul. Det finns också en fotograf som plåtar bilar med endast 1 580ex blixt + en 20d på bulb... helt otroliga resultat. han går omkring bilen (klädd helt i svart) och flashar på den på rätt ställen...

någon som vet vilken fotograf jag menar?
 
ANNONS