Annons

Irc?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas_lindquist

Aktiv medlem
Hur jag ska forumlera mig så att detta inte blir missuppfattat vet jag inte, men jag har en idé om en chat kanal. Syfte? Att man dels:

1) Kan köra det vi gör här - diskuterar - fast få snabbare svar.
2) Kunna ha vissa givna dagar/tider - t.ex. sön 20:00 diskuterar vi.... o.s.v.

Jag har märkt att det ofta är rätt så många uppkopplade och inloggade på fotosidan, så varför inte kunna utnyttja det fullt ut?

Teknik: Webb-chat (Java) baserad på en IRC server (Så man kan köra mIRC motsv.)? Vad tror ni?

/Jonas
 

Malm

Aktiv medlem
Vi har pratat om detta tidigare men det verkar som om det finns en viss rädsla för att man tappar kunskap ur forumet. Fördelen med forumens nuvarande form är att alla har tillgång till all information, denna möjligheten försvinner med IRC (?).

2) är faktiskt en riktigt bra idé som helt klart skulle vara värd att klura vidare på!

/malm
 

wennerstrom

Aktiv medlem
Just det där att ha schemalagda temakvällar i en chat låter som en grymt bra ide, speciellt om någon har lust att ta på sig att redigera och sammanställa det som sägs efter varje gång så att det kan finnas kvar som en del i kunskapsbanken.

Nån med gott om tid?

//Bengt
 

wennerstrom

Aktiv medlem
jonas_lindquist skrev:


Asså gott om tid? Att konfigurera IRC servern så att den loggar? :)

Man behöver inte sammanställa det som ett dokument, det räcker väl att man som sagt lägger ut loggarna?

/Jonas
Nja, min erfarenhet av chatloggar är att dom blir betydligt mycket enklare och roligare att läsa om man redigerar dom lite.

Om inte annat så för att ta bort alla smileys ;)

//Bengt
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Någon som har tips på bra IRC-klienter för webb-bruk? Java-baserade är väl OK men börjar bli lite svårt att få igång för den ovane, nu när det inte följer med alla browsers (IE6) längre. Finns någon enklare variant.
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
clindh skrev:
Någon som har tips på bra IRC-klienter för webb-bruk? Java-baserade är väl OK men börjar bli lite svårt att få igång för den ovane, nu när det inte följer med alla browsers (IE6) längre. Finns någon enklare variant.

phpChat kanske kan vara något. Gratis för icke-komersiellt bruk, fullt stöd för IRC-protokollet, http://www.phpwizard.net/projects/phpChat/.

Nu ska jag gå och hämta ut min Holga.

/Joakim
 
ANNONS