Annons

Nybörjare på Mamiya 645J

Produkter
(logga in för att koppla)

bosc

Medlem
Jag har hobbyfotat i många år, uteslutande med småbild, men skaffade nyligen en beg. Mamiya 645J med normaloptik och ljusschakt. Det betyder att jag har ambitioner att göra något mer och är därför tacksam för glada tillrop och tips om hur jag bör utveckla utrustningen mer - mätprisma, porträttele, osv. Is there anybody out there? Har ännu inte prövat färgkopiering hemma utan kört via Kodaks neg.CD och printer (HP930C). Vilken kopieringsmetod gäller idag? Överför någon 6x4,5 neg till CD till ett rimligt pris? Vilka kvalitetskrav skall man ställa på upplösning på neg på CD? Kan någon rekommendera bildbehandlingsprogram som inte kostar skjortan? (Det märks på alla frågorna att jag kört fast i gamla rutiner, eller hur?)
För övrigt anser jag att fotosidan.se är en suverän överraskning.
Bo S. Carlén, Mellerud
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
bosc skrev:
Jag har hobbyfotat i många år, uteslutande med småbild, men skaffade nyligen en beg. Mamiya 645J med normaloptik och ljusschakt. Det betyder att jag har ambitioner att göra något mer och är därför tacksam för glada tillrop och tips om hur jag bör utveckla utrustningen mer - mätprisma, porträttele, osv. Is there anybody out there? Har ännu inte prövat färgkopiering hemma utan kört via Kodaks neg.CD och printer (HP930C). Vilken kopieringsmetod gäller idag? Överför någon 6x4,5 neg till CD till ett rimligt pris? Vilka kvalitetskrav skall man ställa på upplösning på neg på CD? Kan någon rekommendera bildbehandlingsprogram som inte kostar skjortan? (Det märks på alla frågorna att jag kört fast i gamla rutiner, eller hur?)
För övrigt anser jag att fotosidan.se är en suverän överraskning.
Bo S. Carlén, Mellerud
Hej hopp! Mamiyas 645J har väl ingen motor, men finns det en speedgrip, skaffa det tillsammans med ett prisma så blir kameran mycket smidigare. Det är ju rätt knöligt att vrida kameran 90 grader med ljusshakt när du ska ta en höjdare.
Porträttele...Har själv kört Mamiya för ett par år sedan. Jag använde mest deras 80mm med inbyggd slutare. Sen hade jag en 150mm som var ok. Ganska taskig närgräns, men det är vanligt på mellanformat.
Problemet med mellanformat är att haneringen blir dyrare och lite krångligare. Det finns mycket bra scanners för småbild under 10.000:-, men till 120film är det värre. Epson ska ha lyckats ganska bra med sin 2450 om man intre har allt för stora krav. Men tar man sig tid och tålamod med mellanformat kanske det är andra preferenser som gäller. Jag har hört talas om ett labb som soppar och scannar 120 film för inte allt för mycket betalt, ska kolla upp vad de heter.
Billiga bildbehandlingsprogram kan jag inte tipsa om, kör bara P-shop. Men det finns en del, PaintShop Pro ska visst vara ok och inte allt för dyrt.
 

.Z.

Aktiv medlem
Som Calle skrev så är Paintshop pro inte dyrt, max 1500 kr att registrera. Du drar hem en demo från http://www.jasc.com/ den är fullständig men fungerar bara i 30 dar om du inte har en flink tonåring hemma.

Har försökt att utreda skillnaden mellan Paintshop pro (psp) & Photoshop (ps) i andra disskusioner men inte fått nåt bra svar. Dom som svarat har suttit med ps 6.0 & har inte övertygat mig om att den ska vara bättre än psp 7.04 som jag använder. Historiskt sett så har ps varit banbildande & psp följt efter & det gäller förmodligen idag också.

Vill du betala över 11000 kr & ha det bästa dvs ps 7.nånting, så är det bara att slå till, annars så finns psp 7.04 för under 1500 kr.

Om nån har nåt att tillägga ang. skillnaden mellan dessa så är jag tacksam för info.

Mvh, Larsa
 

.Z.

Aktiv medlem
Blir lite osäker på om man kan dra hem demos på psp idag, gå in på hemsidan jag hänvisade till & kolla.

Larsa.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Micrografx Picture Publischer är bildbehandlingsprogramet jag använder mest, enklare att använda en PS och man kan göra det mesta som man kan göra i PS, betydligt fler "mörkrums"funktioner än i PSP, priset är det samma 1500:- för senaste, men 8:an kan du få tag på grattis helt lagligt, fick min 8:a med PC-extra tidningen.

här kan du ladda ner ett demo på 10:an
http://www.micrografx.com/mgxproducts/picturepublisher/comparison.asp

mvh
/Kim
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Även Photoshop Elements går på ca 1500 kr. Har inte örnkoll på vad som saknas i det jämfört med fullversionen.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har PSP, Elements och full PS

PSP och Elements kommer man mycket långt med. Upplever PSP mycket enklare att använda.

Dock fick jag problem då jag köpte min D30 och behövde ICC profiler och actions för att behandla filerna från kameran, då var full PS enda alternativet.

Jag har det intrycket att Elements har tittat mycket på PSP:s enkla "fixa" misstagsfunktioner för oss amatörfotografer och man har lagt till dessa i Elements med inte i fullversionen av PS6.

Mitt råd är ändå att gå för Elements på det är enklare att stega upp till full PS om man vill mer.

Roine
 

bosc

Medlem
Tack för alla svar. Mycket blev det om digitalt och har precis laddat hem Micrografx (90 dagars demo). Det tar ett tag att lära sig alla finesser. Jag jagar firmor som överför 120-neg till CD och rapporterar mina resultat så småningom.
Hur är det den "vanliga" kopieringen/förstoringen hemma? Är det något att rekommendera och vilken metod gäller?
Har någon av er erfarenhet av ryska objektiv till M645? Jag läste någonstans att de är mycket prisvärda och av god kvalitet.
 
ANNONS