Annons

Avbetalningfråga....

Produkter
(logga in för att koppla)

indigo

Aktiv medlem
Hej!

Såhär är det...jag är väldigt sugen på att köpa en ny kamera, och detta vill jag göra på avbetalning. Men däremot har jag inte hittat någon fotoaffär där de har avbetalningar på GE Money Bank (fd. GE Capital Bank), där jag nämligen redan har kredit.

Så jag undrar om det är någon som vet någon fotoaffär där de samarbetar med GE Money Bank? Så kanske jag äntligen kan köpa en ny fin kamera...=)

Tack!

/Jonatan
 

T-Max 400

Aktiv medlem
Varför inte gå till din vanliga bank och be om pengar?

Lägre ränta och de brukar inte bry sig så mycket om det är under 50000kr du vill låna (borgenärer etc tänker jag på)

Mvh
 

Dajo

Aktiv medlem
Vaför ine ta det kreditbolag som butiken med bäst pris/service samarbetar med?

Bara för att du har kredit hos GE betyder ju inte att du måste utnyttja den?

Så länge det inte är räntefritt är ett vanligt banklån nästan alltid att föredra.
Du kan då köpa delarna av flera olika leverantörer efter tycke och smak.
 

Dajo

Aktiv medlem
T-Max 400 skrev:
Men för att svara på din fråga, kolla netonnet i så fall, aldrig sett "vanlig" fotobutik erbjuda kredit...

Mvh
Jag har inte sett en fotobutik som inte erbjudit räntefritt...

Alla kanske inte ahr det i skylten men om man frågar så...
 

Malm

Aktiv medlem
Såväl Cyberphoto som Scandinavian har avbetalning via Handelsbanken finans med räntefritt upp till 12 månader.

/A
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
På tal om "räntefritt" så skall man syna det i sömmarna. Se alltid till att få uppgift om "total kreditkostnad". Med uppläggnings- och aviagifter brukar de "räntefria" lånen alltid ha en effektiv ränta som är ganska hög. Speciellt om det rör sig om lägre belopp som (10-20tusen).

Fredrik
 

Malm

Aktiv medlem
Handelsbanken:

295 + (25*11) = 570:- (om man låter det löpa ut på hela tiden, möjligheten finns ju att betala av tidigare).

En ganska blygsam kostnad för att slippa lägga ut t.ex 20 000:- på ett bräde..

/A
 

Joakim A

Aktiv medlem
Jag gillar siffror och kollar gärna räntor, avbetalningsplaner osv, även fast jag aldrig skulle låna själv.

Bättre att spara ihop pengar för att en dag få köpa den där prylen tycker jag, även om det känns hårt. Varför ge banken pengar som man kan samla ihop på egen hand, visst det tar ett tag, men pengarna kommer in och man får en lägre kostnad..

Skit samma nu, du vill ha en kamera på avbetalning.. välj dock inte GE, dom har höga räntor. Avgifter för faktura, uppläggning mm ger en hög totalkostnad.

Kolla med den bank du har ditt konto hos. Vet att Nordea och SEB har ganska låga räntor, Handelsbanken likaså.

// Jocke
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Malm skrev:
Handelsbanken:

295 + (25*11) = 570:- (om man låter det löpa ut på hela tiden, möjligheten finns ju att betala av tidigare).

En ganska blygsam kostnad för att slippa lägga ut t.ex 20 000:- på ett bräde..

/A
2.85% i kreditkostnad. Nej, det kan man inte klaga på.

Men se till att inte köpa något för 5000:-. Då utgör kreditkostnaden 11% :)

F
 

Dajo

Aktiv medlem
Expert har "köp nu och betala i mars" utan kostand för uppläggning, ränta, avi osv.

väljer man att inte betala i mars börjar räntan ticka på men det är ju ett annat problem.
 

Zebulah

Aktiv medlem
Om du är med i något fack brukar de nästan alltid ha avtal med nåon bank där du kan få lån till hyfsad ränta och oftast utan uppläggningsavgift. Dessutom oftast via autogiro så du slipper månadsavgiften.

Visst är det oftast bäst att spara ihop till det man skall köpa men ibland är det inte möjligt. I fjol köpte jag frilufts grejor för ungefär 40000:- och i vår skall jag köpa friluftsgrejor för mellan 20-30000:-. Blir tufft att dessutom spara ihop 10000:- till en ny kamera i vår så antingen får jag ta en räntefri avbetalning eller så får jag vänta med en ny kamera till nästa år. Att vänta känns dock lite bakvänt eftersom jag lägger ut mellan 2000-2500:- varje sommar för korten från fjällturerna och det kan jag lika gärna lägga ut på en digitalkamera.
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Joakim A skrev:

Bättre att spara ihop pengar för att en dag få köpa den där prylen tycker jag, även om det känns hårt. Varför ge banken pengar som man kan samla ihop på egen hand,
Du är en klok man Jocke. GE - det är väl sista banken att kontakta - ockerräntor på 18%. Nästa steg är maffian
 

indigo

Aktiv medlem
Oj, det blev många svar, tack för det! =)

Nu är det ju tyvärr inte så enkelt, jag kanske skulle klargöra läget lite mer...

