Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tetenal superfix plus, hur späda?

Produkter
(logga in för att koppla)

White

Avslutat medlemskap
Hej

Har varit och köpt all kemi till mitt nya mörkrum och handlaren rekommenderade Tetenal superfix plus. Nu när jag jag ska blanda vätskan blir jag osäker när det står på flaskan "spädes 1+3 - 1+9" både på film och papper. Har varit inne på olika hemsidor men där står det olika information, ibland är det det papper / film och ibland är det beroende på tiden. Någon som vet?

Sedan skulle jag även vilja passa på att fråga om vätelösning (heter det så?) vet att vi använde det under min utbildning inom mörkrum men behöver man det? Finns det någon annan lösning för att inte få vattendroppar på filmen?

Tacksam för all hjälp!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Skall du framkalla film eller papper? Om det är film så skulle jag ta den högre koncentrationen om det är t-kornsfilm och den lägre annars. Sen är det ju bara att testa sig fram till fixeringstiden genom att observera en filmsnutt i fixet tills den klarnar och sen dubbla den tiden.

Det vanligaste vätmedlet är Kodak Photoflo. Det är inget måste, men jag rekommenderar det för att slippa problem med torkfläckar. Många använder diskmedel istället, men det är jag grymt skeptisk till med tanke på all kemi som finns i det och vad syftet är. Diskmedel skall t ex vara bra på att lösa gelatin, vilket är vad filmbasen består av.
 
ANNONS