Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det värt att renovera en gammal TLR-mellanformatskamera? (+bilder och annat)

Produkter
(logga in för att koppla)

mr.b

Aktiv medlem
Hej alla fotovänner i allmänhet och TLR-nördar i synnerhet!

I julas fick jag en gammal tvåögd spegelreflexkamera för 120-formatet av min moster. Kameran, en Lipca Flexora, tillhörde en gång min morfar. Det är alltså ingen Rollei eller Rolleicord som tycks vara de vanligaste TLR-kamerorna; detta är/var en lite billigare variant. Jag blev förstås glad över presenten, och tänkte dra ett par rullar genom den bara för att testa mellanformatet, vilket jag inte gjort förut. Kameran är i gott bruksskick, utan större skavanker. Det medföljer ett gulfilter, ett motljusskydd och en skinnväska. Jag har lagt ut bilder på kameran här.

Problemet är att slutaren inte fungerar till hundra procent. De långsamma tiderna, 1, 1/2 , 1/5 och 1/10 sekunder, hänger sig. Övriga tider, Bulb och 1/25-1/300 sekund verkar dock fungera OK. Jag funderar därför på att lämna in kameran på service, men bävar för vad det kan tänkas kosta. Eftersom kameran är så gammal och enkel känns det inte som att man vill slänga ut någon större summa på den. Jag kan tänka mig att lägga max en femhundring på servicen - mer än så vete tusan om det är värt.

Hur som helst, alla ni som äger en liknande gammal kamera. Vad tycker ni om att fota och att handha en sådan kamera? Är bildkvalitéten så bra att det är värt att använda den eller gör ni det bara för nostalgikänslan? Objektivet på min kamera är ett Ennar 75/3,5 C - möjligen är det antireflexbehandlat, tror jag mig ha lurat ut.

Jag har sett bilder som min morfar tagit med kameran på den tid det begav sig, och de ser helt OK ut. Bl.a. finns en ca 40x40 cm:s förstoring av min moster som man inte alls kan klaga på. Med modern film och stadig hand kanske storverk kan åstadkommas?!

Vänliga hälsningar,
Björn
 

Graal

Avslutat medlemskap
Ekonomiskt värde idag ca 500 kr, men i det fina samlarskicket din verkar vara kanske det ligger högre. Som brukskamera vet jag inget men de tvåögda spegelreflexerna är väldigt trevliga att arbeta med. Har själv en nytillverkad kinesisk Seagull som jag använder mycket. Ska du använda den bör den nog på slutarservice och det kostar säkert minst en tusenlapp. Om optiken har antireflexbehandling är den med all sannolikhet enskiktig och inte flerskiktig, märks endast i motljus då det kan bli en viss kontrastförsämring mot modernare optik. Ennaroptiken är säkert trelinsig eller möjligtvis en fyrlinig Tessar-kopia. Ser förstoringen i 40x40cm ok ut är det säkert en kamera som det kan vara värt att kosta på några kronor, speciellt när den ser så fin ut.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Använd kameran och se om den ger tillfredsställande resultat. Det är trots allt sällan man behöver använda de långa tiderna. Flera av dessa kameror hade enklare Pronto- eller Varioslutare med endast tider från 1/25 till 1/300 (plus B).

Är man lite händig kan man avmontera slutaren från kameran, öppna "locket" på den och lägga den i ett bad med kemiskt ren bensin och låta den ligga över natten och sedan skölja runt ett tag.

Det är troligtvis smuts som fastnat i smörjmedlet i slutarens långtidsverk.

Ekonomiskt lönar det sig inte att lämna in kameran för slutarrengöring i det här fallet, men det kan ju vara roligt ifall kameran har ett personligt värde för dig.

Annars kan du använda kameran på de kortare tiderna till vanlig fotografering, eller om du blir mer intresserad - köpa en bättre tvåögd kamera.

Jag började med min farfars gamla Yashica, som jag lekte sönder, men kunde fota lite med senare. Blev biten av den tvåögda stilen och köpte en Rolleiflex. Blev så imponerad av kvaliteten att jag började samla på tvåögda Rolleis. :)
 
Senast ändrad:

J. Patric

Aktiv medlem
Graal skrev:
Om optiken har antireflexbehandling är den med all sannolikhet enskiktig och inte flerskiktig, märks endast i motljus då det kan bli en viss kontrastförsämring mot modernare optik.
Det syns att den är antireflexbehandlad, och den har dessutom ett rött "C" som betyder just det. Skillnaden mot flerskiktsbehandling är marginell, speciellt när det handlar om en triplett som Ennar med bara sex glasytor.

