Annons

vad betyder allt?

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotoTobbe

Ny medlem
hej hej!

Jag är helt ny på det här med fotning. Och undrar helt enkelt vad alla siffror betyder på objektiven t.ex. 80-400/4,5-5,6.

vad kan vara logom att börja med när man e riktigt ny?

Tacksam för svar
 

T-Max 400

Aktiv medlem
Spontant tycker jag att telezoomobjektiv är dumt att BÖRJA lära sig på. (80-400;an du tar som ett exempel är en telezoom).

Börja med lite vanligare objektiv;

Fast 50mm eller vanlig zoom som sträcker sig från lite vidvinkel till lite tele (28-80 ca om du har en vanlig kamera och 18-50 om du har en digital systemkamera)

Enklast är ett fast 50mm så förstår du hur bländaren/slutartiden samspelar lättare.

Mvh
 

Gatufoten

Aktiv medlem
PhotoTobbe skrev:
hej hej!

vad kan vara logom att börja med när man e riktigt ny?

Tacksam för svar
Objektiv har du redan fått svar på. Men du ska väl ha kamera också?

Att tala om vad som skulle vara rätt för just dig kan ingen säga. Dels är ekonomin en gräns. Vanligen tror jag att man ska ta i så det svider lite, det har man igen sen. Att köpa enklast tänkbara är väl lämpligt om man vet att "det här med att fota tänker jag inte lägga ned all tid på". För det tar tid att lära sig.

Nu har jag allt jag önskar men skulle jag börja om igen så... Det finns hyggligt bra kameror för fyra - fem tusen kronor - tänk på att priset på kameran är en sak sen krävs mer prylar. Att köpa bättre bild med dyra grejor är svårt och väldigt mycket slöseri med pengar.
 

BoSamuelsson

Aktiv medlem
Tobbe,

ett mycket gott råd från mig.
ta kontakt med en fotoklubb på den orten där du bor.
Dom brukar stå med i föreningsregistret som finns i alla telefonkataloger.

Hittar du inget så kontakta mig och tala om var du bor så fixar jag namn och telefonnummer åt dig
 
ANNONS