Annons

Rondinax dagsljusframkallare - randiga negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

msse

Aktiv medlem
Hej och gott nytt år!

Jag har haft lite problem efter att jag bytte från min gamla Paterson till en Rondinax 35 U dagsljusframkallare. Många av mina negativ får numera ränder i de ljusa områdena, ungefär som en gammal vävtapet. Problemen kommer oavsett framkallare och film.

Så här gör jag:

Häller i framkallare, vrider ungefär var tredje sekund under framkallningstiden, häller ut framkallaren och i med stopp och fortsätter vrida i 1.5 minuter. Sedan fixerar jag enligt samma procedur.

Någon som har en idé?

/_Mycket_ tacksam för svar!
 

Bilagor

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det är många som har problem med snurragitering. Själv har jag aldrig ens provat det, jag blev avrådd redan innan jag tog mina första stapplande steg med soppandet. Det borde väl gå att vända på Rondinaxen också och agitera mer traditionellt?
 

csandlund

Aktiv medlem
Jag brukar bara använda "paterson pinnen" de första 30 sek. efter det sätter jag på locket och agiterar genom att vända på dosan.
 

Graal

Avslutat medlemskap
msse skrev:
Så här gör jag:

Häller i framkallare, vrider ungefär var tredje sekund under framkallningstiden, häller ut framkallaren och i med stopp och fortsätter vrida i 1.5 minuter. Sedan fixerar jag enligt samma procedur.
Gjorde du så med din Paterson-dosa också?
 

csandlund

Aktiv medlem
Förresten agiterar du med pinnen hela tiden?
Du ska bara vända ett par ggr på dosan per minut eller halvminut (beroende på framkallarens rekomendation).
 

laha

Aktiv medlem
Om jag inte minns fel, så står det i bruksanvisningen för Rondinax att filmen måste agiteras kontinuerligt. Dosan innehåller så lite vätska att hela filmen inte täcks. Att vända på den här dosan funkar inte alls.
Rondinax blev väl aldrig riktigt populär, kanske var den för dyr, kanske gav den ojämt resultat, vad vet jag
 
Senast ändrad:

msse

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Tror ni det finns något sätt att komma undan effekten, snurra långsammare, jämnare, snabbare?

Den är ju så smidig att använda..
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
msse skrev:
Den är ju så smidig att använda..
Jag måste säga att jag aldrig hade hört talas om den där dosan, så jag var tvungen att googla lite. Den verkar ju hur smart som helst! Ladda i dagsljus direkt från kassetten liksom.

Då förstår jag verkligen att du vill få den att funka. Jag vet inte om den rymmer mer vätska än den rekommenderade mängden, men det skulle ju kunna vara värt att testa lite överdosering i så fall.
 

msse

Aktiv medlem
Tyvärr går det inte att fylla den mer - det hade kanske hjälpt till annars.

Vad tror ni om att förlänga framkallningstiden?
 

erik99

Aktiv medlem
Har inte avänt systemet på många år, men minns att man skulle vrida fram filmen ett 1/2 varv var 30:e sekund. Filmen är då i "soppan" halva tiden, men blöt hela tiden s.a.s. Att agitera var 3:e sekund sätter säkert spår på filmen i form av ränder.
 
Senast ändrad:

msse

Aktiv medlem
Finemang, då testar jag det lite senare i dag.

Du kommer inte ihåg om man skall agitera kontinuerligt de första trettio sekunderna som vanligen rekommenderas?

Mvh
Mats
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag har sett denna Rondinax i reklam i fotoböcker från 30-talet, och den verkar intressant. Fanns både för 120- och 135-film. Undras när den slutade tillverkas?
 

Kijana

Aktiv medlem
jimh skrev:
Det är många som har problem med snurragitering. Själv har jag aldrig ens provat det, jag blev avrådd redan innan jag tog mina första stapplande steg med soppandet.
Du får gärna utveckla det där.
Jag höll också på att skaka hela tanken förut, men sedan jag började om med framkallning för ett par år sedan så har använt mig av snurragitering. Hittills har jag inte stött på några problem alls.
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet av denna typ av framkallningsapparat men att snurra runt spiralen vid agiteringen kan resultera i flammighet.
Har använt Paterson dosa och om man roterar spiralen snabbt med mittpinnen och använder småbildsformatet strömmar framkallningsvätskan genom filmens perforeringshål,
Dett kan då ge upphov till ränder.
 

erik99

Aktiv medlem
msse skrev:
Finemang, då testar jag det lite senare i dag.

Du kommer inte ihåg om man skall agitera kontinuerligt de första trettio sekunderna som vanligen rekommenderas?

Mvh
Mats
Jo gör det, åtminstonde 10-20 sekunder i lugn takt, och var alltid noga med att vrida filmen ett halvt varv, annars kan det bli lite hur som helst. Lycka till
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Kijana skrev:
Du får gärna utveckla det där.
Jag höll också på att skaka hela tanken förut, men sedan jag började om med framkallning för ett par år sedan så har använt mig av snurragitering. Hittills har jag inte stött på några problem alls.
Jag har tyvärr inte så mycket att utveckla det med. Jag har kört vändagitering hela tiden, förutom i jobon då förstås. Min motvilja mot snurrandet kommer bara från utsagor från andra. Om pinnen ger dig jämn framkallning tycker jag du skall fortsätta med den. Det är ju en oslagbart smidig metod utan slabb och spill.
 

msse

Aktiv medlem
Jag hade två filmer som var redo för framkallning, men tyvärr glömde jag kalibrera kamerans ljusmätare så den ena filmen blev utvattnad - och med en annan sorts ränder; som bredare skiftningar. (halvt varv var trettionde sekund)

Den korrekt exponerade filmen hade spår av ränder på någon bild.

Får nog bli gamla Paterson-burken igen.

Tack för alla tips och svar och ett gott nytt år på er alla.
 

msse

Aktiv medlem
Om någon mot förmodan skulle snubbla på den här tråden igen:

Jag löste problemet genom att dra ner framkallningstiden med 15%, samt att snurra försiktigt ett kvarts varv var femte sekund.

Kanske någon som kan ha nytta av det i framtiden.


Mvh
Mats
 
ANNONS