Jag har Rolleicordkameror med Zeiss Triotar utan antireflexbehandling, och de ger hur bra kontrast som helst, och inte alls illa i motljus.

Jag har också dubbelanastigmater utan ar-behandling, med åtta glasytor mot luft, och där märker jag att kontrasten blir lägre, men det kan ju vara charmigt på sitt sätt. :)
 

mr.b

Aktiv medlem
Tack för snabba svar. Jag kommer som sagt att dra en rulle på de snabbare slutartiderna samt B-läget genom kameran, och sedan göra bedömningen huruvida det är värt att renovera slutaren. Om det bara är frågan om en rengöring i kemisk bensin, kan man göra det själv om man är varsam?

Jag har hittat en del webbplatser där service av Prontorslutare redovisas:

Här,

här, samt lite

allmän info.

Kanske jag blir biten, och köper en Rolleiflex eller -cord för en billig penning. Kan man få en för 1500-2000 kr så kan det ju vara värt det, men jag bestämmer mig först efter att jag sett bilderna från min (morfars) Lipca! Håller de måttet kanske det får bli min huvudmellanformatare. :)
 

J. Patric

Aktiv medlem
mr.b skrev:
Om det bara är frågan om en rengöring i kemisk bensin, kan man göra det själv om man är varsam?
Det kan gå. För att få lös slutaren från kameran så finns det troligtvis en låsring som du ser runt objektivets bakre del i kameran. Det brukar vara en ring med två skåror. Man kan använda ett specialverktyg för detta, eller så kan man försöka att gänga loss den med en skruvmejsel.

De främre linselementen brukar man kunna skruva loss för hand, och den bakre brukar man få loss som ovanstånde exempel med låsringen.

Om det är beckat fett som slöar ned de långa tiderna så KAN det räcka att man försiktigt doppar spetsen på en tandpetare eller nål i symaskinsolja och sedan petar på axlarna i långtidsverket.

Jag lyckades få fart på en Compurslutare, där sekunden var sex sekunder, på det sättet.
 

Bilagor

J. Patric

Aktiv medlem
mr.b skrev:
Kanske jag blir biten, och köper en Rolleiflex eller -cord för en billig penning. Kan man få en för 1500-2000 kr så kan det ju vara värt det, men jag bestämmer mig först efter att jag sett bilderna från min (morfars) Lipca! Håller de måttet kanske det får bli min huvudmellanformatare. :)
Med förstahandserfarenhet vet jag att trelinsiga objektiv kan vara mycket bra. Ska jag bara göra förstoringar som är 18x18 cm så spelar det ingen större roll om jag använder en kamera med trelinsiga Zeiss Triotar eller sexlinsiga Planar.

Jag hade tidigare en bild uppe på Fotosidan, som jag hade en förstoring i formatet 18x24, taget med en Rolleicord med trelinsiga Triotar utan antireflexbehandling. Knivskarp!
 

J. Patric

Aktiv medlem
Förresten, om du öppnar slutaren så skruva inte loss något av mekanismen - speciellt inte långtidsverket! Du riskerar i så fall att små fjädrar och kugghjul lossnar och hamnar lite här och var. Det är nästan omöjligt för en lekman att sätta ihop det igen, och dessutom OM man lyckas så kan tiderna bli feljusterade.

Det räcker att ta bort locket och ringen med tiderna ingraverade för att kunna rengöra slutaren i bensinbad.
 

mr.b

Aktiv medlem
OK, tack för tipsen! Jag kommer att köpa lite T-Max 400-film, och lite kemisk bensin, och ta tag i både fotograferandet och slutarproblemet under januari månad. Verkar ju gå att lösa på egen hand.
 

mr.b

Aktiv medlem
Kolla här hur en prontorslutare smutsar ner rengöringsbadet! Det verkar som att de drar åt sig en del smuts genom åren, de här gamla kamerorna...
 

J. Patric

Aktiv medlem
mr.b skrev:
Kolla här hur en prontorslutare smutsar ner rengöringsbadet! Det verkar som att de drar åt sig en del smuts genom åren, de här gamla kamerorna...
Ja, man kan nästan undra hur smutsen kommer in i slutarna när det bara är ett par små öppningar.

Jag köpte förresten en bälg förut av Jürgen Kreckel, som har den där hemsidan, för att byta ut den gamla på en agfakamera. Fungerar fint. :)
 
ANNONS