Annons

Filter??

Produkter
(logga in för att koppla)

Fiddix

Medlem
B+W, Hoya eller Cokin? Vem gör dom bästa filterna? Ser man någon skillnad på resultatet mellan de olika fabrikaten?
 

Sumpen

Aktiv medlem
Jag tror de flesta glasfiltertillverkare har bra kvalitet på sina grejer. BW och Heliopan framhåller att de använder glas från Schott, som levererar glas till Zeiss objektiv. BWs filter, i alla fall vissa, har en stadigare och bättre metall som gör att filtren inte fastnar i objektivet, vilket har hänt mig några gånger med Hoya.

Cokins plastfilter är det många som avråder ifrån.

/Erik
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Viktigare än märket är att de är multicoatade eller åtminstone coatade. De flesta tillverkare har flera serier i olika prisklasser där det är just ytbeläggningen som skiljer.

Coatingen ger bättre ljusinsläpp men framförallt bättre egenskaper i motljus.
 

EricSthlm

Avslutat medlemskap
jag använder bw multicoated uv filter. det e bättre kvalitet på bws filter än hoyas. men om själva bilden skiljer sig från filter till filter vet jag inte.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Vad gör denna tråd under "gör det själv"? Ska du tillverka ett eget ;)
Man kan repa plexiglas med svinto och få ett trevligt softfilter. Eller droppa små droppar klart nagellack på ett UV-filter för samma användning. SÅ, nu hamnade tråden på rätt ställe! :)

B+W och Heliopan är kända för sin perfektion och nogranna parallella planslipning av filtren. Jag köper bara B+W filter till mina Rollei-kameror när jag köper nya filter till dem. Men jag har inte märkt någon skillnad när jag använder filter från Hoya fast då inte på mina Rollei's.

Jag använder ibland filter från 30-talet på Rollei's, och de är inte antireflexbehandlade. Skillnaden blir bara synlig i extrema förhållanden som motljus. Men alla dagens filter är antireflexbehandlade (utom pol- och softfilter då).
 
ANNONS