Annons

Mörkrumsljus för färgkopiering

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseM2

Medlem
Hej alla kloka på nätet!
Vid mogen ålder funderar jag på att börja med färgkopiering och utnyttja process RA-4. Är det någon som vet vilken våglängd som mörkrumsljuset skall ha för att vara någorlunda säkert att använda tillsammans med Kodaks papper? Tanken jag har är att ta några lysdioder med rätt våglängd och utnyttja som ledljus i mörkrummet.

Lasse
 

BenHur

Aktiv medlem
Många års erfarenhet av att kopiera färg säger mig att du klarar dig bättre med kolmörker och ordning på grejorna istället...

Det lilla ledljuset du får av dioderna bara förvirrar!!!

Tog hem en sån lampa på prov en gång och den åkte raskt i retur. Det är av noll å intet värde att ha ljus när du kopierar färg.
 

laha

Aktiv medlem
Efter många års erfarenhet av färgkopiering med natriumlampa tycker jag att den är ovärdelig. Den ger tillräckligt ljus för att läsa av timer, hitta pjattar och sånt. Dom filter som finns för vanliga mörkrumslampor är däremot värdelösa. Hur diodlampor funkar vet jag inte.
 

LasseM2

Medlem
Jag är ännu inte färdig. Hårdvaran är klar. Den består av en gammal trafo från en kasserad ljusslinga, dioder för att göra en likriktare och förkopplingsmotstånd framför varje ljusdiod. Nu provar jag med fem stycken. Materialkostnad 25 spänn. Ljusmängden gör att jag hittar i mörkrummet. Det som återstår är att kontrollera om pappret slöjas
 

mipert

Aktiv medlem
LasseM2 skrev:
...Det som återstår är att kontrollera om pappret slöjas
Glöm inte att testa på ett exponerat papper. [Du kanske redan vet det]

Jag brukar exponera en bit papper med ljus från förstoringsapparaten så jag efter framkallning precis kan se en svag ljusgrå ton.

Sedan lägger jag ett sådant belyst papper i mörkrumsljus en tid, delvis övertäckt. Efter framkallning ser jag om det blivit mer svärtat.

När jag kopierade färg ställde jag lampan så att papperet blev slöjfritt i 45 sekunder.

Det räcker gott och väl för mig, papperet belyses kanske 12 sekunder, sedan tar det tio sekunder att få ned det i framkallaren.

Fördelen är att jag har ett rätt schysst ljus i labbet, kan se saker utan problem.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Annan tråd om samma sak

Eftersom jag var med och byggde lampan som beskrivs i den andra tråden kan jag säga att det krävs inte mycket för att slöja ens ett oexponerat papper!

Från början hade vi 10 lysdioder med 100 Ohm förkoppling till varje samt en gemensam trimpotentiometer på 100 Ohm kopplad mellan matningsspänningen och förkopplingsmotstånden. Det var alldeles för mycket ljus, det märktes på första provbiten. En lätt modifikation med ett 2 kOhm-motstånd istället för potentiometern gav bättre resultat och vad jag kan se påverkas inte pappret. Det är möjligt att vi skulle kunna minska seriemotståndet något men eftersom det funkar bra så här har vi inte gjort några ytterligare ändringar.
 
ANNONS