För att man ska kunna få betala på avbetalning måste man ha fast anställning, och det har jag haft i över tre år, och under denna tid har jag alltså köpt grejer (musikprylar) på avbetalning hos GE Money Bank, och har därför gott om kredit där. Men nu har jag inte fast anställning längre, efter ha fått sparken (sist in, först ut...). Så därför kan jag ju inte teckna ett nytt konto på t.ex. Handelsbanken.

Och just det, självklart är det räntefritt som gäller, annars kunde jag ju bara ta ut pengar på mitt GE Money Bank-kort...

/Jonatan
 

Zebulah

Aktiv medlem
indigo skrev:
Men nu har jag inte fast anställning längre, efter ha fått sparken (sist in, först ut...). Så därför kan jag ju inte teckna ett nytt konto på t.ex. Handelsbanken.
Satt i precis samma sits själv en gång i tiden och då fick det bli dåvarande FINAX som lånade pengar till mig. Kan säga att det INTE var roligt att betala tillbaka för trots en stor månadsavgift var det nästan bara räntor jag betalade.

Nu annonserar ju GE överallt med rätt låga räntor (5,95%). Vet dock inte på vilka belopp eller lånetider de räntorna gäller men de har säkert fått anpassa sig till verkligheten med medlemslån etc. Kan säga att jag knappast får lägre ränta än 5,95% på ett medlemslån heller.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Zebulah skrev:
Satt i precis samma sits själv en gång i tiden och då fick det bli dåvarande FINAX som lånade pengar till mig. Kan säga att det INTE var roligt att betala tillbaka för trots en stor månadsavgift var det nästan bara räntor jag betalade.

Nu annonserar ju GE överallt med rätt låga räntor (5,95%). Vet dock inte på vilka belopp eller lånetider de räntorna gäller men de har säkert fått anpassa sig till verkligheten med medlemslån etc. Kan säga att jag knappast får lägre ränta än 5,95% på ett medlemslån heller.
Den absolut lägsta räntan som går att få på avbetalning är den i vår expertbutik i norrköping under förutsättning att man lånar till maxbeloppet på 20 000. Lånet är räntefritt med uppläggningsavgift på 295 kr samt avi-avgift på 25 kr/MÅNADEN. Det speciella med just det här avtalet är att du betalar endast 349 kr/månaden tills varan är betald med möjlighet att fyllnadsbetala in mer om man så önskar. Enligt mina beräkningar ger det en ränta på c:a 9% utslaget på totalbeloppet och den totala återbetalningstiden som blir 5 år. Total kreditkostnad på 20 000 blir 1825kr fördelat på 61 månader,jag tror inget annat kreditinstitut kan slå de villkoren.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Lån är lån hur som helst,,
Jag ser för mig personligen Lån som ett ickealternativ.

Spara, även om det är svårt, det är en bra övning också;)

Mvh Niclas, som har sparat en stund;)
 

Dajo

Aktiv medlem
indigo skrev:
Oj, det blev många svar, tack för det! =)

Nu är det ju tyvärr inte så enkelt, jag kanske skulle klargöra läget lite mer...

För att man ska kunna få betala på avbetalning måste man ha fast anställning, och det har jag haft i över tre år, och under denna tid har jag alltså köpt grejer (musikprylar) på avbetalning hos GE Money Bank, och har därför gott om kredit där. Men nu har jag inte fast anställning längre, efter ha fått sparken (sist in, först ut...). Så därför kan jag ju inte teckna ett nytt konto på t.ex. Handelsbanken.

Och just det, självklart är det räntefritt som gäller, annars kunde jag ju bara ta ut pengar på mitt GE Money Bank-kort...

/Jonatan
Var oärlig och påstå att du jobbar där du gjorde...
Dom kollar mycket sällan på så låga summor som under 50 000kr.
Har du inga anmärkningar så går det igenom.
 

Zebulah

Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Den absolut lägsta räntan som går att få på avbetalning är den i vår expertbutik i norrköping under förutsättning att man lånar till maxbeloppet på 20 000. Lånet är räntefritt med uppläggningsavgift på 295 kr samt avi-avgift på 25 kr/MÅNADEN. Det speciella med just det här avtalet är att du betalar endast 349 kr/månaden tills varan är betald med möjlighet att fyllnadsbetala in mer om man så önskar. Enligt mina beräkningar ger det en ränta på c:a 9% utslaget på totalbeloppet och den totala återbetalningstiden som blir 5 år. Total kreditkostnad på 20 000 blir 1825kr fördelat på 61 månader,jag tror inget annat kreditinstitut kan slå de villkoren.
Problemet i frågeställarens fall är väl att han inte har någon anställning och då kanske det är problem att få en sån avbetalning. Annars så håller jag med om att det är svårt att slå om man ser på totalkostnaden.
 
ANNONS