Annons

Ukrainska problem!

Produkter
(logga in för att koppla)

martim

Aktiv medlem
Neej!!

Min kära Kiev 88 har pajat slutaren. Vad ska jag göra? Kostar nästan lika mycket att reparera som att köpa en ny.

Finns det någon häromkring som gillar att meka med gamla kameror? Eller vågar man lossa på skruvarna själv månne?
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Är det en uppgraderad Kiev (tygslutare?) eller en direkt från fabrik?

Jag har öppnat objektiv och magasin och fixat sådana men jag skulle dra mig från att skruva i huset på egen hand (bra verktyg är A&O) såvida jag hyste någon större förhoppning om att få ihop en fullt fungerande kamera. I rent studiesyfte skulle det dock vara intressant.
 
Senast ändrad:

martim

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Har nu mailat araxfoto och det verkar som sagt inte vara så farligt dyrt, men frågan är väl ändå om det är värt det. Det är en rätt gammal Kiev har jag känslan av (köpte begagnat). Den är vad jag kan förstå direkt från fabriken utan uppgraderingar.

Att uppgradera och reparera den Kieven som jag har med en helgenomgång och snabbvev skulle gå på $155+frakt. Att köpa ny arax kostar över $500, stor prisskillnad. Kommer verkligen min gamla Kiev funka lika bra efter reparationen?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
martim skrev:
Det är en rätt gammal Kiev har jag känslan av (köpte begagnat).
Jag vill minnas att de två första numren i serienumret är årtalet för tillverkningen. Om det stämmer så var min från 1992, vilket var en hel del nyare än jag trodde.

Att skruva själv med Kiev kan vara lite trixigt eftersom konstruktionen verkar bygga en hel del på stora toleranser mellan delarna. Det finns så att säga en del "justermån" i många skruvförband och i vissa fall (i spegelmekanismen) även plåtdelar som man får böja till för att justera dem.

Fördelen med att köpa nytt är väl att man i en del fall kan välja att få P6-bajonetten istället och få tillgång till mycket skojigare objektiv från t ex CZ Jena. Fast har du redan en tillräcklig Arsenal ;-) objektiv så kanske det är ointressant. Och 500 dollar är skrämmande mycket pengar för ett Kievhus. För de pengarna kanske man kan få en modern Exakta 66.

Nå, jag skulle nog betala de 155 dollarna.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
jimh skrev:
... Och 500 dollar är skrämmande mycket pengar för ett Kievhus. För de pengarna kanske man kan få en modern Exakta 66.
500 dollar för enbart huset?

Jag har för mig jag betalade något sådant för hela kittet (2 mag, spegelprisma, normal) och då fick jag en uppgraderad med MLU (från kievcamera) som har kännts som mycket kamera för pengarna. Jag kan dock inte jämföra med Exakta då jag inte känner till den.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nä, 500 dollar verkar vara en orättvis jämförelse om man kollar på Arax hemsida. 299 eller 329 verkar vara huspriserna, beroende på om man skall ha spegeluppfällning eller inte.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
martim skrev:

Att uppgradera och reparera den Kieven som jag har med en helgenomgång och snabbvev skulle gå på $155+frakt. Att köpa ny arax kostar över $500, stor prisskillnad. Kommer verkligen min gamla Kiev funka lika bra efter reparationen?
Specade de vad uppgraderingen innehöll?

Har för mig jag läst någonstans att Arax genomför samma uppgraderingen på äldre kameror på samma sätt som på de nya från fabrik. inkl. byte till tygridåslutare, utbyte av klena mekaniska konstruktioner inuti, "interior flocking" för att eliminera reflexer i huset, byte till pentaxon-six bajonett och kanske även installation av MLU. Jag är inte säker men om så är fallet så kan du från reparationen få tillbaka i princip samma kamera som om du köper en ny uppgraderad.

Känner du till kiev report? Där kan du nog hitta mass tips och få kievråd av sådana som är mer insatta än oss här på fotosidan.

Låt oss gärna höra hur du väljer att göra.

Vill du kika och jämföra din med min uppgraderade Kiev, så hör av dig Martim. Jag bor också i Uppsala (jag var med på KUF träffen på Williams i våras med min ukrainska bjässe).
 

martim

Aktiv medlem
jimh skrev:
Jag vill minnas att de två första numren i serienumret är årtalet för tillverkningen. Om det stämmer så var min från 1992, vilket var en hel del nyare än jag trodde.

Att skruva själv med Kiev kan vara lite trixigt eftersom konstruktionen verkar bygga en hel del på stora toleranser mellan delarna. Det finns så att säga en del "justermån" i många skruvförband och i vissa fall (i spegelmekanismen) även plåtdelar som man får böja till för att justera dem.

Fördelen med att köpa nytt är väl att man i en del fall kan välja att få P6-bajonetten istället och få tillgång till mycket skojigare objektiv från t ex CZ Jena. Fast har du redan en tillräcklig Arsenal ;-) objektiv så kanske det är ointressant. Och 500 dollar är skrämmande mycket pengar för ett Kievhus. För de pengarna kanske man kan få en modern Exakta 66.

Nå, jag skulle nog betala de 155 dollarna.
Hmm .. i så fall är min Kiev från 1985. Rätt gammal som sagt, men i så fall rätt välbevarad om detta är första gången den strular så här.

Har i och för sig inte så stor arsenal objektiv =D, endast en normal. Dessutom är mina magasin av den äldre modellen. Kanske vore bäst att sälja/byta in det defekta systemet till någon hugad kamerarepestauratör om det går och investera i ett nytt. Fast då kanske jag snarare köper en begagnad bladare, eller 67a av något märke istället. Prisskillnaden är inte så stor. $600-$700 på www.keh.com.
 

martim

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Specade de vad uppgraderingen innehöll?

Har för mig jag läst någonstans att Arax genomför samma uppgraderingen på äldre kameror på samma sätt som på de nya från fabrik. inkl. byte till tygridåslutare, utbyte av klena mekaniska konstruktioner inuti, "interior flocking" för att eliminera reflexer i huset, byte till pentaxon-six bajonett och kanske även installation av MLU. Jag är inte säker men om så är fallet så kan du från reparationen få tillbaka i princip samma kamera som om du köper en ny uppgraderad.

Känner du till kiev report? Där kan du nog hitta mass tips och få kievråd av sådana som är mer insatta än oss här på fotosidan.

Låt oss gärna höra hur du väljer att göra.

Vill du kika och jämföra din med min uppgraderade Kiev, så hör av dig Martim. Jag bor också i Uppsala (jag var med på KUF träffen på Williams i våras med min ukrainska bjässe).
Mja .. §155 var endast för slutaruppgradering och reparation. Skickade iväg ett mail där jag frågade hur mycket en total uppgradering skulle landa på. Vi får se vad de svarar. Med tanke på vad ett nytt araxhus kostar, kan jag tänka mig att det inte är värt en heluppgradering.

Tack Richard för erbjudandet, jag är klart intresserad, men just nu är jag inte i Sverige. Kommer tillbaks om ett par dagar. Hör av mig då. Visst minns jag dig och din Kiev. Fast då visste jag inte vad det var för kamera egentligen.
 
ANNONS