Annons

Köpa från B&H

Produkter
(logga in för att koppla)

pery

Aktiv medlem
Jo, jag har sökt i gamla inlägg :)

I denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=31790 säger MaxZ att UPS tar 100 kronor för att de lägger ut för moms och tull. Hur är det om man väljer att skicka med USPS Global express mail. Får man hämta på posten... ehh.. ICA-butiken numera... och betala som postförskott? Jag har ändå ingen större nytta av någon som kommer hem till dörren när jag inte är hemma. Bättre att hämta när jag kan,

Per
 

Diiva

Avslutat medlemskap
Jag har just beställt från B&H och valde UPS då det verkar snabbast. B&H kör inte med postförskott, vad jag vet.
 

pery

Aktiv medlem
Förtydligande: Betala tull+moms som "postförskott" menade jag. Prylarna får man nog betala med kortet.

Annars verkar ju UPS lite snabbare och man har lite dåligt tålamod när man beställer något :)

Per
 

stoltz

Aktiv medlem
Man kan inte handla mot postförskott på BHphoto. Frågan är sen: Skiljer det så mycket i fraktkonstnad mellan USPS och UPS? Sist jag kollade för någon månad sen, så skiljde inte sig så värst mycket.

Sen är det andra frågor som man eventuellt skall ta hänsyn till. Spårbarhet när det gäller paketet och försäkringar om det skulle komma bort. Nu var det ett tag jag kollade USPS, men då var slutsatsen: Kommer paketet bort - Shit happens. Det var med andra ord svårt att ställa några ersättningsanspråk. När det gäller UPS är det annorlunda.

Kan hända att dessa saker är annorlunda när det gäller USPS express.

När jag kollade var USPS samma kostnad som UPS, men UPS tog bara 3-5 dagar, USPS tog 14 dagar.
 

Diiva

Avslutat medlemskap
UPS ville ha ca 69$ medan det var ca 10-15$ dyrare med USPS, dessutom ville UPS ha 3-5 arbetsdagar medan USPS ville ha 7-10 dagar eller nåt sånt. Det avgjorde saken.
Om du väntar nån dag Per så kan jag informera dig ang den där 100ingen :)
 

mnm_swe

Aktiv medlem
Nyfiken som man är så undrar man vad ni har beställt? :eek:)

Sitter och hoppas på att en kamrats kusin ska ställa upp som "målvakt" för att slippa ni vet vad..
 

Damocles

Aktiv medlem
USPS funkar också, fick betala tull och moms med postförskott på posten här. 5-7 dagar istället för 3-5 dagar jämfört mot UPS.

Jag tog en chansning to UPS verkligen är detsamma som garanterat tull och moms, men det gick inte. Men inget jag inte hade räknat med, tjänade iaf över 30% mot att beställa i sverige eller tyskland.

Dessutom har jag varit bortrest.

Förra gången jag beställde så var klockan 16 på måndagen, klockan 18 på onsdagen knackade UPS på dörren.
 

Diiva

Avslutat medlemskap
Damocles skrev:
Förra gången jag beställde så var klockan 16 på måndagen, klockan 18 på onsdagen knackade UPS på dörren.
Peter jag antar att de ringde först och sa att de var på väg? Det viktigaste: fick du betala för tull+moms vid dörren eller skickade de räkning senare?
Är det så snabba som 50 timmar så är det imponerande, fast det gäller knappast folk som bor i norra sverige ;)
 

kameraroffe

Aktiv medlem
fick i går hem varor från USA 2st. batterier till min Canon Mark ll samt två 1Gb Lexar minneskort detta kostade 312 dollar ink. frakt UPS kom hem och lämmnade det efter ca 5 dagar
de ringer ej innan är man inte hemma får man lägga en lapp som fullmakt att de lämmnar till grannen eller lägger paketet vid dörren, inga andra kostnader fick jag betala
 

O.Olsson

Aktiv medlem
extra kostnader

För att få in paket i landet som ev måste tullas samt momsas så kommer det att bli extra kostanad på några procent. Det är en avgift som UPS tar för att man ligger ute med dessa pengar.
Det är ingen tull på digitsl kameror men därimot på objektiv om jag mins rätt. Däremot är det moms på allt nytt.
Jag tror att man kan betala in i förväg till UPS och då slipper man extra kostnaden men å andra sidan så är det ju 100% säkerhet att du måste betal momsen då.
 

Damocles

Aktiv medlem
Peter jag antar att de ringde först och sa att de var på väg? Det viktigaste: fick du betala för tull+moms vid dörren eller skickade de räkning senare?
Är det så snabba som 50 timmar så är det imponerande, fast det gäller knappast folk som bor i norra sverige ;)
Dom ringde inte, därimot var jag inte hemma när dom ringde på. Så dom lämnade ett meddelande på svararen och jag ringde och beställde om leverans till jobbet nästa dag. Jag blev också förvånad över att dom var så snabba faktiskt. Och det inkluderar även den tiden det tog för BHphoto att packa sakerna, och att verifiera med visakort som jag mailade bilder på. Så UPS var ännu snabbare och BHphoto var också snabba.

Fick betala direkt i handen, jämna pengar.
Sen fick jag också en faktura från tyskland(UPS där) som jag var tvungen att makulera, det är tydligen flera instanser i UPS som inte riktigt har koll på varandra.
 

mipert

Aktiv medlem
UPS fungerar uppenbarligen olika vid leverans.

Hos mig lämnade de paketet hos grannen när jag inte var hemma.
Betala fick jag göra via faktura.

Eftersom UPS har en dålig hemsida fick jag ringa och fråga om hur det fungerar.
Om jag inte vill att de skall lämna hos granne måste jag meddela UPS.

Tog 1,5 dag från beställning till leverans.
Nästa gång skall jag hålla mig undan när de kommer, grannen under är en ung flygvärdinna...
 

Damocles

Aktiv medlem
UjUjUj... trevligt trevligt. Varför har inte jag som är singel och allt sådana grannar för :p

För mig lämnade dom inte till någon granne för jag tror inte dom kom in genom porten faktiskt.
 

Diiva

Avslutat medlemskap
Låter det inte lite konstigt att de kan lämna grejer för kanske 20000 till någon helt annan? sånt gillar jag inte av rent princip...
 

mipert

Aktiv medlem
Visserligen måste hon skriva på att hon mottagit paketet, men vad händer om hon inte är grannen, utan bara en gäst i huset som öppnar dörren?

Jag gillar det egentligen inte riktigt, precis som att posten bara ställer mina 30x40 från Fotolabo utanför dörren.
 

Diiva

Avslutat medlemskap
Lutar som jag får jobba ev hemma ons-fre, paranoid som man är :)
Såg att mina grejer har anlänt i: KOELN (COLOGNE), DE kl 22.12 så de kanske hinner fram hit redan imorgon.
 

pery

Aktiv medlem
Eftersom jag inte bestämt mig för om jag ska köpa från B&H eller inte så har jag inte gått vidare till "kassan". Kan man få leverans till annat än "kreditkortsadressen". I så fall är det ju bara att ta leveransen till jobbet. (Om man som jag sitter på ett kontor hela dagen.)
 
ANNONS