Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd, scanner & skrivare.

Produkter
(logga in för att koppla)

fsi

Medlem
Hej
Jag funderar på att delvis överge mörkrummet och 'framkalla' i datorn. Jag vill framkalla mina negativ (s/v) som vanligt och sedan scanna in dem, fixa till och sedan skriva ut (på fotopapper). Helst vill jag inte köpa en filmscanner utan en flatbädd så att jag även kan scannan in foton. Jag kommer mest att använda grejerna till s/v men även till färg. Tror inte att jag kommer att skriva ut större än A4. Jag kan tänka mig att lägga mellan 6-10.000 för både scanner och skrivare.

Är tacksam för råd och synpunkter på val av scanner och skrivare. Är det någon som har provat på lite olika papper så är jag även intresserad av det!

/Fredrik
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Svartvitt korn är knepigare att skanna än färgdior och ställer större krav på skannern, i mina ögon i alla fall. Vad kör du för filmformat? Mellanformat och uppåt är inga problem för en flatbädd men för småbild är det filmskanner som gäller om man är kräsen och vill ha någotsånär skarpt korn. Epson 2450 tillhör de bättre flatbäddarna och ryms i din budget.

Om skanning av påsiktsbilder är ditt enda skäl att köpa flatbädd föreslår jag att du istället köper en riktig filmskanner och kompletterar med en billig flatbädd för 700-800 kr för kopiorna. Det krävs inte så mycket av skannern för det. Kör du andra format än småbild och vill kunna skanna dem är nog en bra flatbädd smartare dock.

Även bläckstrålarna är bättre för färg än för svartvitt. Jag har en Epson och kan skriva ut någotsånär neutrala svartvita bilder om jag kör matt papper. Men de har inte "stunsen" man får i traditionella kopior. Det finns gråskalebläck att köpa men det är några tusen i investering plus att du behöver dedikera en skrivare till det.

Förkasta inte idén, det kan funka för dig. Det funkar någotsånär för mig. Inte så att jag har slängt ut förstoringsapparaten men det är åtminstone sällan den används. Men jag tycker du skall försöka få testa grejerna innan du bestämmer dig för att avgöra om kvaliteten duger.
 
Senast ändrad:

fsi

Medlem
Jag ta bara småbild, så det kanske det är lika bra att satsa på en diascanner.

Är det någon mer som har erfarenheter av att skriva ut svartvitt? Val av papper och skrivare? Jag har tittat lite på Canon Bubble Jet S 820, är det någon som har testat den?

/Fredrik
 
ANNONS