Annons

Gruppfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

bjornpe

Medlem
Har blivit ombedd att plåta ett gäng på 16 förskolebarn på en liten bergknalle.
Är det ngn som har ett bra tips hur man gör detta utan att de ser ut som uppställning för en poliskonfrontation,ett fotbollslag eller ett militärkompani.

Tacksam för alla tips.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Hmm... Jag har aldrig gjort något sånt här men jag antar att det bästa är att låta dem beté sig så naturligt som möjligt. på en bergsknalle borde det gå att låta dem sitta lite huller om buller i något sorts ordnat kaos...
 

Drazil

Aktiv medlem
Jag har inte själv någon erfarenhet av gruppfotografering men något av förslagen nedan kanske kan vara användabara ändå.

Kan det funka att låta dem ställa upp i en halvcirkel där 8 personer längst från kameran står upp och de resterande 8 personerna sitter framför dem?

Syftet med bilderna nämns inte, men kanske kan barnen hålla varandra i händerna för att ge ett starkare intryck av sammanhållning?

Vidare drar jag mig tillminnes en verklig historia jag läste om för några år sedan om en skivinspelning där en barnkör skulle vara med.
Producenten fick barnkören att sjunga mycket inspirerade genom att berätta att de skulle bli bjudna på godis i massor när de väl var klara.
Det kanske kan funka även för gruppfotot på förskolebarnen förutsatt att det är okey med att de har naturliga godissuktande leenden förstås. :)
 

Liax

Aktiv medlem
Jag har klämt en hel del gruppfoton i mina dagar, speciellt när jag gjorde lumpen som fotograf. Jag är med andra ord skyldig till en hel del muckarfoton som finns utspridda bland killar som gjorde lumpen i Karlskrona 1994.

Nu skiljer sig kanske lumpare en hel del från dagisbarn (eller gör dom det?), men så här hade jag gjort.

Först hade jag nog ställt upp/ordnat dom på ett traditionellt vis, typ vanligt skolfoto. Detta eftersom man alltid bör ha dom där bilderna som alla förväntar sig. Det är också en bra garanti om dina mer experimentella bilder inte blir så lyckade.

Sedan är det bara till att experimentera på, hitta på någon lek, sånt gillar ju barn. Fråga vem som kan göra den roligaste grimasen, och sedan knäpper du bara på! Ett ordnat kaos som någon nämnde tidigare skulle kanske också funka. Använd fantasin!
 

barth

Medlem
Hej Björn!

Jag har fotograferat ett antal gruppbilder på förskolebarn. Mitt tips är att du vet hur du vill ordna gruppbilden innan du sätter igång. Barnens intresse och tålamod är kort, därför måste det gå fort när barnen väl är på plats. Det är svårt att exprimentera under tiden.

För att överhuvudtaget få barnen att konsentrera sig på fotografering måste du fånga deras intresse. Alla barn vill kanske helst inte vara med på bilden. Tycker dock det äldre barnen att det är roligt kommer även de yngre att känna sig trygga.

Lycka till!
 

Jimsan

Aktiv medlem
Humor funkar bra om man vill att barnen skall vara naturliga och avlslappnade. Kameran på sativ och trådutlösare är helt klart att rekommendera.
Be alla barnen säga "prutt" eller "fis" samtidigt istället för omelett. Det fungerar alltid om barnen är i den åldern. Tänk på att reaktionerna kommer efteråt, så var beredd på att bränna av flera bilder.

Att låtsas snubbla till bruka framkalla en del gapskratt.
Barnen tittar på den som pratar så se till att babbla på oavbrutet om allt möjligt.

När det gäller uppställningen så skulle jag nog låta de större barnen stå och de mindr sitta. De riktigt små kan sitta i fröknarnas knä.
Låt inte barnen stå axel mot axel. Då blir det "poliskonfrontation". Låt istället några hålla armen runt kompisens midja.

Det går inte att få barn att sitta stilla så räkna med många omtagningar.

Som Barth nämner ovan så gäller det att vara snabb. Fotograferingen får ta max tio minuter. sen börjar barnen tröttna och skruva på sig.

Lycka till!

Jimsan - Fotograferar barn på heltid.
 
ANNONS