Annons

Antarktis i Februari...

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Ja, då är det dags för en otroligt spännande resa!

I slutet på Februari kommer jag och min far att åka iväg på en resa till Antarktis.

Så, nu är min fråga, vad av min utrustning skall jag ta med, och vad behöver jag komplettera med?

Det jag tänkt ta med är:
Canon EOS 300D + Batterigrepp.
Canon 18-55mm 1:3,5-5,6
Canon EF 35-70 mm
Canon EF 70-200mm f/2.8L USM
LowePro Nova 3 (om jag inte köper en ny väska)
Alla minneskorten
Canon EOS 650 (Analog kamera som "backup")

Självklart UV/Skylight filter på alla objektiv som skydd.

Det jag tänkt komplettera med är:
1,4x Extender (om ekonomin tillåter)
Nån sorts tripper för att tanka över bilderna
Eventuellt fotoryggsäck!

Så, är det nått mer jag behöver?

Behöver jag ta med mig stativ?

Vad för film skall jag välja till "backup" kameran?

Vi kommer vara 2 dagar i Bueonos Aires. Hur är det med stöldrisken där?

Nått mer man skall tänka på?


/Jocce
 

arldic

Aktiv medlem
-40 i februari

Inte svar på din fråga, men något att tänka på.
Jag såg att medeltemparaturen var -40 i februari 2002, klarar 300D det? jag har läst om många som har problem vid betydligt högre temperaturer.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
vågar du satsa på digitalen?

Jag skulle försöka få tag på ett billigt filmhus som extra backup och sedan inrikta mig på att analogkamerorna är de enda som (kanske) fungerar. Mycket film med andra ord t.ex velvia 50 och så en lite neutral 100-film typ sensia eller provia + några rullar provia 400. Har själv en 20D men skulle vid en sådan här resa (vill själv åka till Antarktis) inte lita på att den kommer att fungera. I viket fall som helst så tror jag att du kommer att ångra dig om du inte tar med dig mycket diafilm.

Högst personlig åsikt
Lycka till!!!
 

chralm

Aktiv medlem
Var var det -40 i februari (Antarktis är ett stort område). Och var skall resan gå?

Jag gissar att det är båt som gäller och att det eventuellt blir landstigningar med mindre båtar. Så JA ta med stativet. Har själv gjort sådana resor på Svalbard och stativ är bra.

Man kan till och med använda stativet i en gummibåt då dess rörelse är mjuk och man kommer ju ifrån skakningsoskärpa.

mvh Christian
 

Staffan_T

Aktiv medlem
Jocce skrev:
Behöver jag ta med mig stativ?
Jag var själv på Antarktiska halvön i december och hade med mig ett enbent stativ som jag inte använde alls plus ett trebent ministativ som jag använde ett par gånger. Jag skulle säga att om du brukar använda stativ så har du nytta av det även i Antarktis men själv nöjde jag mig för det mesta med objektiv med bildstabilisering. Ibland dyker djuren upp snabbt (både bokstavligt och bildligt) och då kan det vara svårt att hänga med om man använder stativ, men det finns också många stillastående motiv där man kan ha nytta av stativet. I december (alltså kring midsommar) var det dock så djup snö på land att det var svårt att använda stativ där. Dessutom var det ljust dygnet runt (ISO 100 för det mesta, ISO 200 mitt i natten). I februari kommer det att vara mer barmark och mindre ljust på natten.

Vi kommer vara 2 dagar i Bueonos Aires. Hur är det med stöldrisken där?
Som i de flesta andra storstäder. Ingen större risk om man är normalt försiktig. Jag kände mig aldrig orolig i BA.

Jag hade med två digitala hus (EOS 20D och 300D). Det var inga problem med temperaturen som i december oftast låg strax under noll grader. En dag sken solen och då var det nog några plusgrader.

Jag hade med två bärbara hårddiskar för att inte riskera att förlora alla bilder vid en ev diskkrasch, men på den båt jag reste (Akademik Ioffe) med fanns även möjlighet att låna (hyra) en dator med CD-brännare.

Den längsta brännvidd jag använde var 400mm. Jag hade också med en extender (1,4x) som jag inte använde.

Ha gärna med någon slags "stänkskydd" för kameran eftersom det kan stänka saltvatten på båten även när det inte snöar/regnar.

/Staffan
 

Bilagor

arldic

Aktiv medlem
chralm skrev:
Var var det -40 i februari (Antarktis är ett stort område). Och var skall resan gå?

Jag gissar att det är båt som gäller och att det eventuellt blir landstigningar med mindre båtar. Så JA ta med stativet. Har själv gjort sådana resor på Svalbard och stativ är bra.

Man kan till och med använda stativet i en gummibåt då dess rörelse är mjuk och man kommer ju ifrån skakningsoskärpa.

mvh Christian
Jo, jag insåg det sedan, -40 i snitt var sydpolen.
 

Jocce

Aktiv medlem
Ang. Temperaturen så är det i de delarna vi kommer att vara som kallast ca -10 grader, och har kört med 300D:n i -15 tror jag som kallast, och det var inga problem.

Men visst är jag lite orolig ändå, därav jag tar med mig det analoga huset också. Min far kommer också ha med sig en 300D och ett analogt hus, så vi har juh fler hus med oss iaf.

Det är en "Pingvinsafari" vi kommer göra, med båt, och med vissa landstigningar.
Vi åker med "Polarquest" (www.polarquest.se).

Känns min lista med utrustning rätt, eller behöver jag införskaffa mig nått mer?

Skall införskaffa ett till batteri också tänkte jag.


/Jocce
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
Eventuell adapter till ström uttag för batteriladdaren är nog ingen dum idé - finns ju en uppsjö av olika stickproppar och voltantal i väggen...
 

edsjo

Aktiv medlem
Jag var på Antarktis mitten av januari till mitten av februari 2000 (jag var både vid kusten McMurdo) och vid själva geografiska sydpolen. Jag hade inte digitalt med mig då, men väl en Nikon F-801s med diverse objektiv. Det var normalt inga problem med kylan. Då det var extra kallt (kallare än -45 C) behövde jag ha kameran innanför jackan för att den skulle fungera bra. Till den kameran hade jag NiCd-batterier som ska fungera OK vid kyla, men de Li-jon-batterier som sitter i 300D (visst har den det) ska såvitt jag vet inte vara sämre vid kyla. Rent generellt kan man säga att AF-objektiv med den svaga dämpning de har av fokusringen ofta fungerar bättre vid kyla än manuella objektiv.

Stativ kan du säkert behöva även om det antagligen är ljust mest hela dagen vid den tid du åker. Vid mulet väder kan det dock bli ganska mörkt ändå, så speciellt om du vill ta bilder med långt tele så kan ett stativ vara bra.

Tag med varma kläder. Även om det är varmare vid kusten än inne vid sydpolen där jag var mesta tiden så är det mycket fuktigare luft vid kusten och kan kännas rejält gråkallt emellanåt.

Ha en trevlig resa!

Joakim
 

Jocce

Aktiv medlem
Då är man tillbaka, och bland mina Album finns nu en bild från Antarktis iallafall.

Tog över 2000 bilder, så det är lite sorterings och justeringsjobb, men ha tålamod, fler bilder och reseberättelse kommer så småningom!


/Jocce
 
ANNONS