Annons

Skanna dia Epson 2450

Produkter
(logga in för att koppla)

Nygards

Aktiv medlem
Jag kommer snart att köpa en scanner Epson 2450. Någon som vet om det är bäst att skanna in mellanformatsdia ramat eller oramat? Det vore bra att veta så att jag vet om jag ska framkalla mina dior med ramning eller ej.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag tror inte att eventuell kurvatur i filmen har så stor betydelse. Flatbäddar har ju rätt stort skärpedjup (med reservation för att jag inte har provat 2450). Så där är det nog dött lopp.

En annan sak att överväga är att du förlorar lite i marginalerna med ramar medan du kan skanna hela filmen oramat.
 

-Roger-

Aktiv medlem
Hej!

Jag upplever att om du delar ramen så att filmen kommer i direktkontakt med glaset får du bättre skärpa, det skiljer ju annars ett par millimeter där.

/Roger
 

pery

Aktiv medlem
Det följer med en hållare för 4 ramade småbildsdia, en för 2 längder om 6 oramade småbildsdia eller -neg och en hållare där man kan sätta en 6*9 och/eller en 4*5 tum. Tyvärr ingen hållare för mellanformat i längder. Det blir att lägga på glaset. Om mellanformatsramarna är tunna borde man kunna göra en hållare i kartong liknande den för småbildshållaren. Den är bara en styrning som håller diorna på plats. Ramarna ligger på glaset.

Per
 

Taiga

Aktiv medlem
Ett tips,det finns svarta pappramar för diaförvaring yttermåttet på en sån är 9x12 cm och finns för 6x6 och 6x7. Dom använder jag och scannar 6x6 dia i 9x12 masken på min Epson 2450. En fördel är att du aldrig behöver ta i själva dia bilden med fingrarna. Pappramarna finns att köpa på tremasystem,och det finns även en praktisk plastficka att förvara dom i.
 
ANNONS